حسینعلی امیری شکایت نمایندگان از وزیر نفت به قوه قضائیه را که در مجلس در حال جمع‌اوری انضا است خروج از سازوکار قانونی نظارت نمایندگان ملت وفق آیین نامه داخلی قوه مقننه و قانون اساسی خواند.

شکایت نمایندگان از زنگنه خروج از سازوکارهای قانونی نظارت مجلس است

قدس آنلاین: معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نامه چند هفته پیش نمایندگان به سران قوا در مورد زنگنه،با بیان اینکه  سازوکارهای مربوط به نصب و عزل وزرا در قانون اساسی مشخص است، اظهار داشت:  تا به حال سابقه نداشته نمایندگان بخواهند به روئسای سه قوه راجع به عزل یک وزیر نامه بنویسند.

حسینعلی امیری با تاکید بر اینکه عزل وزیر صرفا از اختیارات رئیس جمهور  و سازوکارهای آن مشخص است، گفت: نامه ای که شماری از نمایندگان نوشتند صرفا یک نامه ادای است و آثار حقوقی مربوط به سازوکارهای نظارتی مجلس وفق قانون بر آن مترتب نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در واکنش به تلاش جمعی از نمایندگان برای طحر شکایت علیه زنگنه در دادگاه و قوه قضائیه به اتهام ترک فعل در پیگیری قراردادهای نفتی نیز تصریح کرد: سازوکار مربوط به قصور یا تقصیر و تخلف یک وزیر در آیین نامه داخلی مجلس مشخص است. این شکایت نامه با کیفیت موجود از سازوکارهای پیش بینی شده در قانون اساسی و سازوکار نظارت مجلس در آیین نامه داخلی خروج موضوع دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در مجلس گذشته دولت در چنین مواقعی سعی در رایزنی و نشست با نمایندگان داشته و در مسیر حل اختلاف گام بر می‌داشت، اما در این مورد چنین تحرکی دیده نمی‌شود آیا این به دلیل فضای متفاوت مجلس یازدهم است؟، اظهار داشت: یکی از کارهایی که معاونت پارلمانی رئیس جمهوری ما انجام می‌دهد تعامل با نمایندگان و مجلس و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دولت و مجلس است و پاسخگویی به ابهامات است و ما این رویه را ادامه می‌دهیم.

امیری افزود: ما تلاش می‌کنیم که دیدگاه‌ها را با شیوه‌های مختلف به هم نزدیک کنیم. در مجالس قبل اینگونه بوده و در مجلس جدید هم به همین نحو است. من در مجلس در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه ها دولت و اعضای آن با نمایندگان هستم.  اما گاهی قانع می شوند و گاهی نه.

وی تصریح کرد: در تلاشیم در شرایطی که نیاز به همدلی و همبستگی داریم و باید منسجم از این تحریم ‌ها و فشارها عبور کنیم همکاری بین قوا تقویت شود. تا کنون هم مقاومت مردم پاسخ داده و هم همدلی و همکاری مسئولین و  شکست آمریکا در شورای امنیت هم نتیجه همین همراهی مردم و همکاری مسئولین که ما امروز مثل اکسیژن به آن نیاز داریم. 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.