رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به کاهش مراجعه به داروخانه‌ها در شرایط کرونا و با وجود فعالیت آنها حتی در ایام تعطیل، گفت: اما متاسفانه داروخانه ها از هیچ گونه مساعدتی برخوردار نشدند؛ در حالی که درآمد آنها تا حد زیادی کاهش یافته و این موضوع یکی از مشکلات فعلی همکاران ما در داروخانه‌ها است.

درآمد داروخانه‌ها در بحران کرونا کاهش یافت/ افزایش چند برابری واردات واکسن آنفلوآنزا در سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری به مناسبت روز داروساز که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تبریک هفته دولت گفت: زادروز تولد محمد بن ذکریا رازی به نام داروساز نامگذاری شده است. در ایام شیوع کرونا داروسازان خدمات قابل توجهی چه در صنعت و چه در داروخانه‌ها ارائه کرده‌اند و در زمان‌هایی که خیلی از مشاغل تشویق به خانه نشینی و دورکاری شدند، همکاران ما فعال بوده و در حال خدمت رسانی به مردم بودند. در ایامی که هنوز داروی قطعی برای درمان کرونا معرفی نشده است، هر دارویی که اعلام شد می‌تواند به درمان کرونا کمک کن، در بازه زمانی کوتاه مدتی تولید آن در کشور آغاز شد؛ تا جایی که حتی در برخی موارد به تولید مواد اولیه دارو نیز دست پیدا کردیم.

وی با تاکید بر این که توانمندی‌های ایران در این زمینه مثال زدنی است، گفت: این توانمندی‌ها در سال‌های بعد از انقلاب به همت داروسازان رخ داد تا جایی که امروز ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازمان را داخل کشور تولید می‌کنیم؛ یعنی بسیاری از اقلام "های تک" به میزان کافی در حوزه داروسازی توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود. با توجه به این که نزدیک به سه دهه از فعالیت بنده در حوزه داروسازی می‌گذرد، ادعا می‌کنم که هر داروی جدیدی که در دنیا وارد شود همکاران داروساز ما می‌توانند ظرف دو سال آنها را تولید کند.

شانه ساز در ادامه سخنان خود با اشاره به این که ۳ درصد از داروهای مصرفی کشور وارداتی است، گفت: البته این به آن معنا نیست که این ۳ درصد همواره داروهای ثابتی بودند؛ فهرست دارویی کشور به روز رسانی می‌شود و براساس نیاز پزشک و بیمار تغییر می کند. اکنون بسیاری از داروها وجود دارد که در گذشته وارد می‌شد، اما اکنون توانستیم آنها را تولید کنیم.

افتتاح دو کارخانه داروسازی در هفته آینده

وی با اشاره به این که متوسط سن جوانان شاغل در شرکت‌های دانش بنیان دارویی کمتر از ۳۵ سال است، تصریح کرد: این موضوع نویدبخش نسل رو به رشد در زمینه تولیدات دارویی است. به دلیل همین توانمندی‌ها یک ماه پیش ضابطه‌ای ابلاغ شد که ابلاغ آن برای اولین بار در دنیا صورت می‌گرفت که توانمندی‌های داروسازان کشور را نشان می دهد؛ در حالی که در سال ۱۳۵۷ چهار یا پنج دانشکده داروسازی داشتیم، امروز حدود ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور فعال هستند. خوشبختانه در زمینه مقالات نیز کشورمان نقش مهمی در انتشار مقالات معتبر در نشریات دنیا دارد که سبب ارتقای رتبه علمی در این زمینه در دنیا شده است. خوشبختانه امروز در زمینه تولید مواد اولیه دارویی می‌توانیم ۶۵ درصد نیاز کشور را تولید کنیم. همچنین بیش از هزار قلم داروی گیاهی در کشور تولید کرده‌ایم و آینده بسیار رو به رشدی در زمینه داروسازی خواهیم داشت. این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه روبه روی ما قرار دارد و بخشی از توانمندی‌های امروزمان به دلیل همین تحریم‌ها بود. مفتخرم اعلام کنم ظرف هفته آینده دو کارخانه سازی داروسازی افتتاح می‌شود که یکی از آنها در زمینه تولید پن آنسولین و دومی در زمینه فرآورده‌های پلاسمایی فعالیت خواهند کرد.

