رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: این اداره با وجود وظیفه محوری حمایت از فعالان بخش کشاورزی، فاقد هرگونه اختیار و قدرت تصمیم‌سازی در حوزه خرید حمایتی زعفران به عنوان محصول مهم و راهبردی این شهرستان است.

 اختیاری در حوزه خرید حمایتی زعفران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، نسرین شیبانی افزود: این فقدان اختیار در حالی است که زعفرانکارانی که محصول تولیدی خود را به اداره تعاون روستایی تحویل داده‌اند هرگونه تاخیر و دیرکرد در دریافت مطالباتشان را از ناحیه اداره تعاون روستایی دیده و آن را از همین طریق پیگیری می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین "خریدهای حمایتی" اقدامی تکلیفی نیستند بلکه بنا به شرایط و مقتضیات روز با هدف حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان صورت می‌گیرند.  

رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: ظرف سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ عملیات خرید حمایتی زعفران به میزان ۲۵ تن انجام شد. حجم این خرید پارسال نیز ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن زعفران به ارزش هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بود.
وی همچنین کل طلب کنونی زعفرانکاران تربت‌حیدریه را ۹۸۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: تا پایان وقت اداری امروز ششم شهریور ۳۰۰ میلیارد ریال به حساب کشاورزان زعفرانکار در این شهرستان واریز می‌شود.
شیبانی افزود: بنا براین بود که زعفران خریداری شده امسال در چارچوب "طرح حمایتی دولت" در قالب مزایده به صادرکنندگان این محصول راهبردی فروخته شود اما بخاطر نوع مزایده برپا شده و تقسیم محصول زعفران به سه محموله ۲۰ تنی، تاکنون کالای عرضه شده مشتری خود را پیدا نکرده و هنوز به فروش نرسیده است.

وی ادامه داد: همین رخداد موجب تاخیر در پرداخت طلب زعفران‌کاران شد لذا سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور قصد دارد با ایجاد تغییر در شیوه فروش، تمهیدات لازم را برای فروخته شدن زعفران باقیمانده فراهم نماید.

او در ادامه به اقدامات حمایتی اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه نیز اشاره و بیان کرد: دو انبار به منظور نگهداری غلات، یکی در کدکن به ظرفیت ۵۰۰ تن و دیگری در روستای نسر با ظرفیت سه هزار تن برای ذخیره گندم برپا شده است.
رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: همچنین از آنجا که توزیع آرد روستایی بر عهده شبکه تعاون است سالانه بطور متوسط دو هزار و ۵۰۰ تن آرد و همچنین سه هزار تن آرد خبازی توسط این اداره در سطح شهرستان توزیع می‌شود.
وی "توزیع کالای تنظیم بازار سالانه به میزان ۱۵۰ تن، توزیع فراورده‌های نفتی در مناطق فاقد گاز شهری سالانه به میزان سه میلیون لیتر و همچنین توزیع انواع کود شیمیایی یارانه‌ای به میزان ۹ هزار تن در سال علاوه بر کودهای غیررایانه‌ای" از دیگر اقدامات ‌اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه برشمرد.
شیبانی افزود: اجرای طرحهای زیرساختی نیز که سودش نصیب کشاورزان می‌شود توسط اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه پیگیری می‌شود. "طرح زنجیره تولید ارزش زعفران" پارسال در همین چارچوب با همکاری شرکت طلای سرخ ایرانیان با ۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرا شد.
وی ادامه داد: همچنین دو زنجیره فرآورده‌های لبنی شامل "تامین شیر و نهاده‌های دامی و دریافت شیر از دامداران" با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد ریال و پیشرفت ۹۲ درصد و نیز "زنجیره تولید ارزش ابریشم" در شرکت تعاونی ابریشم‌کشان بایگ با هزار نفر عضو در حال انجام هستند.
رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: پارسال در مجموع ۱۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی توسط این اداره در قالب خرید توافقی برای حمایت از کشاورزان تربتی خریداری شد.
وی در ادامه همچنین به توان تربت‌حیدریه در حوزه تولید ابریشم اشاره و بیان کرد: در حالی که نیاز سالانه کشور به ابریشم ۶۰۰ تن است هم‌اینک تنها ۲۵۰ تن آن در داخل تولید می‌شود و این در حالی است که تربت‌حیدریه در سالیان گذشته جزو صادرکنندگان تخم نوغان بود.

شیبانی افزود: با وجود پیشینه مورد اشاره تربت‌حیدریه هم‌اینک به واردکننده تخم نوغان برای ابریشم‌کشی مبدل شده و "شرکت ابریشم‌کشان بایگ" به عنوان تنها نهاد تخصصی این حوزه در شرق کشور، فعال است.
وی به اشتغال ۶۰۰ خانوار خراسانی در حرفه ابریشم‌کشی اشاره و بیان کرد: در حالی که سال ۱۳۷۹ در خراسان رضوی ۳۶ هزار جعبه تخم نوغان توزیع شد،  این رقم سال ۱۳۹۷ به پنج هزار جعبه تقلیل یافت ولی با تلاش سازمانهای جهاد کشاورزی و تعاون روستایی پارسال این رقم به ۱۰ هزار جعبه رسید. امسال نیز ۱۲ هزار و ۱۲۹ جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شده که سهم تربت‌حیدریه از آن سه هزار ۷۰۰  جعبه است.
رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: واردات بی‌رویه تخم نوغان فشار بسیار شدیدی به صنعت نوغانداری این شهرستان وارد کرده بطوری که حجم تولید پیله تر در خراسان رضوی امسال تنها به ۵۰۰ تن و تولید ابریشم خام به ۸۵ تن رسیده است.  
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ غربی مشهد واقع است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.