بندرعباس- استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش صنعت، معدن، کشاورزی دارد در دنیا شهره است، اما در بخش دستیابی به بازارهای هدف و صادرات با مشکلات زیادی روبروست.

قطب میوه‌های گرمسیری در حسرت تسخیر بازارهای جهانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان هرمزگان به‌واسطه ظرفیت‌های زیادی که در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی دارد قابلیت تبدیل به قطب  صادرات و سرمایه‌گذاری به‌ویژه به کشورهای همسایه را دارد اما بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان متأسفانه در این راستا زیرساخت‌های لازم را نداشته و یا بسیار ضعیف است.

اگرچه این استان به قطب میوه‌های گرمسیری و خارج از فصل شهرت دارد اما از بسیاری صنایع تبدیلی و یا بسته‌بندی محروم بوده و لذا همه‌ساله شاهد ضایع شدن بسیاری از محصولات و تولیدات آن هستیم  و در این میان داستان معدوم کردن گوجه‌فرنگی‌ها تنها بخشی از این قصه تکراری است.

استان راهبردی هرمزگان به‌واسطه قرار گرفتن در آبراه بین‌المللی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان علاوه بر ظرفیت‌های بزرگ در زمینه تولید محصولات اعم از صنعتی و کشاورزی در زمینه صادرات توانمندی زیادی دارد.

از سویی این استان به‌واسطه داشتن ۳۲ بندر کوچک و بزرگ زیرساخت مناسبی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه به‌ویژه قطر و عمان دارد بطوریکه که با استقبال این کشورها مواجه شده و حتی بندر اختصاصی برای واردات کالا و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در نظر گرفته‌اند اما متأسفانه سهم این استان از صادرات در مقایسه با سایر کشورها چندان نیست.

مشکل کجاست؟

یکی از بهترین بازارهای صادراتی برای ایران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اما چرا باوجوداین بازار متقاضی محصولات ایرانی کشاورزان هرمزگانی مجبور به دور ریختن میوه می‌شوند باید علت را در موضوعات متعددی دنبال کرد.

در این راستا خالد فیضی یکی از فعالان اقتصادی در حوزه محصولات کشاورزی به ما می‌گوید: نبود زیرساخت صادراتی همچون باسکول، بسته‌بندی مناسب، نوسانات ارزی، نبود یخچال‌های حمل محصولات کشاورزی و ضعف کشاورزان در بازاریابی و از همه مهم‌تر صنایع بسته‌بندی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه رسیدن به بازارهای جهانی است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه بسیاری از کشاورزان به‌صورت خرده مالکی نسبت به کاشت محصول اقدام می‌کنند و لذا در یک منطقه محصولات مختلفی کشت می‌شود که همین موضوع انگیزه برای سرمایه‌گذاری را کم می‌کند.

فیضی عنوان می‌کند: نبود بسته‌بندی مناسب موجب شده تا متأسفانه بخش عمده‌ای از محصول به‌صورت فله‌ای صادر شود که این نوع صادرات نه‌تنها سود چندانی ندارد بلکه نظر خریدار را نیز در آن‌سوی آب جلب نمی‌کند!

سهم اندک هرمزگان از بازار عمان

به گفته این فعال اقتصادی سالانه هزاران تن میوه و تره‌بار به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار فقط به عمان صادر می‌شود که سهم ایران تنها ۲۰میلیون دلار است.

فیضی  اظهار می‌کند: این در حالی است که ما کمترین فاصله بین بنادر با عمان راداریم و این موضوع نشان می‌دهد که ما از فرصت کنار گوشمان به‌هیچ‌وجه به‌درستی استفاده نمی کنیم.

وی یادآورمی شود: با توجه به آنکه اکثر کشاورزان خرده‌مالک هستند، ازاین‌رو در تجارت بین‌الملل ناتوان‌اند و نمی‌توانند اطلاعات لازم را از بازارهای خارجی به دست آورند.

نوسان نرخ ارز

وی هم‌چنین با اشاره به چند نرخی بودن ارز و نوسان شدید آن ابراز می‌کند: در پی افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، صادرات توجیه اقتصادی ندارد و لذا نوسان کاذب نرخ ارز در ماه‌های اخیر موجب شده تا همه‌چیز حول محور این امر افزایش یابد.

نبود بسته‌بندی مناسب موجب شده تا متأسفانه بخش عمده‌ای از محصول به‌صورت فله‌ای صادر شود که این نوع صادرات نه‌تنها سود چندانی ندارد بلکه نظر خریدار را نیز در آن‌سوی آب جلب نمی‌کند!

وی بیان می‌کند: چند نرخی بودن ارز مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، با توجه به نرخ ارز ثانویه، آزاد و یارانه‌ای نیما، هیچ صادرکننده و واردکننده نمی‌داند که کالا بر مبنایی و چه نرخی محاسبه می‌شود؟

راهکار چیست؟

به دنبال این سؤال که چه باید کرد تا از این فرصت‌های طلایی برای صادرات و ارزآوری به داخل کشور بتوان نهایت استفاده را برد مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی هرمزگان پاسخ می‌دهد: برنامه‌های بهبود و توسعه صادرات، تنظیم بازار داخلی و مبارزه با قاچاق محصولات و نهاده‌ها در دستور کار مدیریت توسعه بازرگانی قرارگرفته است.

کورش صادقی پورمی‌گوید: عوامل بسیار و زیرساخت‌های متعددی را باید در این راستا پیگیری کرد.

وی عنوان می‌کند: در همین راستا راه‌اندازی باراندازهای محصولات کشاورزی در قطب‌های تولید، تقویت حضور صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان در بازار کشورهای هم‌جوار با تکیه‌بر قرابت‌های فامیلی، ذائقه و فرهنگ مشترک مردم در این راستا ضرورت دارد.

صادقی پوربابیان اینکه شناسایی بازارهای مناسب در سایر کشورها و ایجاد آشنایی صادرکنندگان با رفتارهای مصرفی الزامی است ادامه‌ می‌دهد: دراین‌بین تقویت زیرساخت‌ها و ابزارهای مانور کنترل بازار نظیر سردخانه‌ها، انبارها و صنایع بسته‌بندی بسیار ضروری و از برنامه‌های بهبود و توسعه صادرات است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی هرمزگان ایجاد بارانداز محصولات کشاورزی در مناطق عمده‌ی تولید، ایجاد تشکل صادراتی فراگیر غیردولتی در بخش کشاورزی، مراوده با برخی کشورهای منطقه و اعزام تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به کشورهای عمان، امارات متحده عربی، اربیل عراق، روسیه، اسپانیا، آلمان و ایتالیا، انجام مطالعه در زمینه بازاریابی و صادرات محصولات از مهم‌ترین اقدامات برای رفع مشکلات و موانع صادرات محصولات کشاورزی استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.