«تکیه امام رضا(ع)» عنوان برنامه‌ای مناسبتی در بستر مجازی است که از صحن و سرای حضرت رضا(ع) برای بینندگان در ایام ماه محرم در حال پخش است و در مدت کوتاه آغاز پخش خود، با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

بفرمائید تکیه امام رضا(ع) / تکیه‌ای به وسعت ایران

به گزارش قدس آنلاین، این برنامه در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگ‌سال در این ایام اجرا و پخش می‌شود و برای مخاطبان در روزهای کروناییِ دوری از اماکن مذهبی و مراسم آیینی، بسیار دل‌نشین و موردنیاز است. در ادامه به گوشه‌ای از ویژگی‌های این برنامه مناسبتی اشاره می‌شود:

 زیارت از دور، ولی نزدیک

بی‌تردید در تنگنای حضور فیزیکی در اماکن عمومی برای شرکت در آیین‌های مذهبی، مهم‌ترین ویژگی برنامه «تکیه امام رضا(ع)»، شکل دسترسی به آن در بستر مجازی است. به دلیل انتشار این برنامه از طریق رسانه‌های آنلاین، مخاطبان بی‌مرز و گسترده‌ای را شامل می‌شود و به دلیل سهولت و امنیت دسترسی، طالبان زیادی دارد. پخش زنده  از حرم مطهر در این ایام، به‌قدری برای بینندگان باورپذیر و دل‌نشین است که دقایقی از حضور مجازی‌شان نگذشته، طوری که خود را هرچند از بعد مسافت دور، ولی قلباً نزدیک به حرم و بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) می پندارد و زائر از راه دور حرم می شود

 

مجریان دلنشین

علی رنجبر، مجری تکیه «موکب ابناء الحسین(ع)» ویژه کودک و نوجوان برخلاف معمول چنین برنامه های مناسبتی از حرم مطهر رضوی، چهره ای ناآشنا است. این موضوع هر چند در نگاه اول ریسک به نظر می رسد، ولی آن طور که آمار بالای استقبال بینندگان نشان می دهد، مجری از سوی مخاطبان خاص این برنامه مورد پذیرش و اقبال قرار گرفته. باید دلیل آن را هم در ظاهر ساده و بی تکلف، بیان شیوا و قابل فهم نوجوانان و همسن و سال بودن «رنجبر» با بینندگان عنوان کرد. مخاطب کم سن و سال این تکیه با ظاهر و ادبیات مجری همذات پنداری می کند و حرفش هم بیشتر بر دلش می نشیند.

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام کاظم روح‌بخش در قامت مجری بخش تکیه بزرگسالان، علیرغم روحانی بودن و تسلط به علوم دینی، به دلیل جوان بودن از مسائل روز آگاهی دارد و حرف دین و مذهب را در قالب موضوعات منبر تصویری خود می گنجاند و مخاطبان را با ذکر صرف آیات و روایات، خسته نمی کند. بیان گیرا و پر کشش، آوردن مصدایقی از زندگی روزانه، انتخاب ادبیات همه فهم، زبان حال بینندگان امروز است که به خوبی از کلام حجت‌الاسلام روح‌بخش دریافت می شود. او با ظرافت، هر شب بخشی از موضوع محوری خود که چگونگی سربازی برای امام زمان(عج) است، می شکافد و راه ها و بیراهه ها را پیش روی بیننده می گذارد تا خود با کلیدهایی که از سخنش دریافت کرده، مسیر درست را انتخاب کند. باید گفت، وجه تمایز سخنوری حجت‌الاسلام روح‌بخش با روحانیون پیش از خودش، در طرح مسائل دینی در بستر روانشناسی و جامعه شناسی است. تکیه او بر خودشناسی و در گام بعد معرفت به جامعه و مسائل آن برای حرکت در مسیر دینداری. امیدبخشی، بیان فضیلت ها پر رنگ تر از رذائل، تکیه و توسل بر اهل بیت(ع)، کلیدواژه های اجرای او هستند که منبر مجازی او را دیدنی کرده است.  

