یاسوج- این روزها همه انسان‌های روی کره زمین از کوچک تا بزرگ می‌دانند که جنگل ثروت است و لذا آن‌هایی که دست به آتش زدن جنگل‌های کشور می‌زنند از سر ناآگاهی نیست بلکه کاملاً از روی آگاهی و با اهداف سودجویی و تصاحب این ثروت خدادادی و برای منافع شخصی است.

جنگل های کهگیلویه و بویر احمد در آتش سودجویی می سوزد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کهگیلویه و بویر احمد سال‌هاست که با آتش‌سوزی و قطع درختان روبرو است که این تخریب ثروت ملی ریشه‌های متعددی دارد.  

کهگیلویه و بویراحمد دارای یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای‌داده است.

منافع شخصی

سهراب بهمئی یکی از فعالان محیط‌زیست در این رابطه به خبرنگار قدس می‌گوید: در این استان عده‌ای درخت‌های بلوط را به آتش می‌کشند تا بعد از خاکستر شدن زغال آن را در شهر به زینت قلیان سراها تبدیل کنند.

وی در خصوص علت افزایش آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته در جنگل‌های بلوط می‌گوید: برخی از روستائیان هم به طمع اینکه این جنگل‌ها را به متراژ اراضی کشاورزی خود بیفزایند دست به تخریب، خشکاندن و یا آتش زدن آن می‌زنند.

بهمئی عنوان می‌کند: برخی از عشایر و روستائیان نیز که در فصول سرد و گرم سال از دریافت سوخت به دلیل ناتوانی در ثبت‌نام‌های اینترنتی شرکت نفت جامانده و یا توان تهیه سوخت را ندارند  لذا به قطع درختان روی می‌آورند تا از این طریق سوخت موردنیاز خود را تأمین کنند.

این دوستدار محیط زیست  اظهار می‌کند: متأسفانه از موقعی که طرح تنفس جنگل‌های شمال به مرحله  اجرا درآمده فشار بر روی جنگل‌های غرب افزایش‌یافته و شمار قطع درختان بیشتر شده است.

وی می‌گوید: حتی کرونا نیز بر روی روند قطع درختان تأثیر گذاشته است و ازآنجاکه گرانی بر اقتصاد بسیاری از خانواده‌های روستایی تأثیر داشته لذا بسیاری از افراد به قطع درختان و یا تولید زغال روی آورده‌اند.

وی عنوان می کند: با شیوع کرونا بسیاری از جوانان روستایی که برای کار به شهر رفته بودند در همان ماه‌های ابتدایی سال به دلیل تعطیلی برخی مشاغل و بیکاری به زادگاه خود بازگشتند و حالا تولید زغال و یا تجارت چوب را پیش‌گرفته‌اند.

بهمئی  بابیان اینکه اقتصاد محلی و هم‌چنین تأمین سوخت روستائیان می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از قطع درختان داشته باشد اظهار می‌کند: در این راستا به‌جای اقدامات قهری باید به سمت اقدامات پیشگیرانه رفت.  

جریمه‌ها بازدارنده نیست

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز که دل پردردی این مشکل دارد به ما می‌گوید:  بیش از ۹۰ درصد از روستاهای استان در مناطق جنگلی واقع که بیشتر از روستائیان در خانه‌هایشان کوره‌های تولید زغال دارند و به تولید زغال روی می‌آورند.

غلام‌رضا حکمتیان اظهار می‌کند:  باوجوداینکه همکاران من تلاش مضاعفی برای جلوگیری از قاچاق چوب‌دارند اما واقعیت این است که جریمه‌ها به‌هیچ‌وجه بازدارنده نیست.

وی می‌افزاید: برحسب وزن هر کیلو چوب ۱۵۰ هزار ریال و هر کیلو زغال ۳۰۰ هزار جریمه منظور شده است و لذا این رقم در برابر سودی که قاچاقچیان چوب می‌برند بسیار ناچیز است.

وی بابیان اینکه سال گذشته  ۲۲۸ کوره زغالی در مناطق مختلف گرمسیری و سردسیری این استان را تخریب کردیم اذعان می‌کند: در همین راستا ۱۷۴ پرونده برای قطع یک هزار و ۲۰۰ اصله درخت تشکیل و متخلفان به دادگستری معرفی شدند.

کمبود محیط‌بان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد البته کمبود محیط‌بان را یکی از مشکلات پیش پای این اداره کل می‌داند و می‌گوید: بخشی از قلع‌وقمع درختان به دلیل کمبود محیط‌بان صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به گستره وسیع جنگل‌ها و منطقه تحت پوشش این اداره کل بیان می‌کند: با این حجم وسیع از جنگل‌های منطقه اما تنها ۷۰ محیط‌بان در اختیارداریم.

وی سرانه حفاظت از جنگل در کشور را حدود شش هزار هکتار برای هر محیط‌بان عنوان می‌کند و می‌گوید: این در حالی است که در کهگیلویه و بویراحمد این سرانه به ۲۰ هزار هکتار به ازای هر محیط‌بان است.

آتش‌سوزی‌های عمدی

جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد امسال نیز هم چون سال‌های گذشته با آتش‌سوزی‌های متعددی همراه بود به‌گونه‌ای که بنا بر اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ درصد افزایش داشته است و متأسفانه ۶۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع این استان در عرصه‌های منابع طبیعی و مناطق حفاظت‌شده عمدی بوده است.

این آتش‌سوزی‌های عمدی برای بهره‌برداری منافع شخصی در حالی است که این استان همیشه نیازمند تجهیزات و امکاناتی ازجمله بالگرد و هواپیما و دستگاه دمنده برای کاهش خسارت‌ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.