سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی طی رایزنی های لازم نشست تخصصی موزه رضوی را با ۷ موزه برتر ایران و روسیه به صورت وبینار برگزار کرد.

نشست تخصصی وبینار موزه رضوی با ۷ موزه ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین، در این وبینار تخصصی، پیاتروسکی رئیس موزه آرمیتاژ، خانم پاپووا رئیس انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم، خانم موسینکو رئیس موزه تاریخ ادیان، خانم چردانتساوا معاون رئیس موزه دولتی و خانم تارانتینا رئیس موزه تزارها در سنت پترزبورگ از کشور روسیه شرکت داشتند.
همچنین مهدی قیصری نیک، معاون موزه ها و ترویج میراث فرهنگی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در بخش ملی این وبینار حضور داشتند.
در این نشست تخصصی که با محوریت موضوع همکاری های بین موزه ای دو کشور صورت گرفت، قیصری نیک معاون موزه های آستان قدس رضوی، موزه های رضوی را یکی از مجموعه‌های بزرگ موزه ‌ای در ایران عنوان کرد که بنای تاریخی آن جلوه‌گر هشت قرن تزئینات و معماری دوره اسلامی است.
وی در این نشست، آثار تاریخی موجود در موزه آستان قدس رضوی را نشان ‌دهنده انواع هنرها و صنایع دستی ساخته شده در طی ده قرن گذشته دانست.
قیصری نیک، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را از غنی ترین مراکز کتابخانه ای، موزه ای و گنجینه اسناد در منطقه و جهان اسلام معرفی کرد که به عنوان بزرگترین پایگاه فکری جهان اسلام شناخته می شود.
وی ضمن برشمردن داشته فرهنگی، علمی و دینی مجموعه غنی سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، فعالیت های موزه های رضوی را در ایام کرونا برشمرد.
راه اندازی بازدید مجازی از موزه های آستان قدس رضوی و اطلاع رسانی آن در سایت موزه ها و شبکه های اجتماعی موزه آستان قدی رضوی، استفاده گسترده از بستر شبکه های اجتماعی برای معرفی موزه ها، آثار موجود در موزه و اطلاع رسانی از رویدادهای مربوط به موزه‌ آستان قدس رضوی بخشی از اقدامات موزه های رضوی در ایام کرونا بود که وی بدان اشاره داشت.
معرفی گنجینه غنی رضوی در برنامه سه شنبه های فرهنگی و استفاده از حضور نوجوانان آموزش دیده به عنوان راهنمایان موزه از دیگر اقداماتی بود که وی بدان اشاره داشت.
قیصری نیک در ادامه این گفتگو به زمینه های همکاری مشترک فرهنگی بین موزه های متقاضی این امر اشاره داشت و تصریح کرد: پیش نویس تفاه منامه همکاری با موزه آرمیتاژ روسیه از طریق رایزن فرهنگی ایران در دست اقدام است و چند تفاهم نامه دیگر با موزه های مطرح اروپا در دست پیگیری و پیش نویس های های آن در دست تبادل است که انشالله به زودی به ثمر می رسد و این آمادگی وجود دارد که تفاهم نامه های جداگانه با موزه های شرکت کننده در این وبینار داشته باشیم.  
وی همکاری و انجام پژوهش های مشترک در حوزه مرمت و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی، زمینه برگزاری نمایشگاه های مشترک مجازی، تبادل انتشارات تخصصی در حوزه موزه ها و نسخ خطی و همکاری در زمینه انتشار منابع تخصصی در حوزه موزه ها و نسخ خطی را برخی از زمینه های همکاری های مشترک عنوان کرد.
لازم به ذکر است این وبینار با هماهنگی آقای قهرمان سلیمانی؛ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه برگزار شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.