سخنگوی دولت پیش‌بینی کرد عرضه صندوق دارادوم موجب تحرک بورس و مثبت شدن شاخص آن شود.

هفت سال سیاست منزوی کردن آمریکا را دنبال کردیم/ در سال آخر سستی نخواهیم داشت/ دارا دوم بورس را مثبت می‌کند

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت که پس از طی دوران بیماری کرونا به کار بازگشته در اولین نشست خبری خود پس از بهبودی با تشکر از رهنمودها و حمایت های رهبری از هیئت دولت در جلسه اخیر که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار سال آخر دولت را مهم تلقی کردند و سال آخر دولت را معنا بخشی کردند، قطعا دولت فرمایشات ایشان را با اهتمام پیگیری می‌کند.

سخنگوی دولت با تسلیت ایام محرم و عزاداری اما حسین(ع) و یارانش، گفت: مردم ایران قرن‌هاست که یاد فداکاری و ایثار امام حسین علیه السلام و فرزندانش را با عزاداری در ماه محرم پاس داشته‌اند و   اساساً ما ملت امام حسین علیه السلام هستیم.

 وی افزود: عزاداری سالار شهیدان یک فرهنگ نهادینه شده نه فقط در میان شیعیان بلکه همه مسلمانان با مذاهب گوناگون و همه ایرانیان با ادیان‌ مختلف در ایران بزرگ  است.
ربیعی اظهار داشت: خوشبختانه گزارش‌ها نشان می‌دهد درصد بسیار بالایی از عزاداران حسینی پروتکل‌های بهداشتی را با اهتمام رعایت کردند و برای همین قدردان مسوولان همه هیات‌ها و عزاداران هستیم و امیدوارم با تداوم آن، محرم امسال در تاریخ عزاداری‌های حسینی ماندگار شود.

در سال آخر سستی نخواهیم کرد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما تعطیلی، رکود و سستی نداشته و نخواهیم داشت، گفت:  مفهوم سال آخر برای ما به معنای پایان و سست کردن فعالیت‌ها نیست، ما علاوه بر وظایف جاری و روزمره اداره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلند مدت بوده‌ایم و خواهیم بود.

تلاش می‌کنیم بستر فراز برای دولت بعد را فراهم کنیم

وی افزود: در این سال آخر تلاش می‌کنیم با عبور از شرایط سخت به سمت ایجاد ثبات و آرامش در برابر تکانه‌هایی که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور وارد شد برویم و  به نحوی عمل کنیم که امکان فراز نوین برای دولت آینده هم فراهم شود.

کاهش آمار مرگ و میر کرونا

سخنگوی دولت با اشاره به کاهشی شدن مجدد آمار تلفات کرونا در روزهای اخیر انرا نتیجه زحمات طاقت فرسای کادر بهداشتی و درمانی خواند و گفت: با این حال در زمینه ابتلا هیچ چیزی اثر ندارد مگر رفتار همه ما ایرانیان بنابراین توصیه ما کماکان رعایت اصول سه گانه بهداشتی یعنی فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دستها است.

گلایه دولت از عدم اهتمام خودروسازها به محیط زیست

وی با اشاره به گزارش مهمی که در جلسه گذشته دولت در خصوص محیط زیست  مطرح شد، ‌ گفت: بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۲ به ازای هر کیلومتر حرکت خودروها در کشور،  ۱/۱۸۰ گرم مواد مضر متصاعد می‌شد. اما با پیگیری‌های مستمر برای اصلاح کیفیت بنزین و گازوئیل که در ۷ سال گذشته صورت گرفت، این عدد  به نیم گرم در هر کیلومتر کاهش یافت. بدیهی است که اگر کیفیت سوخت اصلاح نمی‌شد، ‌ امروز کلان شهرهای کشور قابل سکونت نبودند.  
ربیعی با بیان اینکه متوسط آلاینده‌های بنزینی و مواد نفت و گاز به اندازه‌ای رسیده که با استانداردهای جهانی نزدیک شده است، افزود: این سبب شد وضعیت آلایندگی در کشور نسبت به بسیاری از کشورها مناسب شود و همه این مسائل برای تلاش‌هایی است که در وزارت نفت صورت با نگاه به محیط زیست صورت گرفت که از این وزارتخانه تشکر می‌کنم.
سخنگوی دولت با ابراز تاسف از اینکه گروه‌های صنعتی مانند خودروسازی‌ها به اندازه‌ای که وزارت نفت اهتمام در حفظ محیط زیست داشتند، اهتمام لازم را به کار نبردند، گفت:‌ امیدوارم تمام سیستم های اجرایی برنامه‌های خود را معطوف به محیط زیست کنند.

