نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در پی شکست دوباره آمریکا در سازمان ملل با عدم حمایت حداکثری از اقدام آن به استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم ها علیه ایران، مواضع کشورمان در این باره را بیان کرد.

شورای امنیت بار دیگر مقبولیت نامه آمریکا برای اعمال تحریم‌ ایران را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا میریوسفی، معاون مطبوعاتی هیات کشورمان در سازمان ملل بیانیه نمایندگی دائمی کشورمان در نیویورک را درباره اقدام آمریکا به اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در صفحه توییترش منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: امروز اکثریت تاثیرگذاری از اعضای شورای امنیت بار دیگر مقبولیت نامه اخیر آمریکا را که مدعی آغاز روندی برای اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود، رد کردند.

اگرچه نامه‌هایی فردی یا جمعی به رئیس شورای امنیت سازمان ملل از سوی ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله اعضای باقی مانده در برنامه جامع اقدام عمل مشترک(برجام) و همچنین ایران پیش از این استحقاق قانونی نامه آمریکا را رد کرده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به وضوح بیان کرده‌اند که آمریکا پس از خروجش از برجام(توافق هسته‌ای ایران) دیگر یکی از "مشارکت‌کنندگان دربرجام" نیست و از این رو هیچ حقی برای آغاز کردن روندی در راستای اعمال دوباره تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ندارد، به این خاطر که این حق تنها برای "کشورهای مشارکت‌کننده در برجام" محفوظ است.

در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، روسیه و چین از رئیس شورای امنیت خواستند درباره نشست‌های دوجانبه‌ای که با اعضای شورای امنیت داشته است درباره نامه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اطلاع رسانی کند.

دیان دیجانی، سفیر اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در این ماه است  در پاسخ به این سوال از جانب روسیه و چین اعلام کرد که در "جایگاهی نیست که بخواهد اقدام بیشتری درخصوص درخواست آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انجام دهد چراکه میان ۱۵ عضو شورای امنیت اجماع وجود ندارد".

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در پی سخنان دیان دیجانی، نماینده اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در ماه اوت محسوب می‌شود، مدعی شد: بگذارید در این خصوص کاملا شفاف باشم. دولت ترامپ از ایستادن در جایگاهی که هم‌نشینان محدودی داشته هراسی ندارد. من تنها از این متاسفم که دیگر اعضای شورای امنیت راه خود را گم کرده‌اند و حال می‌بینند که هم‌نشین تروریست‌ها شده‌اند.

انا گیوگن، معاون نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این جلسه در خصوص  درخواست آمریکا مبنی بر کلید خوردن مکانیسم ماشه علیه ایران با اشاره به اینکه ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران موافق نبوده‌اند، گفت: ما باور داریم که در زمینه این درخواست نمی‌توان اقداماتی بیشتر را اتخاذ کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آن‌ها باور دارند که آمریکا از حق آغاز کردن روندی برای اعمال دوباره تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران محروم شده است و نامه آن کشور نمی‌تواند ابلاغیه‌ای واجد شرایط لازم  برای قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، بنابراین عاری از تاثیر قانونی در حال حاضر و در آینده است.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل مطرح می‌کند: موضع ایران در برابر این تلاش آمریکا نیز بسیار واضح است. این نامه و تمام ارجاعاتی که در آن ذکر شده است باطل و پوچ بوده و هیچ مبنای قانونی و تاثیری ندارند و بنابراین کاملا غیرقابل قبولند. استدلال‌های قوی مربوطه ما و ارجاعات پشتیبان آن در نامه وزیر امور خارجه مان به رئیس شورای امنیت آمده است و به عنوان یک سند شورای امنیت ارائه شده است.

این بیانیه می‌افزاید: بررسی‌های امروز در سازمان ملل باری دیگر انزوای آمریکا در ارتباط با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نشان داد. با توجه به این، هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. ایران اطمینان دارد که اعضای شورای امنیت مانع خواهند شد که این کشور سازمان ملل و از جمله شورای امنیت را تضعیف کند.

هیات کشورمان در سازمان ملل در پایان بیانیه‌اش اظهار  کرد: با توجه به اتهامات بی اساسی که از سوی آمریکا در نشست شورای امنیت علیه ایران مطرح شد، باید تاکید شود که تقریبا تمامی مشکلات در خاورمیانه از اشغال مداوم فلسطین توسط رژیم اسرائیل و سیاست‌های توسعه طلبانه آن که تحت حمایت آمریکا هستند و همچنین سیاست‌های مداخله‌جویانه، بی‌ثبات‌کننده و مخرب آمریکا سرچشمه می‌گیرد که نمی‌توان آن را با کارزار بدنام کردن پنهان کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.