افزایش چند برابری واردات واکسن آنفلوآنزا در سال جاری

وی درباره شرایط و تمهیدات واردات واکسن آنفلوآنزا در سال جاری گفت: سال قبل کمتر از دو میلیون دوز واردات واکسن آنفلوآنزا داشتیم؛ این رقم امسال ۱۱ تا ۱۲ میلیون افزایش خواهد یافت. همکاران ما در حوزه بهداشت سال قبل ۲۵۰ هزار دوز واکسن دریافت کردند که امسال با دریافت دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در زمینه واکسیناسیون خانم‌های باردار و بیماران خاص می‌توانند فعالیت کنند که این افراد بدون پرداخت وجه واکسینه خواهند شد. همچنین برای سایر افراد نیز بالغ بر ۸.۵ میلیون دوز واکسن آنلفوآنزا در نظر گرفته‌ایم. این که اعلام می‌شود باید برای دریافت واکسن، ثبت نام در داروخانه‌ها صورت گیرد صحت ندارد و هدف خیرخواهانه ندارد و به نظر من این یک کلاهبرداری است.

شانه ساز ادامه داد: مشکلات ارزی ما همانگونه که اطلاع دارید زیاد است. بنابراین نباید برای تامین واکسن آنفلوآنزا هزینه بیجا کنیم. از مردم می‌خواهم تنها با توصیه و تجویز از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند. برآورد ما این است که امسال نسبت به سال گذشته  در مورد آنفلوآنزا مشکلات کمتری داشته باشیم؛ زیرا مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند، کمتر در مکان‌های عمومی و پر تجمع حاضر می‌شوند، از  ماسک استفاده می‌کنند و غیره. خوشبختانه امسال تامین واکسن آنفلوآنزا برای بیماران خاص ۱۰ برابر سال قبل است در حالی که تامین واکسن برای مردم عادی ۵ یا  ۶ برابر سال گذشته است. واکسن آنفلوآنزا را از منابع معتبر و اروپایی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند، تهیه می‌کنیم و دقت نظر کافی برای تهیه آن صورت گرفته است.

واکسن مننژیت تامین شد

وی درباره تامین واکسن مننژیت اظهار کرد: ۳۱ مرداد ماه اولین محموله این واکسن وارد کشور شد و تا ۱۵ شهریور نیز کل محموله مورد استفاده و در دسترس خواهد بود.

شانه ساز در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در باره فرآیند نسخه پیچی الکترونیک داروها نیز گفت: نسخه نویسی الکترونیک زمانی معنا پیدا می‌کند که از ابتدا از طریق سامانه نوشته شود نه این که قرار باشد نسخه کاغذی توسط داروساز ابتدا وارد سیستم شده و سپس نسخه پیچی شود. شرایط منطقی این است که نسخه نویسی از ابتدا به شکل الکترونیک صورت گیرد آن هم در شرایطی که بحث واردات دارویی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد و ممکن است با شکل گیری نسخ سوری اقلام دارویی از داروخانه‌ها خارج شود.

درآمد داروخانه تا حد زیادی کاهش یافته است

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: علیرغم این که داروخانه‌ها در ایام تعطیل نیز فعالیت خود را ادامه می دهند آن هم در شرایطی که مراجعه به آنها کاهش یافته است، اما متاسفانه از هیچ گونه مساعدتی برخوردار نشدند؛ در حالی که درآمد آنها تا حد زیادی کاهش یافته و این موضوع یکی از مشکلات فعلی همکاران ما در داروخانه‌ها هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.