تولیت آستان قدس رضوی در نخستین نشست هیئت اندیشه‌ورز معاونت تبلیغات این مجموعه گفت: دغدغه اصلی آستان قدس رضوی مسائل فرهنگی است .

دغدغه اصلی آستان قدس رضوی مسائل فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین، جمعی از فعالان و صاحب‌نظران حوزه‌های فرهنگی تبلیغی در قالب هیئت اندیشه‌ورز معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با تولیت این آستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
تولیت آستان قدس رضوی در این جلسه ضمن اشاره به وجود طیف‌های گسترده‌ای از اقشار در حرم مطهر رضوی، تأکید کرد: زائران امام رضا(ع)، رنگین‌کمانی از سنین و سطوح مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی و قومی هستند و بر این اساس ضرورت دارد در کار فرهنگی حرم مطهر به این تفاوت‌ها توجه و برای همه مخاطبان و اقشار جامعه برنامه‌ریزی هدفمند صورت گیرد و در این راستا، هیئت اندیشه ورزی در معاونت تبلیغات حرم مطهر تشکیل و عهده‌دار این مسئولیت گردید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی با بیان اینکه دغدغه اصلی آستان قدس رضوی مسائل فرهنگی است، اظهار کرد: در جغرافیای حرم مطهر از نظر زیرساختی و تأمین امکانات و تجهیزات، اقدامات قابل‌توجهی انجام‌شده و با مطالعات صورت گرفته، در حال حاضر به‌جز تکمیل پروژه‌های در دست اقدام، نیاز به گسترش فضای فیزیکی نیست.
وی ضمن اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب در خصوص تأکید جدی بر امور فرهنگی در حرم مطهر رضوی، بر ضرورت استفاده حداکثری از امکانات آستان قدس تأکید و اضافه کرد: حرم مطهر رضوی سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر است، اگر در هرسال تنها بر روی ۵ میلیون نفر در شهر مشهد کار فرهنگی انجام دهیم، بعد از چند سال بر روی فرهنگ دینی کل کشور تأثیر گذاشته‌ایم.

توجه به تکثر و تنوع مخاطبان
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با اشاره به حضور میلیونی زائران خارجی در حرم مطهر، ادامه داد: حرم مطهر سالانه از اقصی نقاط دنیا زائر دارد که باید به‌جز سخنرانی به زبان خودشان، برنامه‌ریزی فرهنگی متناسب با آن‌ها داشته باشیم.
وی با بیان این نکته که باید نگرش عمومی در رابطه با وظایف اصلی آستان قدس رضوی تغییر کند، بیان کرد: همه آستان قدس رضوی به حرم منور حضرت رضا(ع) خلاصه می‌شود و این جز زیارت و معرفت افزایی معنای دیگری ندارد و دیگر بخش‌ها و امکانات این مجموعه معنوی نیز برای خدمت به امر زیارت ایجادشده است.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه حرم مطهر نعمت بزرگ و فرصت مغتنمی است که باید از آن حداکثر بهره‌برداری برای گسترش اهداف تربیتی و فرهنگی شود، گفت: توجه به زائران و برنامه‌ریزی برای تبلیغ فرهنگی در حرم مطهر رضوی را جزو کارهای جدی خود قرار دهید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی ابراز کرد: آستان قدس رضوی برای دستیابی به اهداف فرهنگی دست نیاز به‌سوی همه صاحبان اندیشه و تفکر دراز می‌کند. امیدواریم خود را مسئول و صاحب‌کار در حرم مطهر بدانید و خروجی کار ما در این مجموعه ملکوتی مؤثر و با گسترش محاسن کلام معصومین(ع) موردقبول این امام همام باشد.

آستان قدس می‌تواند موجب اصلاح و تکامل نهادهای فرهنگی شود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی نژاد؛ معاون تبلیغات آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی در خصوص میزان تشرف زائران در طول سال به حرم مطهر رضوی، مدت‌زمان اقامت زائران در مشهد، ساعات حضور آن‌ها در اماکن متبرکه حرم، میانگین متوسط سن زائران، درصد تشرف بانوان زائر نسبت به آقایان و بلعکس، برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای معرفت افزایی زائران، لزوم برقراری ارتباط مستمر با زائران، توجه به ذائقه مخاطبین و ... پرداخت.
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) چشمه‌ای برای طراوت بخشیدن به نهادهای فرهنگی است، گفت: آستان قدس رضوی می‌تواند موجب اصلاح و تکامل نهادهای فرهنگی کشور شود.
وی در ادامه به بیان نقطه نظرات خود پیرامون فعالیت‌های تبلیغی حرم مطهر، ارتقاء بصیرت زائران نسبت به سیاست و ولایت امام رضا(ع)، درج زندگی‌نامه مختصر امام رضا(ع) به‌صورت مختصر در ذیل زیارت‌نامه‌های موجود در حرم مطهر، به‌کارگیری روش‌های جدید تبلیغی برای جذب زائران، تخصصی کردن کرسی‌های تبلیغی، قرآنی و فرهنگی، برپایی سخنرانی‌ها به‌صورت هفتگی با موضوع واحد در زمان مشخص، لزوم برقراری ارتباط دو سویه و تعاملی جهت تداوم ارتباط با زائران و ... پرداخت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهاب مرادی نیز در این نشست به تأثیرات زیارت در ایجاد آرامش در جامعه اشاره و گفت: تبلیغات غیرمستقیم برای معرفت افزایی زائران، توجه به مقوله زیارت و نقش آرام بخشی حرم مطهر بر روح و جان مردم، بهره‌گیری از روش‌های نوین رسانه‌ای و تبلیغاتی، تقدیر و تشکر از آثار امام رضایی هنرمندان و رفتار پسندیده افراد امام رضایی، اقداماتی مؤثر برای ارتقا فرهنگ دینی جامعه است.
همچنین در این جلسه آقای حجت‌الاسلام کریمیان، دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به دو موضوع نقش جهانی حرم امام رضا(ع) و ضرورت توجه به ظرفیت رسانه در ترویج آموزه‌های رضوی به‌ویژه در عرصه‌های بین‌المللی، حجت‌الاسلام درایتی، استاد حوزه و دانشگاه بر لازمه بهره‌مندی از آمار و اطلاعات دقیق در برنامه‌ریزی و تأثیر متقابل فعالیت‌های تبلیغی حرم مطهر و هویت شهر مشهد، میثم مرادی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، به نیاز و شناخت ظرفیت هنر در فعالیت‌های حرم مطهر به‌عنوان یک گنجینه غنی هنری، خانم دژبرد، رئیس مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی به فرصت حرم مطهر به‌عنوان بی‌بدیل‌ترین ظرفیت احیا و تحکیم خانواده و سبک زندگی اسلامی و حجت‌الاسلام نبوی به امکان آماده‌سازی معرفتی زائر قبل از حرکت به سمت مشهد مشابه تجربه عمره و حج و آمادگی برای استفاده از ظرفیت روحانیون طرح هجرت پرداختند.
گفتنی است؛ هیئت اندیشه‌ورز معاونت تبلیغات اسلامی برای نخستین بار با حضور فعالان و صاحب‌نظران عرصه‌های فرهنگی و تبلیغی در عرصه‌های تبلیغی،فرهنگی و هنری تشکیل گردیده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.