همگام با عاشورای حسینی عاشقان حضرت امام حسین (ع) متفاوت با هر زمان دیگر سوگواری سیدالشهدا (ع) را در مشهد، شهر شهادت رقم زده‌اند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شور و شعور حسینی را در عزاداریشان با هم آمیخته‌اند.

عاشورا در مشهدالرضا (ع) و آمیختن شور و شعور حسینی

به گزارش قدس آنلاین، براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا دسته‌های عزاداری به خاطر جلوگیری از شیوع این ویروس اجازه حرکت در خیابانها را ندارند لذا زائران و مجاوران عزادار حسینی به صورت محدود و با رعایت فاصله اجتماعی از صبح امروز برای عرض تسلیت به محضر حضرت ثامن الحجج (ع) به سوی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در حرکتند.

این در حالی است که سوگواری عاشورای حسینی در مشهد هر سال از شور و حال و هوای خاصی برخوردار بوده است به طوریکه دسته‌ها و هیات‌های عزاداری در این ایام  از مناطق مختلف کشور خود را به مشهد مقدس می‌رساندند و هر یک با مراسم خاص خود در جوار بارگاه منور رضوی عزاداری می‌کردند.

امسال گرچه از تجمع‌های انبوه سوگواران حسینی در قالب هیات‌ها و  دسته‌های عزاداری خبری نیست اما عاشقان سیدالشهدا (ع) به خاطر جلوگیری از مخاطرات ناشی از ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل‌های تعیین شده حضور یافته و فریاد یا حسین (ع) سر داده‌اند.

در این میان پرچم‌های سبز، سرخ و سیاه در بین جمعیت عزادار برافراشته شده و یاد علمدار کربلا، به شکوه حرکت عزاداران افزوده است.

همچنین امسال از ایستگاه‌های صلواتی و توزیع چای و غذای نذری خبری نیست اما در طول مسیر خیمه هایی برای نمایش گوشه‌هایی از مظلومیت امام غریب و یارانش برپاست.

حضور عزاداران حسینی در داخل صحن‌های حرم مطهر امام هشتم (ع) نیز در روز عاشورا با نظم خاص برنامه‌ریزی شده است و عزاداران حسینی در مقابل پنجره فولاد با رعایت فاصله اجتماعی به زیارت مشغول هستند.

هم‌اکنون مراسم ظهر عاشورا با سخنرانی آیتالله علم الهدی امام جمعه مشهد پیرامون تحلیل اجتماعی و سیاسی وقایع عاشورا در حال برگزاری است و پس از آن نیز نماز ظهر عاشورا با حضور پرشور عزاداران حسینی اقامه خواهد شد.

رییس شورای هیات‌های مذهبی خراسان رضوی گفت: عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورای هیاتهای مذهبی در مشهد به صورت متمرکز و در سه محور در سه خیابان‌ شیرازی، امام رضا (ع) و طبرسی منتهی به حرم مطهر رضوی برنامه‌ریزی شده است.

سید محمد طباطبایی افزود: در عاشورای حسینی چند هیات‌ از قبل تعیین شده‌ با خودرو در خطوط بی. آر. تی منتهی به حرم مطهر رضوی مستقر شده و به عزادارای پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۱۳۸ هیات مذهبی با نظارت شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی در این استان فعالیت دارند که هزار و ۵۰۰ هیات از این تعداد ویژه بانوان هستند و ۲ هزار و ۵۳۴ هیات از این تعداد نیز در مشهد فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.