اقدام ابتکاری آستان قدس رضوی در زمینه توزیع تخته فرش‌هایی میان هیئات مذهبی سطح شهر مشهد مقدس با استقبال چشمگیری از سوی هیئات مذهبی روبرو و باری از دوش آنان برداشت تا مراسم عزاداری با تسهیل بیشتری برگزار ‌شود.

تقدیر هیئات مذهبی از اقدام ابتکاری آستان قدس/ تخته فرش‌هایی که در گستره شهر پهن شد

قدس آنلاین؛  به نقل از آستان نیوز، زمانی بحث سیل در کشور مطرح می‌شود و آستان قدس بر این اساس مأموریت‌های خود را سریع تغییر می‌دهد؛ اگر رزمایش مواسات مطرح شود بلافاصله مأموریت‌ها متناسب با شرایط و برنامه‌ها تنظیم می‌شود و به همین منوال در سایر حوزه‌ها نیز دستورالعمل‌ها توسط آستان قدس رضوی به‌روزرسانی می‌شود.

امسال نیز با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، آستان قدس رضوی حضور مستمری در عرصه مقابله، پیشگیری و درمان و امدادرسانی به بیماران مبتلا داشته است و رسالت اجتماعی خود را متناسب با شرایط این بیماری در ماه‌های اخیر تعریف کرده است.

کم‌کم که به بحث محرم و صفر و عزاداری اباعبدالله(ع) نزدیک شدیم، آستان قدس رضوی نیز در این زمینه دغدغه‌مندانه ورود کرده و با توجه به‌ضرورت برگزاری مراسم در فضاهای باز، تلاش کرد تا در حوزه تأمین سخت‌افزاری به هیئت‌های مذهبی کمک داشته باشد.

اقدام ابتکاری آستان قدس رضوی در این زمینه توزیع تخته فرش‌هایی میان هیئات مذهبی سطح شهر مشهد مقدس بود؛ امری که اینک با استقبال چشمگیری از سوی هیئات مذهبی روبرو و باری از دوش آنان برداشته‌شده تا مراسم عزاداری با تسهیل بیشتری برگزار می‌شود.

تقدیر از موقعیت سنجی

امین شقایق که درزمینهٔ برگزاری مراسم عزاداری حسینی با شهرداری منطقه ۹ مشهد مقدس فعالیت می‌کند در این زمینه اظهار داشت: بنده با هیئت حسین جان(ع) همکاری می‌کنم که مراسم آن در کوه پارک مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دریافت تخته فرش‌ها از آستان قدس رضوی بیان کرد: این اقدام امسال به نظرم برای نخستین بار صورت می‌گیرد و البته شرایط شیوع کرونا نیز در این موقعیت سنجی آستان قدس بسیار اثرگذار بوده است؛ درمجموع اقدام بسیار مناسبی برای تسهیل برگزاری عزاداری‌ها است.

وی خاطرنشان می‌کند: نامه‌نگاری لازم را با آستان قدس رضوی قبل از برپائی مراسم عزاداری‌ها انجام دادیم و خوشبختانه بلافاصله تخته فرش‌ها با همکاری دوستان آستان قدس رضوی برای این مراسم اختصاص پیدا کرد.

دریافت ۱۵۰ تخته فرش

حکیمی؛ مسئول هیئت‌الشهدا که به حسینیه قرآن و عترت وابسته است نیز در این زمینه خاطرنشان می‌کند: مراسم هیئت ما همه‌شب در گرادیان کوهسنگی مشهد مقدس برگزار می‌شود؛ امسال ۱۵۰ تخته فرش از آستان قدس رضوی دریافت کردیم.

وی بیان می‌کند: فکر می‌کنم این اقدام ابتکاری امسال برای نخستین بار توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته و توفیق داشتیم فرش‌هایی از حرم منور رضوی داشته باشیم.

حکیمی بیان کرد: آستان قدس رضوی در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشتند و خوشبختانه بلافاصله فرش‌ها به هیئت ما اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه امسال استقبال از مراسم عزاداری در هیئت ما بسیار عالی است و پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل رعایت و هر شب حدود ۱۰۰۰ نفر در مراسم عزاداری هیئت‌الشهدا حاضر هستند.

پهن شدن فرش‌ها بر گستره تختی

مرادیان؛ مسئول هیئت انصارالحجه مشهد مقدس نیز درزمینهٔ دریافت فرش‌ها می‌کند: مراسم هیئت ما هر شب در میدان تختی و در خود ورزشگاه تختی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به همکاری آستان قدس رضوی تأکید می‌کند: دوستان آستان قدس رضوی حدود ۱۰۰۰ تخته فرش در اختیار ما قرار دادند و همکاری بسیار مناسبی داشتند.

مرادیان عنوان کرد: سال‌های گذشته برنامه ما در حسینیه امام رضا(ع) و یا حسینیه آیت‌الله شاهرودی برگزار می‌شد اما امسال با توجه به شیوع کرونا و ضرورت برپایی مراسم در فضای باز، آستان قدس رضوی همکاری بسیار مناسبی داشت و این اقدام جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: حدود ۴۰۰۰ نفر عزادار هر شب در برنامه ما حاضر می‌شوند و خوشبختانه تمامی پروتکل‌های بهداشتی را نیز سعی کرده‌ایم در برنامه رعایت کنیم.

تحویل ۹ هزار تخته فرش حرم رضوی

اما امین بهنام؛ معاون خدمات زائرین حرم منور رضوی در این زمینه می‌گوید: در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و برای نخستین بار ۹ هزار تخته فرش به هیئات مذهبی، مساجد و حسینیه‌های شهر مشهد به‌صورت امانی تحویل داده شد.

معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی بابیان اینکه این اقدام برای نخستین بار انجام می‌شود، گفت: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اجرای مراسم‌های عزاداری در فضاهای باز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، امسال ۹ هزار تخته فرش ۶ و ۱۲ متری به هیئات مذهبی، مساجد و حسینیه‌های شهر مشهد برای اجرای مراسم‌های عزاداری واگذار شد.

وی بیان کرد: سال گذشته بالغ‌بر ۱ هزار و ۵۰۰ متر تخته فرش در دهه پایانی ماه صفر به ایستگاه‌های صلواتی بین‌راهی تحویل داده شد که امسال با توجه به حجم درخواست‌های افراد برای دریافت فرش‌ها این اقدام به‌طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

بهنام افزود: فرش‌های امانی پس از پایان مراسم عاشورای حسینی به کارگاه فرش کنه بیست برای گندزدایی و شستشو تحویل داده می‌شود تا مجدداً برای مراسم‌های دهه پایانی ماه صفر در داخل حرم مطهر و یا ایستگاه‌های بین‌راهی استفاده شود.

معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی اضافه کرد: در مناسبت‌های پیش رو و همچنین نمازهای یومیه و انجام فرایض عبادی بالغ‌بر ۸۰ هزار مترمربع از صحن‌ها مفروش می‌شود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.