تکمیل پروژه احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال

سخنگوی دولت در ادامه این نشست با اشاره به  تصویب ۶۰۴ میلیارد تومان اعتبار برای  احیاء دریاچه ارومیه، گفت: امسال عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه به پایان خواهد رسید و تاثیر محیط زیستی آن قطعاً برای مردم منطقه که شامل چند استان خواهد شد مبارک خواهد بود.

تراز دریاچه ارومیه به قبل باز می‌گردد

وی افزود: تا سال ۱۴۰۶ تراز دریاچه ارومیه هر سال افزایشی خواهد بود و به تراز نهایی خود یعنی ۱۲۷۴.۱ از سطح دریا خواهد رسید. همچنین  ۱۵ میلیارد مترمکعب حجم آب و ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه خواهد بود.

برق ۳۰ میلیون نفر رایگان شد

ربیعی با اشاره به برنامه دولت در هفت سال گذشته به منظور توسعه خدمات به مردم، گفت: در حوزه برق، اجرای نظریه امام راحل و تصویب آن در دستور کار قرار گرفت  که برای ۳۰ میلیون جمعیت کم مصرف ایرانی در صنعت برق که از افراد طبقات پایین اقتصادی هستند، ‌ برق  مجانی شد.

هفت سال سیاست منزوی کردن آمریکا را دنبال کردیم

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در شرایط سخت ۷ سال گذشته در مرکز بی سابقه دشمنی‌ها، ائتلاف بدخواهان و توطئه‌های شوم رژیم صهیونیستی و  آمریکا و همچنین تکانه‌های اقتصادی سنگین مانند کاهش قیمت نفت در سال ۹۳ که بیش از ۷۰ درصد بود، یا در تحریم‌های ظالمانه در سال ۹۷ که به شکلی بی‌سابقه و شدید صورت گرفت و همپوشانی اینها با آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا مواجه شدیم، گفت:  در این سال‌ها دولت سیاست منزوی کردن آمریکا در عرصه بین‌المللی را دنبال کرده است.

وی افزود: : علاوه بر آن افزایش توان ملی در اقتصاد؛ حفاظت از زندگی و سلامت مردم به طور توامان را پیش برده است استراتژی سه گانه به عقب راندن آمریکا، افزایش توان ملی در اقتصاد و حفاظت از زندگی و سلامت مردم را در سال گذشته با تمرکز بیشتری دنبال کردیم در این مدت این مهم را با ارتقای توان ملی با اتکا به توان داخلی و منابع عظیم انسانی موجود در ایران مد نظر قرار داده بودیم.

هر کسی به کاخ سفید بروند باید نگاهش به ایران باشد

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت با عقلانیت به هیچ وجه نگاهی به تحولات آمریکا نداشته و ندارد، گفت: هر کسی که به کاخ سفید راه یابد باید نگاه او باید به ایران باشد ولی ما معطل انتخابات آمریکا نبوده و نخواهیم بود و اتکا به داخل و تولید افزایش قدرت در داخل باعث ناامیدی دشمنان و ایجاد فرصت های جدید حتی در زمینه اقتصادی برای ما خواهد شد.

 وی افزود:  شاخص‌های اقتصادی ما با وجود ظلم ناشی از تحریم در این چند سال نشان دهنده این مهم است. 

جز خود آمریکایی‌ها کسی حق اسنپ بک را برایشان قائل نیست

سخنگوی دولت درباره اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه در برجام و رجوع به شوذرای امنیت در این باره و اینکه واکنش ایران به بازگشت تحریم ها چه خواهد بود، با تاکید بر اینکه واژه مکانیز ماشه یک اصطلاح ژورنالیستی است که آمریکایی ها تلاش کردند جا بیندازند و اسنپ بک هم در هیچ کجای قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده، اظهار داشت: آمریکا عامدانه از این کلمه برای القا برگشت خودکار  تحریم‌ها سوء استفاده می‌کند.

وی افزود: به جز خود آمریکایی‌ها کسی برای آنها حق بازگشت و دسترسی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگرداندن تحریم‌ها را قائل نیست و مکانیسم حل و فصل اختلاف ذیل مفاد ۳۶ و ۳۷ برجام و ساز کارهای آن تعریف شده است و منوط به طی مراحل با حسن نیت از سوی فرد شاکی است.

