۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
کد خبر: 718037

آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد این کشور در ماه جولای روزانه ۱۲۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده است.

واردات نفت ۱۲۰ هزار بشکه‌ای چین از ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هلمیک شیپینگ، آخرین آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد پس از آنکه این کشور در ماه ژوئن خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود، در ماه جولای روزانه ۱۲۰ هزار بشکه از کشورمان نفت وارد کرده است. ارزش کل نفت وارداتی چین از ایران در این ماه ۱۳۴ میلیون دلار برآورد می‌شود.

به طور کلی دو نفتکش حامل نفت ایران به نام‌های اسمو و استیریم با ظرفیت به ترتیب ۱.۶ میلیون بشکه و ۲.۱ میلیون بشکه در ماه جولای به چین رسیده و محموله خود را تحویل داده‌اند.

آمار اداره کل گمرک چین حاکی از آن است که این کشور از ابتدای سال جاری تا کنون ۲.۲ میلیون تن معادل روزانه ۷۷ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

یک مؤسسه ارائه دهنده اطلاعات مربوط به بازار کالاهای اساسی به نام کپلر مدعی شده برای نخستین بار در ماه ژوئن یک نفتکش هندی به نام جیفل نفت ایران را به اسم نفت اندونزی به چین برده است.

مؤسسه تنکرز تراکرز نیز این مسأله را تأیید کرده و مدعی شده که گیسل ۱.۶ میلیون بشکه نفت ایران را به چین قاچاق کرده است. تنکرز تراکرز البته مدعی شده است که ۱۶ نفتکش با دریافت نفت ایران به صورت کشتی به کشتی در میانه اقیانوس در صادرات نفت ایران دخیل بوده‌اند.

کپلر همچنین مدعی شده که ایران در ۵ ماه نخست سال جاری روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت به مالزی صادر کرده است البته آمارهای گمرک مالزی نشان می‌دهد که این کشور در این مدت نفتی از ایران خرید نکرده است.

با توجه به آنکه در نیمه نخست سال جاری صادرات نفت مالزی به چین نسبت به زمان قبل از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران دو برابر شده و به ۲۶۰ بشکه در روز رسیده است به احتمال زیاد نفتی که به مالزی از ایران صادر شده به چین منتقل شده است.

رویترز پیش‌تر نیز مدعی شده بود که ونزوئلا هم قصد دارد به روش مشابه نفت خود را به اسم نفت مالزی به چین صادر کند و تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

آمارهای گمرک چین حاکی از آن است که صادرات ایران به این کشور در ۷ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد کاهش یافته است. در عین حال واردات نفت پکن از آمریکا در ماه جولای به دو برابر افزایش یافته است.

به طور کلی صادرات نفت آمریکا به چین در ۷ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است. در این مدت چین واردات نفت خود از روسیه، عراق و عربستان را هم افزایش داده است.

واردات نفت پکن از مالزی و عمان هم به ترتیب ۴۵ و ۲۲ درصد در ۷ ماه نخست ۲۰۲۰ رشد کرده است. اخیراً ۴ نفتکش نیز به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا و انتقال نفت ایران خلع پرچم شده‌اند. بنا به اعلام مؤسسه تنکرز تراکرز این ۴ نفتکش امسال به صورت چراغ خاموش و در حالی که سامانه‌های رهگیری خود را خاموش کرده بودند به بنادر ایران آمده و نفت بارگیری کرده بودند.

تنکرز تراکرز مدعی است که نفتکش‌های ایرانی و نفتکش‌های خارجی با دستکاری اطلاعات عبور و مرور خود تلاش می‌کنند تا تحریم‌های آمریکا را دور زده و حضور خود در این فعالیت‌ها را پنهان کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.