یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه توکل و تقوای امام حسین(ع) در روز عاشورا موجب نجات بشریت شد، گفت: توکل و اعتماد به پروردگار تنها راه دستیابی به مقام ربوبی است.

توکل و اعتماد به پروردگار تنها راه برای دستیابی به مقام ربوبی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل مقری؛ کارشناس مذهبی  در ویژه‌ برنامه دهه اول ماه محرم‌الحرام در حرم مطهر رضوی که به صورت تصویری برای زائران پخش شد، به بیان موضوع توکل در سیره و روش امام حسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: بهره‌گیری از آموزه های نهضت حسینی و اعتقاد به علم و حکمت پروردگار موجبات اعتماد و توکل بیشتر به خداوند را فراهم می‌آورد و در حقیقت توکل و اعتماد به پروردگار راهکار اصلی دستیابی به عظمت، تعالی روح و مقام ربوبی است.
وی با اشاره به اینکه هر شخصی مکلف به وظیفه‌ای است ولی نمی تواند نتیجه آن را ضمانت کند، گفت: مقدرات در دست خداوند متعال است بنابراین انسان‌های متوکل، با همه وجود مقتدرات الهی را می‌پذیرند.
سخنران حرم مطهر رضوی توکل را یک نیروی پیش برنده دانست و تصریح کرد: قوت قلب، حسن یقین، آسان شدن مشکلات، رفع شک و تردیدها، نجات از حرص و آز و کفایت امور زندگانی از جمله آثار توکل و اعتماد به خداوند متعال است.
مقری با اشاره به اینکه کسی که ایمان و توکل دارد، می بیند که جز خدا هیچ کس نمی تواند به او نفع یا ضرری برساند، از این رو، هیچ گاه از مخلوق نمی ترسد و به آفریده ای چشم طمع نمی بندد، افزود: حضرت سید الشهدا(ع) در روز عاشورا با اتکا به ایمان و توکل و اعتماد به پروردگار توانست در برابر دشمنان پیروز شود و همه عالم را نجات دهد.
وی  اعتماد به خدا را منشاء شجاعت امام حسین(ع) دانست و گفت: شجاعت زمانی رخ می نماید که آدمی برای دفاع از شی یا امر مطلوبی؛ مال، آبرو یا جان خویش یا عزیزان خود را به خطر افکند، و هر چه این به خطر انداختن برای دفاع از امر مطلوب بزرگ تر باشد، نشان از قوت و شدت دلاوری صاحب آن دارد که حرکات امام حسین(ع) در روز عاشورا این امر را بر همه آشکار کرد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه انسان وقتی در امور دنیوی کاری را به کسی واگذار می کند در واقع باری را از دوش خودش برمی دارد اما اگر انسان به خدا توکل کند در اصل وظیفه و رسالت خطیری را برعهده می گیرد، گفت: سید و سالار شهیدان در قیام کربلا ضمن توکل به خدا از هیچ تلاشی برای رسیدن به هدفش دریغ نکردند.
وی با اشاره به اینکه خشنودی پروردگار ملاک ایستادگی امام حسین(ع) در برابر دشمنان دین بود، ابراز کرد: توکل بر خدا و شناختن حق خدا و اهل بیت(ع) خود مایه رضایت و خشنودی پروردگار است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.