نخست وزیر عراق گفت: منطقه ما به جنگ‌ها و درگیری‌های جدید نیاز ندارد، بلکه نیاز است که همه باهم برای تحقق خواسته‌های ملت‌های‌مان برای زندگی بهتر، ثبات و امنیت و برقراری صلح عمل کنیم.

الکاظمی در نشست سران عراق، اردن و مصر چه گفت؟

به گزارش قدس آنلاین، السومریه نیوز عراق، «مصطفی الکاظمی»  روز سه‌شنبه در نشست سه‌ جانبه سران اردن، عراق و مصر بیان کرد: عراق به نگاه راهبردی عقیده دارد که از ثبات در منطقه و ایجاد فرصت برای آرام کردن اوضاع حمایت کند و این روند با تداوم مذاکرات میان بازیگران منطقه ایجاد می‌شود.

وی افزود: عراق به برقراری روابط متوازن با همه کشورهای همسایه پایبند است و به حمایت از حاکمیت، امنیت و ثباتش اهمیت می‌دهد و با همه برادران و دوستان در چهارچوب احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی همکاری می‌کند.  

نخست وزیر عراق تاکید کرد که مواضع بغداد در حمایت از مساله فلسطین و حق مردم آن برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف ثابت است.

الکاظمی بر لزوم وجود یک خواست جمعی برای نابودی تروریسم از طریق همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مقابله با همه کسانی که از تروریست حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند، تاکید کرد.

وی اظهار داشت: عراق بر حل سیاسی و جامع بحران‌های منطقه مبتنی بر منافع مشترک و تاریخی میان ملت‌ها تاکید دارد که از وحدت، استقلال کشورها و امنیت منطقه‌ای و خواست ملت‌ها محافظت کند.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: نگاه بغداد مبتنی بر مشترکات و پرهیز از درگیری‌ها و همکاری‌های اقتصادی میان سه کشور از طریق توسعه مناطق مشترک صنعتی و ایجاد شراکت راهبردی چند سویه و با هدف تقویت حضور اقتصادی عراق در کنار اقتصاد کشورهای عربی است تا ثبات و رفاه در کشور ما افزایش یابد.  

الکاظمی در این نشست ابراز امیدواری کرد که افق‌های جدیدی در زمینه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری، انرژی، برق، زیر ساختی، حمل و نقل و بهداشت گشوده شود.

وی به روابط تاریخی و جغرافی میان عراق و اردن و مصر اشاره کرد و گفت که این روابط فرصت‌هایی را در زمینه اقتصادی و شراکت طولانی مدت و تعاملات تجاری فراهم می‌کند که برای مردم سه کشور مفید خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که برگزاری نشست‌های دوره‌ای برای هماهنگی در مواضع وسیاست‌ها برای تحقق منافع سه کشور،  شکوفایی اقتصادی و گسترش همکاری‌ها اهمیت دارد.

وی درپایان یادآور شد: ملت‌های ما دیگر تحمل درگیری‌های بیشتری را ندارند. جوانان ما اراده ساخت آینده بهتر را دارند، اراده‌ای برای ایجاد یک واقعیت بهتر؛  وظیفه همه ما این است که این اراده را به واقعیت‌ها و برنامه‌های عملی تبدیل کنیم که زبان جنگ را جایگزین زبان توسعه و ساخت و ساز کند تا به فرصت‌های پیشرفت و صلح دست یابیم.

در نشست امان، همکاری‌های اقتصادی و مشارکت میان سه کشور و همچنین افزایش سرمایه گذاری و روابط تجاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این بیانیه، حاضران در نشست سه جانبه امان درباره مسائل منطقه‌ای و موضوع‌هایی که به امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌کند، گفت و گو و تبادل نظر خواهند کرد.

نخستین نشست سه‌جانبه سران این کشورها در مارس ۲۰۱۹ (فروردین ۹۸) در قاهره و دومین آن نیز سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) در نیویورک آمریکا برگزار شده بود.

نشست قاهره بر همکاری اقتصادی میان سه کشور و توسعه و گسترش مناطق صنعتی مشترک و همکاری در بخش‌های انرژی، تأسیسات زیربنایی و بازسازی متمرکز بود.

اما در نشست نیویورک سه رهبر عرب بر اهمیت دستیابی ملت فلسطین به تمام حقوق مشروع خود و در مقدمه آن تشکیل یک کشور مستقل به مرکزیت قدس شرقی و در چارچوب راه‌حل تشکیل ۲ کشور مستقل تأکید کردند.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.