در ششمین روز از ماه محرم؛ ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) سوگواره «احلی من العسل» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

سوگواره «احلی من العسل» در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در ششمین روز از ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و به یاد نوجوان دشت کربلا حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، حرم مطهر رضوی میزبان اجتماع نوجوانان و دانش‌آموزان مشهدی بود که همنوا با شهید نوجوان کربلا فریاد «لبیک یا حسین» سر دادند.
در این سوگواره که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی بین قشر نوجوان برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و از حضرت قاسم(ع) به عنوان بهترین الگو برای نوجوانان نام برد.
وی عنوان کرد: عاشورای حسینی یک رخداد سرنوشت ساز برای تاریخ بشریت است و در این حرکت عظیم امام حسین(ع) و اصحاب باوفای ایشان آینده تاریخ را رقم زده و یک انقلاب بزرگ برای اصلاح بشریت خلق کردند.
سخنران حرم مطهر رضوی افزود: امام حسین(ع) در نهضت عاشورا این پیام را منتشر کرد که برای ساخت جامعه تراز اسلامی همه افراد جامعه اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان باید وارد میدان شوند.
وی ابراز کرد: یکی از افرادی که در قیام سیدالشهدا(ع) نقش آفرینی کرد حضرت قاسم بن الحسن(ع) بود. البته نوجوانان دیگری از جمله برادرش عبدالله بن حسن، عَمر بن جناده و محمد بن ابی سعید نیز در کربلا حضور داشتند که جزو شهدای نوجوان کربلا هستند.
وی با بیان اینکه نوجوانی برهه ای حساس در زندگی است، اظهار کرد: در این دوره مسیر زندگی آینده انسان رقم می خورد و شخصیت هر انسان شکل می گیرد به همین خاطر این دوره در زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه یک نوجوان متعهد و انقلابی می تواند نقش موثری در تاریخ بشریت ایفا کند، ابراز کرد: تمام شخصیت های بزرگ دینی، سیاسی، علمی و معنوی دوران نوجوانی خوبی داشته اند و در این دوران توانسته اند پایه و اساس زندگی خود را بسازند.
وی اظهار کرد: مهمترین پیام سوگواره «احلی من العسل» این است که نوجوان مسلمان قدر خود را بداند و با خود باوری و کشف استعدادهای درونی خود به ایفای نقش در جامعه پیرامون خود بپردازد.
عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه عنوان کرد: «احلی من العسل» پاسخ الهام بخش حضرت قاسم(ع) و درس بزرگ او به همه نوجوانان است و نشان می دهد که این نوجوان عاشورایی با درک درست و بینشی الهی وارد میدان شده است.
حاج علی اکبری با اشاره به الهام گیری نوجوانان کشور از شخصیت والای قاسم بن الحسن(ع) اظهار کرد: نوجوانان بسیاری به تاسی از ایشان در دوران انقلاب اسلامی و همچنین در دفاع مقدس حضوری فعال در صحنه های مبارزه داشتند.
وی با بیان اینکه ما در دوران دفاع مقدس سی و شش هزار شهید نوجوان تقدیم این انقلاب کردیم، گفت: حضور نوجوانان در دفاع مقدس نتیجه الهام گیری از قاسم بن الحسن(ع) است و اکنون نوبت نوجوانان امروزی است که در جامعه نقش آفرینی کنند.
امام جمعه موقت تهران خطاب به دانش آموزان حاضر در این سوگواره گفت: اگر امروز که در سنین نوجوانی هستید شخصیت خود را ساختید فردا قادر خواهید بود پایه های تمدن اسلامی را به درستی و بر اساس قاعده حسینی بسازید.
گفتنی است؛ قرائت قرآن توسط علی اصغر علیپور از قاریان نوجوان آستان قدس رضوی اجرای برنامه عزاداری، سوگواری و سینه زنی توسط جواد قربان پور و علی ضمیری از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.