ربیعی تصریح کرد: آمریکا در این زمینه نه حسن نیت دارد و نه عضو برجام است چون از برجام خارج شده و اساسا حقوقی ندارد که بخواهد این موضوع را دنبال کند.

افتخار ما اینست که نقدینگی را افزایش ندادیم

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت برای جبران کسری بودجه در سال جاری با اشاره به کاهش درآمد نفتی و عوارض ناشی از شیوع کرونا گفت: ما در کنار توجه به سیاست حفظ و افزایش قدرت خرید مردم راهبرد کاهش هزینه‌ها را بجز در بخش حقوق و دستمزد دنبال کردیم و برنامه ما کاهش ۲۰ هزار میلیاردی در هزینه‌ها بود.

وی با بیان اینکه در ایجاد منابع جدید شیوه‌های متنوعی را برای تامین منابع مالی اتخاذ کردیم، افزود:  اساس دولت هم بر عدم تکیه بر پول پرقدرت بانک مرکزی بود یکی از افتخارات ما این بود که ما نقدینگی را افزایش ندادیم و آمارها و نمودارها موید این موضوع است

امروز مردم با پول‌های خرد خود شرکتهای بزرگ دولتی را می‌خرند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه راهبرد دولت سیاست مولد زایی دارایی‌هایش بوده، تصریح کرد: ما واگذاری شرکت‌های دولتی  به مردم در راستای اصل ۴۴ و افزایش درآمد مالیاتی نه از طریق فشار بر مالیات دهندگان بلکه جلوگیری از فرار مالیاتی را دنبال کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با واگذاری‌های انجام شده، عملا امکان سرمایه گذاری جدیدی هم تا حدودی فراهم  شد و امروز مردم با پول های مختصر و خرد خود می‌توانند  (سهام) شرکت‌های مهم دولتی را بخرند که عدالت اجتماعی هم در این زمینه ایجاد می‌شود.

ربیعی عرضه دارا دوم با ۲۰ درصد تخفیف نسبت به دوره قبل را تصمیم دیگر دولت در این زمینه دانست که می‌تواند موجب تحریک بورس و مثبت شدن ان شود و اظهار داشت: برای بودجه سال ۱۴۰۰ بنای دولت علاوه بر غلبه و تکانه‌ها و  شوک‌های تروریسم اقتصادی که بر کشور وارد شده، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای بودجه ریزی مقاومتی است به نحوی که دولتهای  هم بتواند با این زیر ساخت‌ها بودجه ریزی مناسبی داشته باشد.

مصوبات ستاد ملی کرونا لازم الاجراست

وی افزود: با توصیه رهبری دولت برای بدبینانه ترین شرایط هم طراحی دارد به نحوی که اقتصاد ایران از شوک‌های درآمدی وابسته به نفت خارج و متکی بر تولید داخل و مالیات باشد.سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین مجازات از سوی ستاد ملی کرونا برای تخلف از پروتکل‌های بهداشتی که یک عضو حقوقدان شورای نگهبان آن‌را خارج از حوزه اختیارات این شورا عنوان کرده است، با بیان اینکه تشکیل ستادهایی همچون ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط خاص مانند جنگ یا تحریم یا وضعیت فعلی معمول است، گفت: خصلت اینگونه ستادها موقتی و فوری بودن تصمیمات آنها است.

وی اضافه کرد: باید توجه شود که ستاد ملی کرونا در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است و به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است؛ مصوبات و تصمیمات ستاد ملی کرونا همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات آن لازم الاجرا است، اما قانون به معنای مصطلح  آن که باید توسط مجلس انجام شود و به تایید شورای نگهبان برسد، در این ستاد نداریم.

سرنوشت طرح فروش اوراق سلف نفتی و نفت در داخل

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره فروش اوراق سلف نفت و اخباری که درباره مخالفت قوای دیگر با آن مطرح شد، با اشاره به اینکه اوراق سلف نفتی با فروش نفت را معمولا ادغام شده تصور می‌کنند؛ عرضه این اوراق را بر مبنای قانون بودجه ۹۹ خواند و گفت: در این‌باره کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم نظرات تخصصی داشت که در جلساتی که با وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه تفاهم صورت گرفته است، اما طرح روش فروش نفت در داخل موضوع دیگری است که در شورای عالی سران سه قوه مطرح شد و دیدگاه های متنوعی وجود داشت و مقرر شد که با تعامل سران سه قوه طرح نهایی تبیین و ارائه شود.
وی افزود: ما در حال رایزنی با دو قوه دیگر هستیم، دبیرخانه ستاد شورای عالی سران سه قوه جلساتی را در این زمینه تشکیل می‌دهد و با اشتراک نظری که حاصل خواهد شود به زودی این موضوع را اعلام می‌کنیم.

