عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت داوران بخش عکس سوگواره روایت شیدایی تأکید کرد: عکس‌ها اثبات می‌کنند که حتی کرونا هم نتوانست عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کرده ومردم همچنان درصحنه‌اند.

نگاه دوربین عکاسان به «کرونا و عزاداری» چگونه باید باشد؟

قدس آنلاین: امیرعلی جوادیان عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت داوران سوگواره «روایت شیدایی» در گفت‌وگویی با اشاره به ظرفیت‌های بالای عاشورا برای عکاسی گفت: در ابتدا باید بگویم این سوگواره عاشورایی پتانسیل بسیار خوبی در زمینه منابع تصویری در کشور دارد. رسم و رسوم عزاداری در جای جای ایران متفاوت است و همین موضوع باعث شده است که منابع تصویری زیاد و متنوعی در سراسر کشور داشته باشیم. خاطرم هست سال 1391 ورکشاپی در فیلیپین داشتم و در آن مجموعه‌ای از تصاویر عاشورایی که گرفته بودم را نشان دادم. آنان تعجب می‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود یک مراسم این قدر تنوع در شیوه برگزاری داشته باشد. این موضوع پتانسیل بسیار خوب و ظرفیت زیادی را در اختیار عکاسان گذاشته است.

وی با اشاره به سوگواره روایت شیدایی به عنوان محفلی برای تشویق عکاسان سراسر کشور برای خلق اثری ماندگار گفت: چنین جشنواره‌هایی سبب می‌شود که عکاسان تشویق شده و سراغ این سوژه‌های جدید بروند و در نهایت خروجی آنان تبدیل به گنجینه‌ای عظیم و باارزش می‌شود. به نظرم مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین واقعا ظرفیت عکسی بسیار بالایی دارد. در جشنواره جهانی اربعین که هم به عنوان داور و هم به عنوان دبیر حضور داشتم این تنوع در عکس‌ها را به چشم دیدم و به نظرم عکاسان سوژه‌های خوبی در اختیار دارند.

او با اشاره به عواملی که سبب ماندگاری یک عکس عاشورایی می‌شود گفت: دقت داشته باشید در حادثه عاشورا دو رنگ حاکم بر صحنه است و این دو رنگ نماد دو جبهه مختلف حق و باطل هستند که در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند. رنگ سبز و رنگ قرمز دو رنگی هستند که معنا و مفهوم زیادی برای مردم دارند و عکاس باید بدان توجه داشته باشد. برای مثال در هنر تعزیه کارکرد این دو رنگ را به خوبی می‌بینید و هرکدام معنا و اصالت خاص خود را دارند.

جوادیان با اشاره به تفاوت محرم امسال با سال‌های گذشته و سوژه‌های جدید عکاسی که بدین واسطه ایجاد شده است، گفت: بیماری کرونا سبب ایجاد تغییرات ظاهری نسبت به سال‌های قبل شده است. برای مثال نوع پوشش، فاصله مردم از یکدیگر در مراسم عزاداری و ... تغییر کرده است. علاوه بر این به دلیل پوشیده شدن بخش زیادی از چهره نمی‌توانیم حزن، اندوه و اشک مردم را به تصویر بکشیم. البته از سوی دیگر عکس‌ها نشان می‌دهد که حتی این بیماری هم نتوانسته عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کرده ومردم همچنان درصحنه‌اند. مطمئنا امسال عکس‌های متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته ثبت می‌شود و امیدوارم امسال آخرین سال این بیماری باشد.

وی تاکید کرد: شاید بعضی از صحنه‌ها به دلیل عدم فشردگی مردم تاثیرگذاری قبل را نداشته اما باز هم عزاداری اباعبدالله برپاست.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.