رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا با اشاره به پیچیدگی ویروس کرونا و رفتارهای متفاوت در کشورها و حتی استانهای کشور خودمان، گفت: به دلیل همین پیچیدگی ها نمی‌دانیم در دقیقه چندم این بازی و در کدام نیمه هستیم، از نیمه اول گذشته ایم یا خیر.

هنوز نمی دانیم در دقیقه چندم بازی کرونا هستیم

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حقدوست در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران درباره برآورد تعداد مبتلایان به کرونا در کشور گفت: در این خصوص از آنجایی که برخی افراد بدون علامت مبتلا می‌شوند نمی‌توانیم  عدد دقیقی بگوییم؛ برخی افراد ممکن است  هیچ گونه علامتی نداشته باشند و حتی افزایش آنتی بادی نیز در خونشان اتفاق نیفتد. برخی مطالعات نشان می‌دهد شاید تا ۳۰درصد افراد حتی واکنش ایمنی اولیه نسبت به بیماری نداشته باشند که این  عدد درصد  قابل توجهی است. اگر سوال این باشد که تاکنون با توجه به این شرایط چند نفر در کشور  به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده باشند، پاسخ این است که نمی‌دانیم. البته شاید بتوان از  طریق مدل‌سازی‌های ریاضی اعداد و ارقامی را برآورد کرد، اما این اعداد از دو میلیون نفر تا ۲۵ میلیون نفر می‌تواند متفاوت باشند که مشاهده می کنید اعدادی با عدم قطعیت هستند؛ اما اگر منظور از تعداد مبتلایان براساس تعریف دنیا باشد این اعداد و ارقام روزانه توسط سخنگوی وزارت بهداشت به اطلاع می‌رسد.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که ویروس کرونا بسیار پیچیده است گفت: همین موضوع سبب می‌شود ویروس  در یک کشور نسبت به کشور دیگر و حتی در کشورمان هم از یک استان نسبت به استان دیگر متفاوت عمل کند. همین عدم قطعیت‌ها  است که سبب می‌شود پیش بینی‌ها متفاوت از آب درآید.  حتی اگر به برخی سایت‌های معتبر دنیا نگاه کنید  می‌بینید که پیش بینی‌ها نسبت به روزهای اول تغییر کرده است؛ این به دلیل ماهیت بیماری است. حتی حرف‌های برخی از مدیران ارشد کشورها نسبت به روزهای اول و بعد از دو ماه ۱۸۰ درجه تغییر کرده است.

وی افزود: نمی‌دانیم در دقیقه چندم این بازی و در کدام نیمه هستیم، از نیمه اول گذشته ایم یا خیر. ایران پس از چین اولین کشوری بود که خیلی از اتفاقات جدید در مورد بیماری را تجربه می‌کرد و پس از چند مدت ماه کشورهای دیگر این موضوع را با تاخیر مشاهده می‌کردند.

وی ادامه داد: شروع کرونا در ایران حرف و  حدیث‌های زیادی داشت، اما بعد از آن که در کمتر از دو هفته سایر کشورها نیز درگیر ویروس شدند مشخص شد که مشکلی در مدیریت ما وجود نداشته است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که هنگام شیوع پیک دوم کرونا نیز حرف‌های زیادی مطرح شد، گفت: این نگاه به وجود آمده بود که مشکل در مدیریت بیماری است. اما امروز می‌بینیم که دیگر این گونه نیست و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در حال تجربه پیک دوم یا سوم کرونا هستند. باید بدانیم ماهیت این ویروس بسیار پیچیده است و تغییراتی نیز داشته است و در نقاطی بیماری ضعیف و در نقاط دیگر قوی شده است. ما حتی نمی‌دانیم در آن نقاطی که ویروس به شکل ضعیف تری عمل کرده، عوارض و عواقب آن در بلند مدت چگونه خواهد بود؛ این در حالی است که نسبت به موضوعات ایمونولوژی و اپیدمیولوژی این بیماری نیز آگاهی چندانی وجود ندارد. بنابراین در این زمان شرط عقل این است که بیشترین مقابله ما با ویروس در مباحث پیشگیری باشد بدون آن که ایجاد اضطراب و استرس کنیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر مبارزه با ویروس تصریح کرد: علاوه بر این که باید با ویروس مبارزه کنیم باید با عوارض ویروس بر اقتصاد، اجتماع و غیره نیز مقابله کنیم. پیش بینی من این است که ممکن است در آینده طیف ضعیف تر یا شدیدتر بیماری را تجربه کنیم. همه این مسائل احتمالاتی است که براساس مطالعات به آن رسیده‌ایم، اما در هر دو صورت نباید فراموش کنیم وظیفه اصلی ما زدن ماسک، خوداری از حضور در تجمعات ، عدم رفتن به مسافرت، رعایت نکات بهداشتی و غیره است.

وی با اشاره به این که در مورد شیوع اپیدمی کرونا در دنیا حرف جدیدی وجود ندارد، اظهار کرد: مستندات ملاحظه شده است و براساس این مستندات شیوع بیماری در جهان به زمان ما حدودا اوایل دی ماه بوده است. برخی از مستندات علمی نیز برآورده‌هایی داشته‌اند و گفته اند که شاید این ویروس از آبان ماه در فرانسه دیده شده است. یا حتی در کشور اسپانیا با مطالعه بر آب‌های فاضلاب اعلام کرده‌اند که این ویروس پیش از اعلام رسمی در آب‌های فاضلاب بوده اما همه این موارد مطالعاتی است که هنوز نمی‌توان قطعی در مورد آنها صحبت کرد. براساس مستندات ما نیز نمی‌توانیم اعلام کنیم که رد ویروس را قبل از بهمن ماه در ایران دیده‌ایم. البته پزشکان نیز در مواردی اعلام می‌کنند پیش از این موعد بیمارانی با علایم کاملا شبیه به کرونا معاینه کرده‌اند. نمی توانم بر این موضوع قسم بخورم اما تاکنون تمام مستندات ما نشان می دهد  ویروس قبل از بهمن ماه در ایران مشاهده نشده است.

وی افزود: کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ‌های متفاوتی که دارند رفتار متفاوتی نیز در مقابل این ویروس از خود نشان می دهند. برخی از کشورهای شرقی زیر ساخت‌ها و تجربیاتشان از کرونا ویروس های قبلی بسیار متفاوت از تجربه کشورهای اروپایی است. این موضوعات و رفتارهای فرهنگی بر مدیریت ویروس کرونا می‌تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.