به آژانس اطلاعات غلط داده بودند

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سفر رافائل گروسی به تهران و ارتباط آن به مکانیسم ماشه گفت: این اولین سفر مدیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران پس از تصدی این مسئولیت است و ما هم استقبال کردیم و ما چیزی غیر از شفافیت و  همکاری در سابق خود با آژانس نداشتیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: برخی اطلاعات غلط به آژانس ارسال شده بود که این اطلاعات غلط به طور مشخص از سوی رژیم صهیونیستی با جعل برخی اطلاعات و سندسازی ها اطلاعات غلطی ارائه شده بود. بخشی از این سفر برای ارزیابی این اطلاعات بود و ما اعلام آمادگی کرده بودیم که کماکان در چارچوب‌های مشخص شده نظارت این سازمان بین المللی را داریم و ایشان در کشور ما حضور دارند.

وی گفت: ما برای همکاری با آژانس ارزش قائل هستیم و ماموریت‌های فنی آژانس برای توسعه صلح آمیز انرژی هسته است و امیدواریم مدیرکل آژانس کمتر اجازه دهد یا اساسا اجازه ندهد که مورد سوء استفاده سیاسی قرار گیرد.

ربیعی گفت: سابقه گذشته آژانس همینطور بوده که گزارش‌های متعدد درباره فعالیت ما در سال‌های گذشته پایبندی ما را به تعهدات نشان داده است؛ اراده ما برای حفظ همکاری گسترده با آژانس در چارچوب پادمان و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است و امیدواریم در این سفر برخی گزارش‌های ارسالی نادرست و اقدامات آن دقیقا بررسی و روشن شود.

افتتاح ۱۹۰۰ طرح ملی عمرانی  در هفته دولت 

سخنگوی دولت درباره طرح‌های هفته دولت با اشاره به برنامه افتتاح ۱۹۰۰ طرح ملی عمرانی از طرح‌های کوچک تا بزرگ  در این هفته ، از تخصیص ۱۸ هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی و تکمیل طرح‌های کوچک و متوسط خبر داد و افزود: ۲ هزار و ۶۸۰ طرح عمرانی استانی داشتیم که برای انجام آنها ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت. علاوه بر این ۳۱ طرح عمرانی ویژه هر استان داشتیم که ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آنها اختصاص یافت و  این طرح‌ها در هفته دولت افتتاح می‌شوند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یک هزار و ۱۶۳ طرح جهش تولید استانی هم در هفته دولت افتتاح می‌شود، گفت: ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به اجرای این طرح‌ها اختصاص یافت.

ربیعی همچنین از افتتاح طرح‌های بزرگی در حوزه صنعتی، کشاورزی، راه، نیرو و انرژی در هفته دولت خبر داد که جزئیات آنها به تفصیل در اختیار خبرنگاران حوزه دولت جهت انتشار قرار گرفت.

فراز و نشیب در بورس طبیعی است

سخنگوی دولت درباره نگرانی‌ مردم از نزولی شدن بازار سرمایه و احتمال دچار شدن این بازار به سرنوشت موسسات مالی اعتباری گفت:  اساسا شبیه سازی نادرستی در این زمینه صورت می گیرد. ماهیت بورس با ماهیت موسسات اعتباری کاملا متفاوت است. در عین حال کسانی که وارد بورس می شوند می دانند که بورس فراز و نشیب دارد. بورس مثل بانک نیست که شما کاری به پولتان نداشته باشید و سر موعد سود تفاهم شده را بگیرید. بورس همواره با افت‌وخیز مواجه بوده و بازار سرمایه تابع شرایط مختلف است؛ بنابراین کسانی که وارد بورس می‌شوند باید به این موضوع توجه داشته باشند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری حمایت از بازار سرمایه را در دستور کار دولت عنوان کرد و گفت: از میان بازارهای مختلف پولی، مالی، کالایی و غیره که دولت باید آنها را مورد حمایت قرار دهد، بازار سرمایه با توجه به شرایط کشور ما مهمترین بازار است. در این زمینه مساله اصلی ما هجوم نقدینگی به بازار سایر کالاهاست و این موضوع باعث افزایش قیمت کالاهای مختلف مثل مسکن می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.