یکی از پیام ها و درس های بسیار مهم مکتب امام حسین(ع)، این است که دین و دنیا می توانند هدف یا وسیله باشند، می‌توانید بنده خدا باشید و یا برده‌ غیر خدا باشید. می‌توانید آزاد باشید و در بندگی خدا قیمت پیدا کنید و یا می ‌توانید اسیر مردم و هوای نفس باشید.

مکتب امام حسین(ع) الگویی برای همیشه تاریخ است

      حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، درباره پیام و درس های ماه محرم و قیام امام حسین(ع) به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آموزه های مکتب امام حسین (ع) کاملا به روز است و مربوط به گذشته تاریخ نیست بلکه در همه زمان ها و برای جامعه امروز کارایی دارد و باید از آن درس های زیادی بیاموزیم . این کارشناس مذهبی با بیان اینکه محرم، ماهی است که باید یاد بگیریم امتحان‌هایی که از امام حسین(ع) گرفته شد او را به بالاترین کلاس عبودیت و معرفت رساند خاطر نشان کرد: هر کس می‌خواهد به کلاس بالاتر صعود کند، باید در امتحانات الهی شرکت کند و آن کسی که امام حسین(ع) معلم خصوصی‌اش باشد، حتماً در این امتحان قبول می‌شود. وی با اشاره به اینکه محبوبیت و جاودانگی امام حسین(ع) رازی دارد که باید آن را از ورای امتحان‌هایی که از امام حسین(ع) گرفته شده است دریافت، افزود: :خوب که نگاه می‌کنیم می‌بینیم، وقتی سخن از آزمون و امتحان الهی باشد، امام حسین علیه السلام یکپارچه خدا می‌شود. روی برگه سیدالشهدا علیه السلام فقط نوشته شده «خدا» و همین باعث شده است تا عالم دیوانه و شیدای حسین (ع) باشد و دل خلق، داغ محبت او شود و این گداختگی و آتش، تا قیام قیامت به سردی و خاموشی نخواهد گرایید.

حجت الاسلام ماندگاری تاکید کرد: یکی  دیگر از پیام ها و درس های بسیار مهم مکتب امام حسین(ع)، این است که دین و دنیا می توانند هدف یا وسیله باشند، می‌توانید بنده خدا باشید و یا برده‌ غیر خدا باشید. می‌توانید آزاد باشید و در بندگی خدا قیمت پیدا کنید و یا می ‌توانید اسیر مردم و هوای نفس باشید.        
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در طول ۵۰ سال بعد از رحلت نبی گرامی اسلام(ص)، ذائقه جامعه اسلامی عوض شد و به طبع تغییر ذائقه مردم، فرد ستمگری مثل یزید امور جامعه اسلامی را بر عهده گرفت تصریح کرد: مردم کوفه، مدینه و عراق در واقعه عاشورا به واسطه تغییر ذائقه، تماشاچی شدند و به کمک سپاه امام حسین (ع) نرفتند. ماندگاری با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که باعث می‌شود انسان دچار تغییر ذائقه شود حب دنیا است خاطر نشان کرد: تماشاچی بودن در میان جبهه حق و باطل، نشانه طرفداری از جبهه باطل است چراکه مردم کوفه، مدینه و عراق نیز در واقعه عاشورا به واسطه تغییر ذائقه، تماشاچی شدند و به کمک سپاه امام حسین (ع) نرفتند. وی افزود: اگر ظهر عاشورا میان دو لشکر ایستاده باشی، «حب دنیا» یکی از عوامل تعیین کننده‌ جهت حرکت تو به به سمت حسین(ع) یا غیر حسین است.

وی با بیان اینکه اهل‌بیت از جمله امام حسین علیه السلامبه دنیا یک نگاه مدیریتی دینی دارند تصریح کرد: آن بزرگواران، دنیای موقت را فرصتی برای عبادت، خدمت، معرفت، تجارت معنوی و کسب درجات عالیه و همراه با انباشته‌ای از خطرات گوناگون می دانند به همین علت باید تلاش کنیم تا اسیر این خطرات نشویم و از فرصت دنیا برای کسب فضایل معنوی حداکثر استفاده را بنماییم. این کارشناس مذهبی افزود: تارکین دنیا خسر الدنیا و الاخره هستند و شیفتگان دنیا نیز اگر چه به ظاهر از دنیا لذت می‌برند اما به عذابی سخت در قیامت دچار خواهند شد و تنها کسانی می‌توانند هم در دنیا و هم در آخرت به اجر و ثواب برسند که بتوانند دنیای خود را به صورت دینی مدیریت کند و تنها مسیر مدیریت دینی دنیا و قدم برداشتن در مسیر عبادت و بندگی خداوند، گام برداشتن در مسیر اهل بیت (علیهم السلام) است.

حجت الاسلام ماندگاری با تاکید بر اینکه هر کس مرام حسینی داشته باشد و در مکتب امام حسین(ع) درس آموخته باشد، مانند امام حسین (ع) محبوب زمین و زمان می‌شود اظهار داشت: در مقابل یک اشتباه در دنیا باعث جهنمی شدن انسان می‌شود. امثال عمر سعد با یک خطا، در مقابل امام حسین (ع) شمشیر کشیدند و جهنمی شدند. اما شخصیتی همانند حربن یزید ریاحی در یک لحظه متنبه شده و به سپاه امام حسین (ع) پیوست و در رکاب آن حضرت به شهادت رسید و لقاء الله رسید و برای همیشه یاد و نامش در دنیا جاودانه شد. وی اضافه کرد: وسوسه شیطان باعث می‌شود انسان فکر کند هنوز فرصت برای توبه باقی است غافل از اینکه قیامت نزدیک است و بیشترین ساکنان اهل جهنم کسانی هستند که مرتکب معاصی می‌شدند به امید توبه در زمان دیگری اما اجل به آن‌ها فرصتی برای توبه نداد و گناهکار از دنیا رفتند.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه اگر کسی شاگرد خوبی در مدرسه اهل بیت علیهم السلام باشد، با تبعیت از آن‌ها، از دریای رحمت الهی بهرمند می‌شود ابراز امیدواری کرد بتوانیم از درس های مکتب اهل بیت و امام حسین(ع) آنچه را که باید بیاموزیم و در زندگی خود پیاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.