سخنران حرم مطهر رضوی گفت: زیارت عاشورا منشور کربلا و منشور تشیع و عزاداری‌های ماست.

زیارت عاشورا منشور تشیع است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی تبار استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی که در صحن جامع حرم مطهر رضوی، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد، به موضوع ولایت و برائت (تولی و تبری) در عاشورا پرداخت و گفت: تبری و تولی همچون نماز، زکات، حج و امربه‌معروف و نهی از منکر جزء فروع دین است.

وی ابراز کرد: اگر به معنای تولی و تبری و آیات قرآن در این خصوص توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این موضوعات از مباحث کلیدی و محوری اسلام بوده و بسیار مورد تأکید و اهتمام قرارگرفته است.

شریعتی تبار تصریح کرد: ما بر اساس آیات قرآن و احادیث و روایات موظف هستیم که نسبت به خدا، ائمه هدی و معصومین تولی داشته باشیم به این معنی که ولایتمدار خدا، اولیا الهی و رسول خدا باشیم و در مقام عمل، فکر و عقیده از آن بزرگواران اطاعت و فرمان‌برداری داشته باشیم.

وی افزود: ما همچنین موظف هستیم نسبت به دشمنان خدا و اولیای الهی برائت و تبری داشته باشیم؛ یعنی از آنان اعلان نفرت و بیزاری کنیم و در مقام عمل، صف خود را از صف دشمنان خدا و دشمنان رسول‌الله(ص) جدا کنیم.

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه تولی و تبری فقط به معنی دوستی و دشمنی نیست، ادامه داد: البته دوستی باخدا و اولیای الهی و دشمنی با دشمنان خدا و معصومین(ع) لازمه زندگی مؤمن است و مسئله محبت واقعی در رفتار انسان و اخلاق انسان نقش بسیار مهمی دارد.

اعتقاد به مرجعیت علمی اولیاء الهی از شئون ولایت است

وی تصریح کرد: اعتقاد و التزام به مرجعیت علمی و دینی اولیای خدا یکی از شئون ولایت است به این معنی که در عمل، روش و مشی دینی تابع رسول خدا(ص) باشیم و دین، نماز و عبادات ما از این مسیر ساماندهی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: دو فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر که عنصر مهم قیام کربلا نیز بشمار می‌رود، بسیار مهم است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به آیه ۸۲ سوره طه اشاره کرد و گفت: این سوره مبارکه دارای پیام‌هایی است که از جمله آن می‌توان به این نکات اشاره کرد، راه توبه بر آنان که مشمول غضب الهی شده‌اند، باز است و بازگشت واقعی انسان، مغفرت و آثار بسیاری را از جانب خدا در پی دارد و پیام دیگر این سوره این است که حتی ایمان و عمل صالح بدون هدایت‌پذیری از هادیان الهی کافی نیست.

شریعتی تبار تصریح کرد: همچنین این سوره این نکته را به ما متذکر می‌شود که اگر ایمان وعمل‌صالح داشته باشیم اما در خط هدایت هادیان الهی قرار نگیریم، به سعادت نمی‌رسیم؛ مؤمن بودن و مؤمن شدن مهم است، امّا مؤمن ماندن مهم‌تر است.

زیارت عاشورا منشور کربلاست

وی با بیان اینکه زیارت عاشورا منشور کربلا و منشور تشیع و عزاداری‌های ماست، گفت: در زیارت عاشورا به مسئله تولی و تبری تأکید شده و در ابتدا، اواسط و اواخر این زیارت به این مسئله اشاره‌شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: زیارت‌نامه عاشورا، تجدید عهد پیروان امام حسین(ع) با مولای خویش است که همراه با تولی و تبری است و خط فکری و سیاسی زائر را در برابر دوستان و دشمنان اسلام و اهل‌بیت(ع)، ترسیم می‌کند.

وی با بیان اینکه زیارت عاشورا، منشور تولی و تبری نسبت به جریان حق و باطل در تمام مکان‌ها و زمان‌هاست، ادامه داد: این زیارت، اعلام همبستگی و سلم و صلح با موافقان راه حسین(ع) و همچنین اعلان جنگ و مبارزه با دشمنان حق است.

شریعتی تبار تصریح کرد: زیارت عاشورا ولایت خون و برائت شمشیر است و تسلیم دل و یاری درصحنه است تا عشق درونی به جهاد بیرونی بیانجامد و نفرت قلبی به برائت عملی برسد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.