معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات قضایی ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد و شناسایی و حل معضلات این مناطق را تشریح کرد.

اقدامات قضایی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد تشریح شد

به گزارش قدس آنلاین، قاضی سید هادی شریعت یار در نشست خبری افزود: حاشیه نشینی همواره با معضلاتی روبروست و غفلت سالهای متمادی مسوولان نیز باعث رشد بی رویه حاشیه شهر بویژه در مشهد شده و یک هفتم جمعیت حاشیه نشین کشور مربوط به مشهد است که با چالشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی همراه می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به سیاستهای قوه قضائیه، کمیته اجرایی پیگیری مشکلات مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد در تیرماه امسال در دادسرای این شهر فعال شد.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: در گام اول شناسایی معضلات مناطق کم برخوردار در دستور قرار گرفت و تاکنون در برخی محلات نظیر شهرکهای شهید رجایی و باهنر، اسماعیل آباد و محدوده کشف رود با حضور ساکنان جلساتی برگزار و مشکلات احصا شد، همچنین در رفع این مشکلات راه حل‌هایی به مردم ارائه گردید. 

وی افزود: روستای احمدآباد در حاشیه مشهد نیز از مکانهایی بود که مورد بررسی قرار گرفت، کمبود آب از مشکلات اساسی این روستا بود که اقدامات و پیگیری برای رفع این مشکل انجام شد.

شریعت‌یار ادامه داد: اجرای طرح های گسترده امنیتی و برخورد با اراذل و اوباش در منطقه توس و شهرکهای شهید رجایی و باهنر نیز در دستور کار قرار گرفت و طی چند مرحله بیش از ٨٠ نفر از اراذل و اوباش در این مناطق دستگیر شدند و در کنار برخوردهای قانونی اقدامات ارشادی برای آنها در حال انجام است.

وی گفت: پیشگیری از موقوفه خواری نیز در دستور کار است و در روستای ابلغ محدوده تبادکان سطح وسیع موقوفه خواری صورت گرفته که برخورد با زمین خواران در حال انجام است.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به پیگیری جمع آوری موتور تلمبه ها در محدوده کشف رود نیز افزود: مناطق منفصله یک آسیب است و منجر به گسترش حاشیه شهر می‌شود لذا اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییرکاربری ها در این مناطق مورد تاکید است.

وی ادامه داد: سگ گردانی، توزیع مواد مخدر و برخی مشکلات اخلاقی در بوستانها نیز از گلایه های ساکنان برخی مناطق قاسم آباد بود که این موضوع به شهرداری و شورای شهر برای تدبیر و نظارت بیشتر بر بوستانها منعکس شد.

شریعت‌یار گفت: در منطقه اسماعیل آباد نیز معضلات بسیاری از جمله معتادان متجاهر، کارگاه های غیرمجاز و ساخت و ساز در حریم رودخانه وجود دارد که ساماندهی این منطقه با جدیت پیگیری می‌شود.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ٢ هزار و ٢٦٠ معتاد متجاهر از مناطق حاشیه شهر مشهدجمع آوری شده که پس از غربالگری هزار و ٦٣٧ نفر به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شدند، از این تعداد ٢٦٠ نفر زن و مابقی مرد بودند. 

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی ادامه داد: عدم پهنه بندی از دیگر معضلات شهر مشهد است که زمینه را برای سوء استفاده زمین خواران فراهم کرده که تغییر کاربری گسترده در حاشیه شهر و ایجاد سکونتگاه‌های ناایمن را به همراه داشته است.

وی گفت: باغ ویلاها نیز از معضلات جامعه است که با سرقت آب و مصرف بی رویه آب به مشکل کم آبی در روستاهای اطراف مشهد دامن می‌زند و در شورای حفظ حقوق بیت المال، ساماندهی باغ ویلاها در دستور کار قرار گرفت.

شریعت یار با بیان اینکه شرکت تعاونی های ادارات از عوامل توسعه و رشد باغ ویلاها در اطراف شهر است افزود: در این بخش نیز ورود کرده‌ایم.

وی ادامه داد: فعال کردن گشت‌های رضویون با بهره گیری از ظرفیت نیروهای امنیتی، انتظامی و بسیج و فعال کردن کارگروه پیشگیری از سرقت از دیگر اقدامات انجام شده در راستای افزایش امنیت مناطق حاشیه شهر است.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: کمیته اجرایی پیگیری مشکلات مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد از کمیته های اجرایی و راهبردی در دفاع از حقوق مظلومان است و سعی در رفع مشکلات ساکنان مناطق کم برخوردار دارد.

وی با اشاره به انجام ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق مختلف شهر افزود: برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از معاملات با اسناد عادی به جای اسناد رسمی در دستور کار است که پنج دفتر ویژه برای جلوگیری از انجام این معاملات در مناطق حاشیه ای با همکاری دفاتر تسهیلگری فعال شده است.

شریعت‌یار در باره کودکان کار نیز ادامه داد: طی مذاکره با بهزیستی و شهرداری مقرر شد هر چه سریعتر موضوع ساماندهی کودکان کار عملیاتی شود.

وی در خصوص گزارشات مردمی در سامانه سجام نیز گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه هزار و ٥٤١ گزارش به این سامانه رسیده که حدود ٨٠ درصد آنها تاکنون رسیدگی شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.