زاهدان- در مرزهای شرقی با توجه به نبود شغل و امکانات در استان و روی آوردن شهروندان به شغل‌های کاذب ازجمله سوخت کشی و تردد به کشورهای مجاور امکان بروز بیماری‌های واگیر مانند مالاریا، تب دنگ، چیکن گونیا، التور، فلج اطفال و سایر بیماری‌های عفونی وجود دارد.

مالاریا مرزهای سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حالی جمهوری اسلامی ایران به حذف مالاریا تا سال ۲۰۲۰ متعهد شده است که طغیان این بیماری در کشور های همسایه از جمله پاکستان که ثبت آمار آن به میلون ها نفر می رسد و  نه تنها موجب شکستن این عهد می شود بلکه همواره سلامت ساکنان مرز های شرقی را به خطر می اندازد.

گفتنی است شاخص‌های بهداشتی بسیار پائین در کشورهای همسایه و نبود امکانات بهداشتی و طرح‌های منسجم مقابله با بیماری‌های ویروسی و واگیردار موجب شده تا همه‌ساله بخشی از ویروس‌های ناقل بیماری از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده و جنوب شرق کشور و به دنبال آن سایر نقاط را تهدید کند.

سیستان و بلوچستان به‌عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان و دارا بودن بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی همواره مرزهای سلامت آن به دلیل امکان بروز بیماری‌های عفونی از طرف همسایگان درخطر بوده است.

واردات مالاریا از مرزهای شرقی

شهرستان سروان به دلیل هم‌جواری با مرز که سال‌هاست به مسیر تردد اتباع بیگانه غیرمجاز تبدیل‌شده است هیچ‌گاه از این بیماری مصون نمانده و به‌کرات با این بیماری درگیر است و حتی گزش ساده این پشه موجب جان باختن برخی از شهروندان شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در همین راستا بابیان اینکه ۵۷ بیمار مبتلابه مالاریا امسال در سراوان شناسایی و درمان شدند بیان می‌کند: از مجموع ۵۷ مورد مالاریا شناسایی‌شده در سراوان ۴۳ مورد آن وارده از پاکستان بوده است.

شاخص‌های بهداشتی بسیار پائین در کشورهای همسایه و نبود امکانات بهداشتی و طرح‌های منسجم مقابله با بیماری‌های ویروسی و واگیردار موجب شده تا همه‌ساله بخشی از ویروس‌های ناقل بیماری از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده و جنوب شرق کشور و به دنبال آن سایر نقاط را تهدید کند

دکتر سید محمد هاشمی شهری بابیان اینکه ترددهای مرزی مهم‌ترین عامل خطر بروز و شیوع مالاریا در سراوان است می‌افزاید: به‌منظور پیشگیری از این بیماری خطرناک و عدم سرایت آن به سایر نقاط استان و کشور هرساله در ۲ مرحله مناطق پرخطر سراوان سم‌پاشی می‌شود.

وی خدمات پیشگیرانه مانند غربالگری در پست‌های مراقبت مرزی و مراکز جامع سلامت و هم‌چنین سم‌پاشی مالاریا در سراوان را یکی از عوامل پیشگیری از بروز بیماری در شهرستان و سطح استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: این بیماری به‌صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

بیماری دنگ

تهدید مرزهای شرقی تنها منحصر به مالاریا نمی‌شود بلکه در سال‌های اخیر موارد متعدد طغیان بیماری دنگ و چیکونگیا از کشور پاکستان نیز که از طریق گزش پشه‌های «آئدس» از یک فرد بیمار به دیگران منتقل می‌شود موجب تلفات انسانی در این کشور شده است.

بنا بر آمار منتشره در سال ۲۰۱۷ در پاکستان ۱۲۵ هزار مورد ابتلا به بیماری دنگ گزارش شد که ۶۹ مورد آن به مرگ منجر شده و لذا این موضوع قرنطینه و حفاظت از مرزهای شرقی را بیش از هر زمان گوشزد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.