نسخه خطی «پندنامه لقمان حکیم» موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک به خط میرعماد حسنی سیفی قزوینی خوش نویس بنام سده های دهم و یازدهم هجری قمری تجدید چاپ می شود.

نسخه خطی «پندنامه لقمان حکیم» گنجینه ملک به خط میرعماد تجدید چاپ می شود

به گزارش قدس آنلاین، قرارداد واگذاری امتیاز طبع و نشر نفایس با حضور غلامرضا خواجه سروی مدیر عامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و نادر قربانی سرپرست مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» (وابسته به فرهنگستان هنر) بین این دو مؤسسه در راستای چاپ دوم نسخه خطی پندنامه لقمان حکیم گنجینه ملک به خط میرعماد در تهران امضا شد.
این نسخه خطی با موضوع اخلاق اسلامی و به شماره ثبت ۶۰۱۱ گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نخستین بار به صورت فاکسی میله(چاپ عکسی) در ابعاد اصل نسخه به همت این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در زمستان ۱۳۸۸ توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» منتشر شده است.
نسخه پندنامه لقمان حکیم گنجینه ملک به خط میرعماد الحسنی در پس زمینه دارای مینیاتورهای سیاه قلم، سرلوح مذهب در صفحه افتتاح و تذهیب در اختتامیه، مجدول با طلاانداز و نگاره غنچه و برگچه در بین السطور، در هشت صفحه هفت سطری در ابعاد ۲۶ در ۱۶ سانتی متر با چرم میشن با ضربی نقش ترنج مجلد شده است.
این اثر دستکار قلم افسون ساز نستعلیق میرعماد شهیر است و با وجود آنکه در رقم آن تاریخی ثبت نشده، از حال خط و شمایل شکیل حروف، پختگی اجرا و سختگی اثر، این احتمال دور از ذهن نیست که در سال های کمال هنری این خوش نویس برجسته به رشته تحریر درآمده باشد.
تذهیب بسیار زیبایی به شیوه مکتب تبریز در این اثر به چشم می خورد چنان که مطلع این مجموعه دارای سرلوح و کتیبه ای مطلا و منقوش به ختایی های زیبا است. مذهیب به منظور استحکام صفحات و ارتباط آنها با صفحه نخست تمامی صفحات را به گل و بوته های ختایی مزین کرده و رعایت اصل هماهنگی با نوشتار را با مهارت استادانه رعایت کرده است.
جانانگی و کم نظیر بودن اثر حاضر با نگاره هایی ناب و نو افزایش یافته است. در متن هر هشت صفحه و زیر خط تک چهره هایی به روش سیاه قلم و با آب و مرکب با جزئیات و ظرایف کامل ترسیم شده است.
حالت های لطیف صورت ها، نوع نگاه چشم ها، جعد موها، موزونی اندام، چین و شکن تن پوش ها با دقتی ژرف و استادی تمام نقش بسته است و می توان آن را اثر قلم هنرمندان نامداری چون رضا عباسی یا شفیع عباسی و هنرمندانی در این عیار دانست.
حکمت آموزی متن و چگونگی تدوین رساله نیز از دیگر ویژگی های خاص این اثر کم نظیر است. در مجموع پندنامه لقمان حکیم گنجینه ملک در هشت صفحه نگاره دیدنی و دلپذیری و در بردارنده چند عرصه هنری است.
کتابخانه ملی ملک با دارا بودن حدود ۲۰ هزار نسخه و رساله خطی در موضوعات متنوع در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی، یکی از شش کتابخانه مهم کشور در حوزه نسخه های خطی به شمار می آید. منتخبی از نفایس خطی این گنجینه در ادوار گذشته بازنشر شده است.
کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد. خدمات این موقوفه فرهنگی با توجه به دوران مقابله با بیماری کرونا همچنان به ‌صورت غیرحضوری ارائه می ‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.