ایام محرم فرصتی است برای عرض ارادت عاشقان امام رئوف (ع) تا به صحن و سرای این امام همام مشرف شوند ولی امسال این امر برای زائرانی که از اقصی نقاط ایران و جهان در این روزها مشرف می‌شدند مهیا نیست؛ اما نواهای دل‌نشین مداحان و ذاکرین و پخش سراسری از رسانه ملی دل‌های زوار را برای عرض ادب از راه دور آماده می‌کند.

مداح باید همواره خود را در فضای خدمت به اهل‌بیت(ع) ببیند

به گزارش قدس آنلاین، حاج امیر عارف مداح و مرثیه‌سرای اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و خادم بارگاه رضوی است، او متولد اول فروردین سال ۱۳۵۹ در شهر سمنان است، از ۱۲ سالگی به همراه خانواده برای زندگی به مشهد می‌آید. امسال حاج امیر عارف مرثیه‌سرای مراسم ویژه خطبه‌خوانی شب عاشورای حرم امام رضا (ع) است، به این بهانه با این خدام و مداحان حرم رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

به‌جز مداحی مشغول چه‌کاری هستید؟

در حاشیه شهر یک مؤسسه فرهنگی که فضای خیریه هم دارد تأسیس کرده‌ام و در آنجا مشغول به خدمت هستم.

 

مشوق اصلی شما به مداحی چه کسی بود؟

 پدر بنده روحانی است و هر وقت به حرم مشرف می‌شدند بنده را نیز با خود همراه می‌کردند و در حقیقت فضای معنوی حرم رضوی و آواها و نواهای دل‌نشین این مکان مقدس بود که این شوق را برای روضه‌خوانی و مداحی در من ایجاد کرد.

 

اولین محفلی که مداحی ‌کردید چه محفلی بود؟

 اولین محفل همین جلسات خانگی بود و اولین روضه‌ای که خواندم برای حضرت سیدالشهدا (ع) بود.

 

از چه سالی به‌عنوان مداح حرم امام رضا (ع) فعالیت می‌کنید؟

سال ۱۳۸۰ مصادف با ولادت حضرت سیدالشهدا (ع) بود که با بنده تماس گرفتند تا در مسجد گوهرشاد مداحی کنم و خدا را شکر آنجا اجرای خوبی داشتم و رسماً مداحی خود در حرم مطهر امام رضا (ع) را آغاز کردم.

 

زمانی که در حرم امام رضا (ع) مداحی می‌کنید چه حس و حالی به شما دست می‌دهد؟

مداحی در مضجع شریف امام رضا (ع) با محافل دیگر بسیار متفاوت است چراکه بانی و صاحب‌عزا شخص بزرگوار امام رضا (ع) است و یک مداح در چنین محفلی حواسش را جمع می‌کند تا هم نوع خواندنش و هم اشعاری که به کار می‌برد در شان امام (ع) باشد و همه توانش را صرف نوحه‌خوانی می‌کند.

 

آیا بین مداحی و خادمی امام رضا (ع) تفاوتی وجود دارد؟

به نظر بنده خادمی و مداحی به هم گره خورده است. برای مداح بزرگ‌ترین افتخارش این است که اگر می‌خواهد روضه بخواند در فضای خدمت خود را ببیند بعد روضه بخواند.

 

ضرورت ایجاد شعور در کنار سور در مداحی و روضه‌خوانی چیست؟

ما مداحان رسالتی را بر عهده داریم و آن‌هم این است که بدانیم اولین مداحان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) چه کسانی بودند و ثانیاً بایستی سطح مطالعات تاریخی خود را افزایش دهیم و مقتل خوانی‌های اصلی را به‌عنوان مرجع قرار دهیم. اولین روضه‌خوانی را امام سجاد (ع) در منا برپا کردند و اینکه چرا در کربلا این کار انجام ندادند به این علت است که منا مکانی است که همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی از اقصی نقاط جهان به آنجا می‌آیند و امام سجاد (ع) خواستند با این کار پیام کربلا را به گوش همگان برسانند و این یعنی ایجاد بصیرت در بین مسلمین.

 

خواسته شما از امام رضا (ع) چیست؟

از امام رضا (ع) می‌خواهم که این فضای روضه‌خوانی مستدام باشد و کمک کنند آن چیزی که آنان می‌خواهند را به مردم منتقل کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای امیر عارف خیلی خوب است همه روزه حاج امیر عارف را گوش می دهم خیلی خوب می خواند