شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن سبب شد مراسم امسال عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود تا سلامت عزاداران حضرت بیش از گذشته حفظ شده و خدشه‌ای به آن‌ وارد نشود. از تکیه سیار گرفته تا برگزاری مراسم در حیاط مدارس و خیابان‌ها بخشی از این راهکارهاست.

کرونا سبب ابتکار عمل هیئت‌های عزاداری شده است

مریم احمدی شیروان:/

شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن سبب شد مراسم امسال عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود تا سلامت عزاداران حضرت بیش از گذشته حفظ شده و خدشه‌ای به آن‌ وارد نشود. از تکیه سیار گرفته تا برگزاری مراسم در حیاط مدارس و خیابان‌ها بخشی از این راهکارهاست.

از آنجایی که پایه‌های هیئت و مجلس عزای سیدالشهدا(ع) را مردم بنا کرده‌اند، برای داشتن و حفظ عمق معرفتی آن نیز باید مردم پای کار باشند. در شرایط خاص امسال که امکان تجمعات عظیم کمتر شده و سفارش اهل فن به کوچک‌تر کردن تجمعات است، «هر خانه یک حسینیه» برای حفظ شعائر و اقامه عزا پیشنهاد شد. در این میان، رسانه‌ها نیز کمک کردند تا هر چه بیشتر خانه‌های ما رنگ و بوی حسینیه بگیرد. پخش سخنرانی‌ها و عزاداری‌های پرشور سبب شد در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز بتوان در کنار خانواده مجلس روضه کوچکی برقرار کرد و به یاد امام شهید بود.

فعالان فضای مجازی نیز در این مدت نشان دادند که می‌توان از فضای مجازی استفاده‌های بهینه‌ای کرد. تهیه و پخش فیلم‌ها و صوت‌های کوتاه و اثرگذار از مراسم عزاداری، نوحه‌ها، هیئت‌ها و... تنها بخشی از این اقدام‌هاست.

علاوه بر این، هیئت‌ها و مسئولان برگزارکننده مراسم مذهبی نیز برای تضمین سلامت شرکت‌کنندگان در مراسم‌ها به تکاپو و نوآوری روی آورده‌اند. سیدمهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی در این خصوص و با بیان اینکه عزاداری‌های امسال با رعایت فاصله اجتماعی، حفظ بهداشت و رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می‌شود، به خبرنگار ما می‌گوید: پیش از شروع ماه محرم سخنان بسیاری در مورد تعطیلی و یا کمتر شدن مجالس حقیقی عزای امام(ع) شنیده می‌شد. اما با تدابیری که اندیشیده شد به این نتیجه رسیدیم که ضرورتی ندارد هیئت‌ها تعطیل و عزاداری محرم به مراسم مجازی ختم شود، بلکه ضروری است و می‌توان با رعایت اصول بهداشتی مجالس خوبی را برگزار و مدیریت کرد.

او اضافه می‌کند: با توجه به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا بیش از ۸۵۰ مکان در شهر مشهد که شرایط برگزاری مراسم را داشتند آماده شد. مدارس، محیط‌های روباز مانند ورزشگاه‌ها، پارک‌ها و برخی خیابان‌ها برای برگزاری مراسم آماده شد و در این روزها در حال ارائه خدماتی با کمیت و کیفیت بیشتر از سال‌های گذشته به عزاداران حسینی هستند.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تمامی هیئت‌ها برای اجرای برنامه‌های محرم و عزاداری و به جهت لبیک‌گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری از ستاد ملی مبارزه با کرونا تبعیت می‌کنند، عنوان می‌کند: در شرایط فعلی فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان مجالس عزای حسینی را برگزار کرد. همچنین امسال در مجالس عزاداری پذیرایی وجود ندارد و با مشارکت مردم و هیئت‌ها اطعام حسینی در قالب طرح‌های کمک به مستمندان در حاشیه شهر و مناطق محروم صورت می‌گیرد.

بین مذهب و سلامت دوگانگی وجود ندارد

او یادآور می‌شود: ارادت وصف‌ناپذیر مردم به سیدالشهدا(ع) سبب شده است که مردم از فضای باز و نوع جدید و ابتکارات هیئت‌های عزاداری در دوران کرونا استقبال کرده و به صورت خانوادگی در روضه امام حسین(ع) شرکت ‌کنند. هیئت‌های مذهبی مشهد مقدس نیز مانند سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان عزاداران حسینی است. ضمن اینکه در ابتکاری جدید مراسم عزاداری خودرویی برپا می‌شود. در این مراسم که با استقبال جمعیت انبوهی از مردم نیز مواجه شده است هر خانواده داخل خودرو خود حضور داشته و از برنامه‌های سخنرانی و عزاداری استفاده می‌کند. ان‌شاءالله با همت و اراده هیئت‌های مذهبی، ویژه برنامه‌های متمرکزی نیز در تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

طباطبایی در پایان تأکید می‌کند: بی‌شک این سبک جدید از عزاداری‌ها که با استقبال پرشور مردم نیز همراه است در تاریخ ثبت خواهد شد. در این روزها هم سلامت مردم و هم برگزاری شایسته سوگواری حسینی مهم است. دشمن به دنبال ایجاد تقابل دین و سلامت مردم است در حالی که این دوگانگی معنایی ندارد زیرا مسجدی‌ها و هیئتی‌ها همواره سلامت خود و دیگران را در اولویت کارها قرار می‌دهند و بین مذهب و سلامت هیچ دوگانگی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.