یک کارشناس مسائل آمریکا در واکنش به ادعای روز گذشته پمپئو مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران از ۳۰ شهریور گفت: ادعاهای حقوقی آمریکا درباره مکانیزم ماشه از آنجا که به شکل رسمی از برجام خارج شده، کاملاً بی اساس است.

ایزدی: آمریکا در سیاست خارجی پایبند به قانون جنگل است/ ادعای پمپئو کاملاً بی اساس است

قدس آنلاین؛ فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا ، درباره ادعای روز گذشته مارک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر فعال شدن مکانیزم ماشه توسط این کشور  و بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران از ۲۰ سپتامپر (۳۰ شهریور) گفت: اقدامات اخیر آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه نه تنها با مخالفت ایران همراه شده بلکه حمایت هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از جمله روسیه و چین و کشورهای اروپایی و حتی اعضای غیردائم این شورا را هم ندارد.

وی افزود: بنابراین قرائت حقوقی که آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ دارد مورد تایید هیچ یک از کشورهای عضو شورای امنیت نیست ولی متاسفانه نگاه آمریکا به حقوق بین الملل، نگاه قانون جنگل است و معتقد است از آنجا که  آمریکا قدرتمندترین کشور دنیا است، بنابراین این اختیار را دارد تا حتی خلاف قوانین صریح بین المللی عمل کند و توجهی نیز به مخالفت دیگر کشورهای عضو شورای امنیت نیز نداشته باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: بر همین اساس نباید انتظار داشت که از ۳۰ شهریور ماه به بعد نیز در عمل اتفاق تازه ای بیفتد. چرا که آمریکا هم اکنون نیز بر اساس همان رویکرد قانون جنگل به هیچ یک از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ عمل نمی کند و کشورهایی که قصد اجرای این قطعنامه بین المللی را دارند، تهدید به تحریم می کند.

ایزدی در پاسخ به این سوال که چه میزان ممکن است که آمریکا بتواند از حربه «دابل وتو» برای فعال کردن مکانیزم ماشه استفاده کند، تصریح کرد: ادعاهای حقوقی آمریکا کاملاً بی اساس است چرا که این کشور  به شکل رسمی از برجام خارج شده و قانوناً نمی تواند از بندهای توافقنامه ای استفاده کند که خروج خود از آن را اعلام کرده است و این موضوع مسئله خیلی پیچیده ای نیست. اما همانطور که عرض کردم آمریکایی ها در سیاست های خود پایبند به قانون جنگل هستند و معتقدند که هر کاری که بخواهند می توانند انجام بدهند.

وی افزود: درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه و استفاده از حربه دابل وتو زمانی قابلیت پیگیری دارد که مورد تایید اعضای شورای امنیت قرار گیرد. در حالیکه رای گیری اخیر درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا به خوبی نشان داد که آمریکا در پیشبرد اهداف خود تنها است و به فرض اینکه یک کشور نیز همراه آمریکا باشد، با توجه به اینکه اجماعی علیه نظر  او شکل گرفته و حتی نزدیکترین متحدان آمریکا همچون انگلیس نیز مخالف اقدامات این کشور هستند، به نظر نمی رسد که آمریکا در پیشبرد اهداف توفیقی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.