نخست وزیر سودان روز سه شنبه در دیدار وزیر خارجه آمریکا از این کشور خواست که بین حذف نام سودان از فهرست موسوم به کشورهای حامی تروریسم و موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل تفاوت قائل شود.

درخواست سودان از آمریکا در ازای صلح با اسرائیل چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری رسمی سودان (سونا)‌، فیصل محمد صالح سخنگوی دولت سودان درباره سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به خارطوم بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: عبدالله حمدوک نخست‌وزیر ضمن استقبال از پمپئو،‌ درباره اوضاع سودان، روند انتقال قدرت، روابط دو جانبه و تلاش‌ها برای حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم با او گفت‌وگو کرد.

وی از دولت آمریکا خواست که بین موضوع حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و مسئله عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل تفکیک قائل شود.

حمدوک درباره خواسته آمریکا درخصوص عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گفت:‌ مرحله انتقال قدرت در سودان توسط ائتلاف گسترده و با یک برنامه مشخص جهت طی این مرحله و تحقق صلح و ثبات در کشور پیش می‌رود تا در نهایت انتخاباتی آزاد در سودان برگزار شد. از این‌رو دولت انتقالی نمی‌تواند درخصوص عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل فراتر از محدوده وظایفش تصمیم‌گیری کند. بنابرین درباره موضوع عادی‌سازی پس از طی مرحله انتقالی تصمیم گرفته خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری سودان، پمپئو نیز ضمن اعلام حمایت آمریکا از روند انتقالی قدرت در سودان،‌ تاکید کرد که آمریکا از روند صلح و تلاش‌ها برای تحقق امنیت و ثبات در دارفور و در سایر مناطق که موردنزاع این کشور حمایت می‌کند. 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در دومین روز از سفر منطقه‌اش به خاورمیانه پس از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی با نخستین پرواز مستقیم از تل‌آویو به خارطوم، عازم سودان شد.

سودان روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد اما طی روزهای اخیر زمزمه هایی از احتمال عادی سازی روابط دو طرف شنیده شده است.

پمپئو روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و دومنیک راب همتای انگلیسی‌اش در قدس اشغالی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

انتظار می‌رود که پمپئو در در سفر دوره‌اش به خاورمیانه که پنج روز به طول می‌انجامد به امارات و بحرین نیز سفر کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.