سخنران حرم مطهر رضوی برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را رمز ماندگاری نهضت عاشورا دانست و گفت: دشمنان فرهنگ عاشورایی در طول تاریخ بسیار تلاش کرده‌اند تا مانع برگزاری این مراسم شوند.

مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) رمز ماندگاری نهضت عاشورا

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی تبار در ویژه‌برنامه تبلیغی-مذهبی دهه اول محرم که در شب تاسوعا  با حضور جمعی از زائران و مجاوران در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار شد، به تبیین نقش برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در ماندگاری نهضت عاشورا پرداخت.
وی در این خصوص عنوان کرد: حوادث مهم تاریخی که در ایجاد تحول اجتماعی و فرهنگی مؤثر است باید در حافظه تاریخ ملت‌ها ثبت و ضبط شود، چراکه بازگو کردن این حوادث در رشد و تعالی جوامع انسانی نقش بسزایی دارد.
این کارشناس دینی افزود: به همین خاطر است که بخش مهمی از آیات قرآن که کتاب هدایت و تربیت انسان‌ها است، به نقل حوادث تاریخی و داستان انبیاء الهی ازجمله حضرت آدم(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و دیگر پیامبران الهی و شخصیت‌های مهم تاریخی اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: آیات متعددی از قرآن کریم به بازگو کردن سرگذشت انسان‌های موفق، ملت‌های شکست‌خورده، انسان‌های نیکوکار و انسان‌های پلید و ... اختصاص دارد و همچنین قرآن کریم مخاطبان خود را به مطالعه تاریخ و درس گرفتن از حوادث تاریخی دعوت می‌کند.
شریعتی تبار با بیان اینکه واقعه کربلا یک حادثه بزرگ تاریخی است، اظهار کرد: این حادثه در واقع یک رخداد بی‌نظیر در تاریخ بشریت است و هرچند ازنظر زمانی در کمتر از یک روز اتفاق افتاد ولی به لحاظ کیفیت به بزرگی همه تاریخ بشریت است.
وی اظهار کرد: همان‌طور که در احادیث معصومین(ع) نیز بیان شده هیچ روزی به لحاظ شدت مصیبت و غم و اندوه مانند روز عاشورا و هیچ مصیبتی مانند مصیبتی که در این روز به اباعبدالله الحسین(ع) وارد شد نیست.
سخنران حرم رضوی با تأکید بر لزوم ماندگاری این نهضت بزرگ اظهار کرد: دشمنان ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ تلاش‌های مذبوحانه‌ای داشتند تا این حادثه به فراموشی سپرده شود و می‌خواستند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند ولی به امر خدا این نور روزبه‌روز در جهان پرفروغ‌تر و روشن‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: در ایام محرم نظام تکوینِ مُلک و ملکوت همه عزادار سیدالشهدا(ع) هستند و همین عزاداری‌ها رمز بقای این قیام خونین است. عزاداری برای سیدالشهدا(ع) یکی از توصیه‌های مؤکد ائمه اطهار(ع) است.
شریعتی تبار ابراز کرد: هرچند شیوع ویروس کرونا محرم امسال برگزاری مراسم عزاداری را تحت‌الشعاع قرار داده ولی با این وجود دوست داران امام حسین(ع) با رعایت نکات بهداشتی شیوه‌های جدیدی برای عزاداری در این ایام را ابداع کرده‌اند.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.