تولیت آستان قدس رضوی گفت: علما و مراجع با فتوای خود در برگزاری مراسم عزای حسینی با توجه به شیوع ویروس کرونا از حقیقت دین دفاع کرده، مانع ازبروزخرافات شده وعقلانیت دینی را به نمایش گذاشتند.

تبلور عقلانیت دینی در مراسم عزای حسینی

قدس آنلاین؛ حجت الاسلام احمد مروی امشب در مراسم خطبه خوانی شب عاشورا که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به نامه کوفیان به سیدالشهدا (ع) و عهدشکنی کوفیان، گفت: هنگامی که عمر سعد به سپاهیان خود فرمان حمله می‌دهد از شعار معروف پیغمبر «ای لشکریان خدا آماده شوید» برای کشتن پسر پیغمبر استفاده می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: یزیدیان اهل نماز و روزه بودند، اما چون نسبت به دین معرفت و بصیرت نداشتند بر روی فرزند پیغمبر شمشیر کشیدند، این درحالی بود که پیغمبر (ص) قبل از فوت خود مسلمانان را به جدایی‌ناپذیر بودن «قرآن» و «عترت» سفارش کرده بودند.

وی افزود: اگر کوفیان حقیقتاً پیرو قرآن بودند و به آن عمل می‌کردند، به عترت می‌رسیدند و پسر پیغمبر خدا را به شهادت نمی‌رساندند. خداوند در قرآن کریم به طور آشکارا به عترت و اهل بیت اشاره می‌کند، لذا اگر آن‌ها به دنبال فهم قرآن بودند، قرآن آن‌ها را جلوی در خانه اهل بیت می‌رساند و آن‌ها با به شهادت رساندن امام حسین (ع) در واقع قرآن را کنار گذاشتند.

حجت الاسلام مروی با اشاره به اینکه کوفیان فهم درستی از قرآن و اهل بیت (ع) نداشتند، گفت: مردم آن زمان در جهالت خود فرو رفته بودند، لذا به خاطر همین امام علی (ع) خانه‌نشین، امام حسن (ع) مجبور به صلح و امام حسین (ع) را هم با تیر جهالت خود به شهادت رساندند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا نه تنها باعث به تعطیلی کشاندن مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) نشد، بلکه این مراسمات پررنگ‌تر از گذشته برگزار شد و هر خانه تبدیل به یک حسینیه شد.

وی افزود: مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) هم منویات رهبری را اجرایی کردند، هم باعث خشنودی فاطمه‌الزهرا (س) و هم پیغمبر شدند و از طرفی هم نگذاشتند بهانه به دست غرب‌زدگان و بدخواهان اسلام بیفتد و این فهم و بصیرت مردم را نشان می‌دهد. در تلویزیون دیدید که مقام معظم رهبری نیز در حسینیه امام خمینی (ره) که هر سال میزبان عاشقان ائمه اطهار (ع) بود، امسال به علت شیوع ویروس کرونا به چه شکلی مراسم عزاداری را برگزار کردند.

حجت الاسلام مروی با اشاره به نقش علما و مراجع تقلید ایران و نجف، اظهار کرد: در طول تاریخ همیشه اولیا، و علمای دین مورد هجوم نیش زبان‌های افراد متهاجر قرار می‌گرفتند، اما علما و مراجع دینی با فتوای خود در برگزاری مراسم عزای حسینی با توجه به شیوع ویروس کرونا هم از حقیقت دین و آموزه‌های عصمت و طهارت دفاع کردند و هم به نوعی عقلانیت دینی را به نمایش گذاشتند و اجازه ندادند رفتارهای خرافی که باعث وهن دین می‌شود بروز و ظهور پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.