امسال با وجود شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ برگزاری مراسم مذهبی محرم در ایران اسلامی با چالشها و محدودیتهایی همراه شده است اما شیعیان ابا عبد الله الحسین (ع) در سرزمین خاوران با حضور خود در این مراسم "شور حسینی" و با رعایت پروتکلهای بهداشتی "شعور حسینی" را متجلی کردند.

محرم امسال خراسان رضوی، تجلی توامان شور و شعور حسینی

به گزارش قدس آنلاین، آنها با این حضور در مراسم سوگواری امام حسین (ع) در عین رعایت پروتکلهای بهداشتی تصویری از وفاداری و پایداری عاقلانه تشیع به آرمانهایش را به همگان عرضه کردند.

 آنچه که در این میان اطمینان خاطر عمومی را فراهم آورد این است که مسوولان بهداشتی خراسان رضوی از رعایت پروتکلهای بهداشتی در این ایام و پایش آنها خبر می‌دهند.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین زمینه گفت: ۲۰۳ گروه تخصصی بر اجرای پروتکلهای بهداشتی در عزاداریهای حسینی طی ماههای محرم و صفر  در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی نظارت دارند که از این تعداد ۱۲۰ گروه بهداشتی در شهر مشهد و بقیه در ۱۳ شهرستان دیگر زیر پوشش این دانشگاه فعالیت دارند.

علی اصغر حسنی افزود: در اجرای این طرح بیش از ۴۸۰  بازرس و کارشناس بهداشتی بر اجرای پروتکل ها و موازین بهداشتی در شرایط کرونایی طی ماههای محرم و صفر نظارت دارند.

وی ادامه داد: براساس پروتکل‌های بهداشتی امسال برپایی مراسم عزاداری سید الشهداء در مکانهای مسقف ممنوع است و فقط در مکانهای روباز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی مجاز است.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی، رعایت فاصله‌گذاری در بین شرکت کنندگان مراسم عزاداری از هر  چهار طرف حداقل ۲ متر با حداقل میزان تجمع باید باشد و حداکثر زمان برگزاری مراسم عزاداری ۲ ساعت است و در این مدت هرگونه پذیرایی ممنوع است  همچنین برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور ممنوع اعلام شده است .

حسنی افزود: استفاده از ماسک به صورت مستمر در زمان برگزاری مراسم، ممنوعیت جابه‌جایی هیات‌ها و حرکت دسته‌ها، ممنوعیت استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در زمان برگزاری مراسم، امکان سینه‌زنی و زنجیرزنی در محل مراسم بدون جابه‌جایی و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری  مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: در ایام محرم و صفر امسال هیات های مذهبی برای برپایی مراسم خود باید از سازمان  تبلیغات اسلامی طبق ضوابط تعیین شده  مجوز بگیرند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه گفت: مراسم‌ سوگواری محرم و صفر امسال به جهت شیوع ویروس کرونا در شرایطی جدید برگزار می‌شود و طبق فرمایش مقام معظم رهبری این برنامه‌ها باید متناسب با دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد.

حجت الاسلام سید محمود طباطبایی با بیان این که محافل سوگواری امام حسین(ع) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اول تا دهم محرم‌الحرام و در ۲ نوبت صبح و شب برگزار می‌شود افزود: مراسم‌ روزهای این دهه از ساعت ۷:۳۰ تا هشت و به مدت ۳۰ دقیقه در فضاهای باز ساختمان‌ قرشی و شهرک دانش و سلامت و مراسم‌های شب‌های حزن‌انگیز این ایام هم پس از نماز جماعت مغرب و عشاء به مدت یک ساعت در فضای بیرونی مسجد حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود که برگزارکننده مراسم‌ صبح نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و برگزارکننده مراسم‌ شب هم هیإتهای دانشجویی هستند.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی اولیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تبلیغات اسلامی بنا بود که محافل سخنرانی در مساجد و بدون برگزاری مداحی و سینه‌زنی پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار شود که در آستانه شب اول محرم این دستورالعمل تغییر کرد و بنا شد که هیچ گونه مراسمی در تمامی فضاهای بسته از جمله مساجد برگزار نشود.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام محرم و صفر امسال بر جایگزینی نذورات مردم و هیاتهای مذهبی توصیه شده است  سنت پسندیده‌ای که در ماه مبارک رمضان هم به‌خوبی اجرا شد و کسانی که سفره و غذای نذری داشتند آن را به جیره خشک غذایی تبدیل و در میان نیازمندان توزیع کردند.

طباطبایی افزود: اگر هم نذری قابل تغییر نیست توصیه‌ می‌کنیم که با رعایت کامل نکات بهداشتی طبخ شده و در میان محرومان و یا آسایشگاه‌های ایتام، معلولان و سالمندان توزیع شود تا موجب ازدحام جمعیت نگردد.

وی با بیان این که امیدواریم در پایان ماه‌های محرم و صفر ضمن اجرای درست سبک زندگی حسینی در زندگی‌هایمان، شاهد برگزاری جشن ریشه‌کنی ویروس منحوس کرونا باشیم اضافه کرد: از مردم درخواست می‌کنیم در کنار توجه به حضور پرشور در محافل سوگواری امام حسین(ع)، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حتماً در زمان حضور در مراسم از ماسک و دستکش استفاده کرده و برای حفظ سلامت خود و دیگران همکاری لازم را با رابطان سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سلامت‌یاران حسینی سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی داشته باشند تا خدای نکرده کوچکترین مشکلی در مراسم‌ عزاداری امام حسین(ع) به‌وجود نیاید و فرصت سوءاستفاده دشمنان فراهم نشود.

شورای اسلامی شهر مشهد نیز در صد و سومین جلسه علنی پنجمین دوره خود به مناسبت روز پزشک، از تعدادی از پزشکان و کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از داروسازان قدردانی کرد و رییس شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه گفت: حدود هفت ماه است که جامعه پزشکی در مبارزه با کرونا تلاش بی دریغ می‌کنند و همچنان خدمت‌رسانی آنها ادامه دارد که این زحمات شایسته قدردانی است.

محمد رضا حیدری با اشاره به درنظر گرفتن فضاهای باز برای برگزاری مراسم عزاداری حسینی در مشهد افزود: شهروندان نیز با رعایت پروتکلهای بهداشتی در این ایام در این فضاهای باز به عزاداری می پردازند.

وی ادامه داد: حفظ جان شهروندان و عوامل درمانی ضروری است و این پروتکلها باید جدی گرفته شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.