ساخت و بهره‌برداری از چهار سد بزرگ در خراسان رضوی همراه با اجرای سایر طرحهای منابع آب این استان در مجموع با هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست.

ساخت چهار سد بزرگ خراسان رضوی در دولت تدبیر به ثمر نشست

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: این سدها عبارتند از سد بار نیشابور، ابیورد درگز، سررود و چهچهه در کلات که ظرفیت تنظیمی آنها در مجموع ۶۸ میلیون متر مکعب برآورد شده است.
محمد علایی با اشاره به مهم ترین اقدامات شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طی دولت تدبیر و امید افزود: این شرکت با وجود تحریمهای موجود از سال ۱۳۹۲ تاکنون کارنامه درخشانی در حوزه تامین آب مناطق مختلف استان از خود بر جای گذاشته است.
وی اضافه کرد: انسداد ۱۲ هزار و ۲۴۴ حلقه چاه غیر مجاز و صرفه جویی ۱۶۴ میلیون متر مکعب آب از این طریق و همچنین تجهیز ۹۵ درصد چاههای کشاورزی استان به کنتور هوشمند از اقدامات شرکت آب منطقه ای استان در دولت تدبیر و امید بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی طرح "همیاران آب" یا "سازگاری با کم آبی"  را یکی از مهم ترین دستاوردهای شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی عنوان کرد و افزود: این طرح با  مشارکت همه کسانی که در مدیریت آب نقش و سهم دارند از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، فرمانداران، دادگستری، تشکل‌های کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی و نهادهای مردمی تهیه و تصویب شده است.  
علایی افزود: خراسان رضوی سومین شرکت آب منطقه ای کشور بود که سند سازگاری با کم آبی را تصویب کرد و این استان به لحاظ  کیفیت تدوین این سند رتبه نخست را در وزارت نیرو  کسب کرد.
وی اضافه کرد: در گام نخست این طرح طبق برنامه ریزی و اقدامات در حال انجام تا سال ۱۴۰۵ باید کسری مخزن آبهای زیر زمینی در خراسان رضوی به صفر برسد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون این استان  بحرانی‌ترین منابع زیر زمینی آب کشور را داراست به طوری که کسری مخزن منابع زیر زمینی در این استان تا یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
علایی انجام مطالعات زیست محیطی طرح بزرگ شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور و کلنگ زنی  این طرح همزمان با هفته دولت امسال و همچنین اجرای طرح انتقال پساب از تصفیه خانه خین عرب به ایستگاه پمپاژ کارده به شیوه بیع متقابل توسط بخش خصوصی را از دیگر طرحهای مهم این شرکت در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
وی با اشاره به مهار سیلابها همگام با بارشهای سیل آسای سالهای اخیر در خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا آزادسازی سه هزار و ۲۵۰ هکتار  مساحت بستر رودخانهها و لایروبی ۴۱۲ کیلومتر طول رودخانه های استان انجام شده است‌
به گفته وی، این اقدام نقش مهمی در مهار سیلاب  شهرستانهای مشهد، کلات، طرقبه، درگز، قوچان و نیشابور استان خراسان رضوی داشته است.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره برداری در تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.
توان ذخیره سازی آب سدهای بزرگ و در حال بهره برداری استان خراسان رضوی در مجموع یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون متر مکعب از این مقدار مربوط به سد دوستی، مشترک بین ایران و ترکمنستان است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.