قم- شهر مقدس قم سالانه میزبان ۲۳ میلیون زائر است که تعداد نزدیک به سهمیلیون نفر آنان نیز زائران غیر ایرانی هستند و از همین رو ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و میزبانی از این زائران سازوکار خاص خود را طلب می‌کند.

ناوگان حمل و نقل قم اعتبار می خواهد؛ منوریل و فرودگاه در انتظار تصمیم‌گیری

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: فرودگاه قم، منوریل، مترو، قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان ازجمله پروژه‌ها و رؤیاهایی است که سال‌ها مردمان استان در انتظار تحقق آن هستند و بنا بر گفته مسئولان این استان تحقق این‌رویاها فقط با ورود مراکز ملی قابل‌حل شدن بوده و از عهده مجموعه مدیریت شهری قم خارج است.

یکی از الزامات جذب گردشگر راه‌های ارتباطی و نوع وسیله سفر است اما واقعیت این است که این استان از داشتن یک فرودگاه محروم است.

در حسرت فرودگاه

هرچند ساخت فرودگاه بین‌المللی قم در سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شد اما این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع‌شده بعد از ۸ سال تاکنون به سرانجامی نرسیده است .

بهره‌گیری از وسایل حمل‌ونقل خاص گردشگران نیز یکی از کمبودهای شهر قم است زیرا اتوبوس‌های گردشگران فرسوده و قادر به تردد در مرکز شهر برای جابه‌جایی گردشگران نیستند.

بلاتکلیفی منوریل

افزون بر یک دهه پیش‌بین ایجاد خط مترو و منوریل قرعه به نام منوریل افتاد و قرار شد در برخی مناطق پرتردد این شهر این شبکه ایجاد شود.

مردادماه سال ۸۸ بود که کلنگ احداث مونوریل در بستر رودخانه «قم رود» زده و قرار شد این طرح ظرف مدت ۳۶ ماه و بااعتباری بالغ‌بر ۱۹ میلیارد تومان ساخته شود و به بهره‌برداری برسد، اما باگذشت چند ماه از آغاز آن به دلایل مختلفی اجرای آن متوقف شد.

به گفته مسئولان منوریل قم در بخش اعتبارات در طول چند سال بالغ‌بر ۲۲۰ میلیارد تومان بودجه دولتی را به هدر داد، این در حالی است که در ارزیابی‌های بودجه‌ای در قم مشخص شد در سال ۹۷ بیش از ۶۰۰ پروژه نیمه‌کاره در قم معطل بودجه مانده و اگرچه اتمام همه آن‌ها رقمی ۱۰ هزارمیلیاردی می‌طلبد اما در میان این پروژه‌ها، طرح‌هایی نیز بود که بااعتبار ۲۲۰ میلیارد تومانی منوریل می‌توانست سرنوشت خوبی پیدا کند و در زمینه اشتغال و تولید و گردشگری و یا خدمات به نفع مردم قم باشد.

تأخیر مترو

عملیات اجرایی ساخت خط یک مترو قم نیز در نیمه دوم سال ۸۸ بااعتباری بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شد و باوجوداینکه مقرر بود تا ظرف مدت پنج سال به بهره‌برداری برسد اما به دلایل متعدد از برنامه زمان‌بندی‌شده عقب‌افتاده است.

وضعیت تاکسی‌رانی

اگرچه در هیچ شهری نمی‌توان جابجایی مسافران و گردشگران را بر روی دوش تاکسی‌ها گذاشت اما وضعیت این ناوگان در شهر قم چندان مناسب نیست.

در حال حاضر افزون بر ۵۸۰۰ تاکسی فعال در قم فعالیت دارند که بنا بر اعلام مسئولان تاکسی‌رانی تعداد۱۷۰۰ دستگاه عمر بالای۱۰ سال دارد که طبق قانون فرسوده محسوب شده و باید نوسازی شوند.

تأمین اعتبار کلید کارگشایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم مشکل منوریل این شهر را تأمین اعتبار می‌داند و می‌گوید: در خصوص منوریل چند جلسه با مسئولان شهرداری برگزار و مکاتباتی با ریاست جمهوری در جهت تعیین تکلیف انجام شد.

محسن بهشتی بابیان اینکه بیشترین مشکل منوریل قم تأمین اعتبار است اظهار می‌کند: راهکارهای استان به‌صورت مکتوب برای تأمین اعتبار از اراضی ملی در استان به‌صورت تهاتری با پیمانکار ارائه‌شده است.

وی با اشاره به این موضوع که پیمانکار نیز پیشنهاد را پذیرفته است و لذا در همین راستا پیشنهاد لازم را به تهران دادیم بیان می‌کند: منتظریم تا این موضوع تعیین تکلیف شود و درنهایت دیگر مسائل نیز قابل‌حل باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد پیشرفت مترو نیز بابیان اینکه  از یک ماه گذشته ریل‌گذاری متروی قم در زیرزمین شروع‌شده است می‌افزاید: در مورد فرودگاه جلساتی در سیستم قضائی و استانداری و سازمان هواپیمایی برگزار و اقداماتی انجام شد که درنهایت بر اخذ مجوز و موافقت اصولی تأکید شده است، لذا مدارک و مستندات خود را ارسال کرده‌ایم و منتظر هستیم با رفع نواقص با موافقت اصولی فرودگاه قم موافقت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.