معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ممنوعیت واردات برنج در تامین نیاز استان به برنج پاکستانی خللی ایجاد نمی‌کند.

خراسان رضوی مشکلی در تامین برنج پاکستانی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، علی غفوری معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اقدام دولت در ممنوعیت واردات برنج از ابتدای شهریور ماه در تامین نیاز استان به برنج پاکستانی خللی ایجاد نمی‌کند.
او افزود: ذائقه مردم خراسان رضوی با برنج پاکستانی شکل گرفته و مصرف این کالا در استان بسیار زیاد است بنابر این ناگزیر هستیم برای تامین نیاز مردم این محصول را از کشور پاکستان وارد کنیم.
معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: دولت هر سال برای حمایت از تولید داخلی، واردات برنج را همزمان با فصل برداشت برنج داخلی از ابتدای مرداد تا پایان مهر ممنوع می‌کند که امسال این ممنوعیت یک ماه کاهش یافت و از ابتدای شهریور اعمال شد.
غفوری مقدم ادامه داد: از سوی دیگر، چون قیمت برنج پاکستانی نیز پایین‌تر از قیمت برنج داخلی بود، ممنوع نشدن واردات می‌توانست ضربه بزرگی به تولید داخلی بزند.
او تصریح کرد: قبل از تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت برنج وارداتی، مصرف برنج پاکستانی در استان زیاد بود و برنج هندی کمتر متقاضی داشت، اما بعد از افزایش قیمت‌ها برنج هندی متقاضی بیشتری پیدا کرد و در نهایت قیمت این نوع برنج هم افزایش یافت.
معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: از سه ماه قبل کارگروه تنظیم بازار استان در نامه‌ای مکتوب به ستاد تنظیم بازار کشور پیشنهاد کرد که ممنوعیت فصلی واردات برنج را به دلیل شرایط خاص قیمت آن در بازار اجرا نکند یا خراسان رضوی را از این ممنوعیت مستثنی کند.

غفوری مقدم اظهار کرد: استدلال ما این بود که نرخ برنج ایرانی، متناسب با هزینه‌هایش رشد زیادی داشته و قیمت برنج پاکستانی هم به دلیل تغییر نرخ ارز افزایش یافته و فاصله قیمتی آن با برنج داخلی بسیار کم شده است، بنابراین واردات برنج پاکستانی در فصل برداشت برنج ایرانی نمی‌تواند ضربه‌ای به تولید داخلی بزند.
او افزود: در نتیجه این درخواست‌ها ستاد تنظیم بازار کشور به جای صرف نظر کردن از ممنوعیت واردات برنج، مدت زمان ممنوعیت را از سه ماه به دو ماه کاهش داد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به درخواست این استان برای اختصاص سهمیه فوق العاده برنج وارداتی ادامه داد: به دنبال این درخواست هزار تن برنج پاکستانی و هندی به خراسان رضوی اختصاص یافته است.
غفوری مقدم بیان کرد: از مسیرهای دیگری نیز درصدد جذب برنج پاکستانی برای خراسان رضوی هستیم که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت مرز نشینان برای واردات برنج است.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.