جنس مداحی در حرم ائمه اطهار(ع) به گفته خود ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) با ذاکر بودن در سایر منابر و اماکن متفاوت است؛ تفاوتی که گاه از عرش به فرش می‌رسد؛ تفاوتی که فقط و فقط مداح اهل دل آن را درک می‌کند.

گفت‌وگو با مداحی که خشت به خشت حرم رضوی را می‌شناسد

به گزارش قدس آنلاین، این روزها و در ایام قریب به تاسوعا و عاشورای حسینی، مداحی‌ها در حرم امام رضا(ع) به اوج خود رسیده؛ اینجا گوشه‌ای از محشر حسینی شده؛ زائران و مجاوران با رعایت تمامی پروتکل‌ها به حرم حضرت مشرف می‌شوند و گوش دل و جان می‌سپارند به نوای مداحان اهل‌بیت(ع).

حاج جعفر ماهرخسار یکی از این مداحان است؛ او مداح دیروز و امروز نیست؛ پیر غلام حسینی است؛ سرد و گرم روزگار را چشیده و از جای جای حرم رضوی هم خاطره دارد؛ خاطراتی از جنس مداحی‌های جانسوز...

حاج سید جعفر ماهرخسار فرزند حاج سید علی در سال ۱۳۲۵ در روستای ابرده علیا از توابع شهر شاندیز دیده به جهان گشود.

وی پس از گذارندن دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به مشهد آمد. به خاطر لحن و صدایی خوشی که داشت وارد روضه‌خوانی خانگی شد و پس از آن از شهرهای مختلفی چون یزد، اصفهان، کاشان، کرمان برای مداحی در مجالس امام حسین(ع) دعوت می‌شد تا اینکه به‌عنوان مداح برجسته کشوری شناخته شد.

به بهانه ماه محرم و ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) به گفت‌وگو با این مداح برجسته کشور نشستیم.

 

چه عاملی باعث شد که شما وارد این عرصه شدید؟

اطرافیانم می‌گفتند صدای خوبی داری و از طرفی ارادت خاصی به مجالس ائمه اطهار(ع) داشتم و شعرهای اهل‌بیت(ع) را حفظ می‌کردم و این سبب تشویق من در این راه شد.

 

در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتید چه جمله‌ای از ایشان شما را تحت تأثیر قرار داد؟

زمانی که در خدمت رهبری حضور پیدا کردیم ایشان چند بار تأکید کردند روضه خانگی را فراموش نکنید چراکه برکت دارد. مجالس خانگی برای من نتایج و کراماتی داشت از مهم‌ترین این کرامات این است که نزد ملت عزیزمان ایران آبرویم به جاست و تاکنون کم و کسری در زندگی نداشته‌ام.

 

از دیگر کرامات اهل بیت(ع) برایمان در زندگیتان بگویید؟

مادرم سر درد شدید داشت؛ به حرم امام رضا(ع) رفتم و در زیر نقاره‌خانه به ایشان عرض کردم من گریه کن جدت امام حسین(ع) بودم و زمانی که به خانه برگشتم مادرم شفا یافت و تا آخر عمر دیگر سردرد سراغش نیامد.

 

دید شما به مداحی از جنبه ارتزاق است یا خیر؟

در اصل باید معنویت در مداحی توجه شود اقتصاد و ارزاق آن دست خود ائمه اطهار (ع) است. من در مداحی جیبی برای خودم ندوخته‌ام چرا که معتقدم روزی ما را اهل‌بیت(ع) می‌دهند.

 

تفاوت مداحی در حرم امام رضا (ع) و دیگر محافل چیست؟

در حرم امام رضا(ع) چون در حضور ایشان هستیم و از طرفی خشت به خشت این حرم با عشق به امام(ع) چیده شده است یک صفای دیگری دارد و اثرات معنوی خوبی در فرد ایجاد می‌کند.

 

توصیه شما به مداحان چیست؟

بنده توصیه می‌کنم اشعاری در شان ائمه اطهار(ع) بخوانند چراکه روضه‌خوانی برای امام حسین(ع) و دیگر ائمه با دیگر شعرخوانی‌ها متفاوت است. مهم‌تر از ایجاد شور حسینی در عزاداران؛ شعور حسینی و بصیرت افزایی است. اگر کسی شور حسینی داشته باشد ولی نمازش با تأخیر باشد و یا اینکه نزول خوار باشد هیچ فایده‌ای ندارد. امام حسین(ع) در خطبه نماز عاشورا فرمودند هرکسی یک درهم به کسی مقروض است برود چراکه اگر در میدان نبرد کشته شد شهید نشده است.

 

و حرف آخر؟

ما اگر با علم، معنویت و درستکاری راه اهل‌بیت (ع) را ادامه دهیم نه در دنیا و نه در آخرت دچار خسران نخواهیم شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.