عرض ارادت به محضر سیدالشهدا(ع) در این روزها با هر زبانی در حال انجام است و سمت و سوی هر مناسکی که در جای جای کشور در حال برگزاری است، رنگ و بوی حسینی به خود گرفته است.

عرض ارادت به محضر سیدالشهدا(ع) با طعم شعر آئینی/ «رسم دعبل» شاعران آئینی را گردهم آورد

به گزارش قدس آنلاین، حرم منور رضوی اما در این میان بار دیگر ام‌القری جهان اسلام شده و عزاداری‌هایش همچون سال‌های قبل رنگ و بوی دیگری دارد و مأمن عزاداران حسینی شده است.

ما در این میان گروهی از شاعران جوان مشهدی و شاعرانی از سراسر کشور، با زبان شعر آئینی به محضر سیدالشهدا(ع) عرض ارادت می‌کند.

«رسم دعبل» نام محفلی است که این روزها به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در حرم رضوی برگزار می‌شود و شاعران آئینی مشهد و سراسر کشور با زبان شعر به محضر امام همام عرض ارادت می‌کنند.

اگر این روزها در فضای مجازی به این مراسم سری بزنید شاهد هستید که رنگ و بوی اشعار هرچه به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک می‌شویم، بیشتر رنگ مرثیه به خود می‌گیرد و شاعران آئینی از این طریق با زبان دل، اشکی بر چشم و سروده‌ای بر لبان جاری می‌کنند.

«السلام علیک یا اباعبدالله» آغازگر برنامه رسم دعبل است که در جوار حرم شمس‌الشموس برپا و بر بستر فضای مجازی پخش می‌شود؛ سیدمحمد جواد شفق؛ شاعر پیشکوست آئینی مشهد و کشور؛ مهمان مدعو و اصلی این برنامه است؛ البته استاد شفق به نوعی ایفاگر نقش داور در میان شاعران نیز است.

سیدمحمد امین موسوی؛ شاعر جوان مشهدی نخستین فردی است که در این برنامه شعرخوانی آئینی می‌کند:

قطره‌ای؛ ما برای اقیانوس

پرتویی؛ روی دست خورشید

در دل آسمان دست پدر

اشک را زیر پای خود می‌بینیم

با زبان تعزیت گفتی که آماده‌ام

که سربازی

فکر برگشتن عمو بودی که هوایت هوای خواب نبود

مادر تو چه خوب می‌دانست گریه‌هایت برای آب نبود

دوخت وقتی از انتهای کمان حرمله سوی تو نگاهش را

ترسش این بود حیدری دیگر خاک بر سر کند سپاهش را

محمدجواد خراشادی زاده؛ شاعر آئینی دیگری است که شعرخوانی می‌کند:

ای عشق، ای غریب‌ترین غریب‌ها

ای نام تو چکیده امن‌ یجیب‌ها

تا چای روضه‌های تو با ماست

تا ابد دیگر نمی‌رویم سراغ طبیب‌ها

تا سایه تو روی سر ماست

باکی نیست از مکر فتنه‌ها و سراب فریب‌ها

در حیرت از خطابه زینب

هنوز هم مبهوت مانده‌اند تمام خطیب‌ها

هر روز یک سلام به تو بیمه می‌کند

ما را ز اضطراب فراز و نشیب‌ها

ما سالهاست در به در یک عبارتیم

در روضه‌ها خسته یابن شبیب‌ها

محفل کم کم به اوج خود می‌رسد و استاد محمدجواد شفق نیز در خاتمه هر یک از شعرخوانی‌ها از سوی جوانان، نکاتی را به آنان یادآور می‌شود که راهگشای آنان در ادامه مسیر شعر آئینی خواهد بود.

شاعران یکی پس از یکدیگر پشت تریبون حاضر شده و اشعار آئینی خود را تقدیم محضر امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) می‌کنند.

استاد شفق نیز در این میان رباعی کوتاهی می‌خواند که با تحسین شاعران آئینی حاضر در مراسم همراه است:

می‌رفت و طنین وحی در گوشش بود

یک غنچه شبیه یاس بر دوشش بود

وقتی گل یاسین به حرم برمی‌گشت

یک شاخه ارغوان در آغوشش بود

رسم دعبل، محضر ویژه‌ای است که مؤسسه آفرینش‌های هنری آن را تدارک دیده، مراسم هم برای شاعران می‌تواند بسیار درس‌آموز باشد و هم برای آنان که اهل ذوق و ادب هستند نیز می‌تواند بسیار پر و پیمان باشد.

علاقه مندان می توانند آیین رسم دعبل را تا ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ هم زمان با ایام ابتدایی ماه محرم از ساعت ۱۸ به صورت پخش زنده(live) از صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی @aqart.ir و صفحه اینستاگرام معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به نشانی @razavi_aqr_ir دنبال کنند.

 این مراسم شعرخوانی با حضور جمعی از شاعران مطرح استان و کشور همچون سیدرضا مؤید، غلامرضا سازگار، محمدجواد غفورزاده «شفق»، ولی الله کلامی فرد، سیدمحمد رستگار، سیدهاشم وفایی، حجت الاسلام جواد محمد زمانی، مهدی جهاندار، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان پور، قاسم صرافان، حجت الاسلام سیدحسین سیدی، روح الله مؤید، سید حسن و سیدابوالفضل مبارز، مسعود یوسف پور، رضا رحیمی عنبران و... در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در حال برگزاری است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.