 

محتوای همه جانبه

تکیه امام رضا(ع) را باید از نظر محتوایی به دو بخش آیین های سوگواری و نیز سخنرانی و گفت وگو تقسیم کرد. بخش مراسم سوگواری به صورت سنتی با اجرای یک بخش ویژه مدیحه سرایی و ذکر منقبت اهل بیت(ع) با صدای مداح ثابت هر شب، حاج حسین فدایی روی آنتن می رود. صدای گرم و گیرای وی با اشعار مناسب هر شب ماه محرم همراه می شود و فضای معنوی خاصی را به تکیه می بخشد که حال و هوای مداحی های حرم مطهر حضرت رضا(ع) را برای بینندگان دور از شهر مشهد و حرم یادآور می شود.

بخش دیگری از تکیه امام رضا(ع) را گفت وگو با یک رزمنده و راوی دوران دفاع مقدس تشکیل می دهد. وقتی هر شب یکی از رزمندگان سالهای نه چندان دور دفاع و مبارزه، از دشواری های سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در جبهه و یا دوران اسارت مقابل دشمن و حفظ باورهای دینی خود با چنگ و دندان برای مخاطبان نوجوان و جوان امروز تعریف می کنند، دینداری به طریق مکتب اهل بیت طاهرین(ع) معنی و مفهوم واقعی تری پیدا می کند و الگو گرفتن تماشاگران راحت تر به نظرشان می رسد.  

اما بخش مهم انتهای تکیه که مختص مخاطبان بزرگسال است، سخنرانی مذهبی با نگاهی به مسائل روز است. در این بخش، توجه به امام عصر(عج) محوریت دارد و الزمات و اقتضائات شیعه بودن برای ظهور به شکلی موشکافانه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد تا بیننده تکیه فقط پای گیرنده خود بر گریه کردن و سوگواری بر مصائب اهل بیت(ع) بسنده نکند. این بخش به روشنی، معرفت افزایی و شناخت حقیقت قیام امام حسین(ع) را پیش نیاز شناخت امام زمان(عج) و آمادگی برای سربازی ایشان و ساختن تمدن نوین اسلامی معرفی می کند.   

 

میان برنامه های متناسب با محتوا

میان برنامه های تکیه امام رضا(ع) از پخش مداحی های قدیمی و نغمات دل افزای مداحان و پیرغلامان دستگاه عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گرفته تا قرائت اشعار آیینی توسط شاعران خانم و آقا و نیز نماهنگ های مذهبی مرتبط با موضوعات هر شب، به خوبی بخش های جدی برنامه را با فضایی دلنشین و هنرمندانه به هم متصل میکند و مخاطب به بهانه این رفت و برگشت های گاه و بیگاه تصویری، نفسی تازه می کند تا بخش های محتوایی بیشتر بر جانش بنشیند.

 

فضای معنوی

نماهای تصویری در این برنامه، چه در بخش هوایی و چه در قالب فضاهای ثابت حرم مطهر، جزئی کلیدی از اثرگذاری و جذابیت دیداری و دلی این برنامه را تشکیل می دهد. وقتی بیرق های سیاه عزای امام حسین(ع) را از بالاترین نقطه که پرچم روی گنبد مطهر است تا مناره ها و ایوان طلایی صحن گوهرشاد و حتی آونگ گاه و بی گاه ساعت حرم به چشم می آید، هر چه بیشتر حال و هوای زنده حضور در صحن و سرای علی بن موسی الرضا(ع) را به بیننده اش منتقل می سازد. تماشای بی واسطه زیارت زائران پیرامون اماکن حرم امام رضا(ع) به ویژه پنجره فولاد و قرائت نماز زیارت  و نیز پخش زنده از کربلای معلا و حرمین شریفین امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در اثناء برنامه، بیش از همیشه، حال حضور در اماکن مذهبی در این ایام ویژه را برای دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) متجلی می کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.