یزد- وقتی ارگ بم به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه خشتی جهان به‌واسطه زلزله تخریب شد همان زمان چشم‌های بسیاری برای یزد به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر تاریخی و خشتی جهان رو به نگرانی گذاشت اما شاید هیچ شخصی تصورش را نمی‌کرد که روزی صنعت گردشگری این شهر بدون زلزله و فقط با شیوع یک ویروس ذره‌بینی رو به نابودی برود!

آمار گردشگران یزد به یک درصد رسید؛ بیکاری تنها میهمان اماکن اقامتی

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر تا دیروز بحران اقتصادی در اروپا  و هم‌چنین تبلیغات سوء دشمنان درصدد بود که از آمار گردشگران به ایران بکاهد حالا کرونا آب پاکی بر روی دست این صنعت ریخته و موجب تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها و اماکن و هم چنین مشاغل وابسته به این صنعت در یزد شده است.

یزد به‌عنوان دومین شهر تاریخی جهان در برخورداری از معماری متکی به خشت خام و هزاران اثر گران‌قدر به‌جامانده آن دارای اهمیت فراوان است و از جاذبه‌های غنی طبیعی، تاریخی و به‌یادماندنی، مذهبی فرهنگی و نیز موقعیت خوب جغرافیایی همه‌ساله موجب جذب و جلب‌توجه جهانگردان و ایران‌گردان است.

امسال متأسفانه با شیوع بیماری کرونا این صنعت پررونق و البته درآمدزا برای مردم این استان و هم‌چنین دولت به رکود فرو رفته و بسیاری از دست‌اندرکاران این صنعت را ازجمله هتل داران، راهنمایان گردشگری، صنعتگران صنایع‌دستی و سایر مشاغل مرتبط با آن را تا آستانه ورشکستگی پیش برده است.

بیکاری راهنمایان گردشگری

افزون بر هفت ماه است که به دلیل تعطیلی تورهای گردشگری افزون بر ۱۳ هزار نفر از افرادی که به‌عنوان راهنمای گردشگری در این حرفه دارای پروانه اشتغال بودند از کار بیکار شدند و بسیاری از آن‌ها به دلیل اجبار در تأمین معیشت زندگی به مشاغل دیگر روی آوردند.

در این استان که بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی افزون بر ۶۵۰۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی به‌طور فعال اشتغال دارند در حال حاضر شغل آن‌ها به مخاطره افتاده و برای تأمین حداقل معیشت خود با مشکلات بسیاری در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستند.

امسال فقط ۲۰ هزار گردشگر داخلی و ۶۶ گردشگری خارجی داشتیم که فقط یک درصد گردشگران استان را در شرایط عادی تشکیل می‌دهند

اگرچه فعالان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی بیکار ننشسته و به فروش در فضای مجازی روی آورده‌اند اما بنا بر گفته آن‌ها این اقدامات ابتکارانه دردی از آن‌ها دوا نکرده و بازار آن‌ها هم چنان با رکود روبروست.

ضرورت حمایت‌های دولتی

در همین راستا عضو هیئت‌مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان یزد بابیان اینکه بیکاری راهنمایان گردشگری به مدت یک سال و نیم قابل پیش‌بینی است می‌افزاید: راهنمایان گردشگری حدود ۹ ماه بیکاری مطلق را از آبان ماه به دنبال نوسانات سیاسی و اجتماعی موجود در کشور تجربه کردند و با شروع فصل دوم کرونا تا زمان کشف واکسن این ویروس وضعیت بیکاری و مشکلات راهنمایان گردشگری همچنان ادامه خواهد داشت.

سید محسن حاجی سعید می‌افزاید: در حال حاضر بیکاری بی‌سابقه‌ای بر راهنمایان گردشگری چیره شده و ضرورت دارد دولت در خصوص ارائه تسهیلات به این قشر و قوانین مربوط به آن، تدبیر کند.

طبق گفتهٔ وی، بازپرداخت تسهیلات راهنمایان گردشگری با تنفس سه‌ماهه با توجه به بیکاری درازمدت این قشر، گرهی از مشکلات معیشتی و اقتصادی این قشر باز نمی‌کند؛ ضمن اینکه مبالغ در نظر گرفته‌شده نیز کافی نیست و باید دولت با نگاهی منطقی، در این حوزه تجدیدنظر کند.

وی بابیان اینکه نابودی صنعت گردشگری در سایه بی‌توجهی دولت دور از انتظار نیست اظهار می کند: پرداخت تسهیلات با بازپرداخت کم و تنفس یک سال و نیم جزو خواسته‌های اولیه این قشر است.

خسارت غیرقابل‌جبران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد نیز خسارت‌های وارده به این صنعت را غیرقابل‌جبران می‌داند و می‌گوید: تعداد۳۵۰۰ صنعتگر و ۳۰۰۰ کارگر این بخش، بازار فروش خود را ازدست‌داده‌اند به‌گونه‌ای که حتی مایحتاج اولیه زندگی خود را هم نمی‌توانند تأمین کنند.

مصطفی فاطمی این مشکل را جهانی و برای تمامی کشورها فراگیر دانسته و ابراز می‌کند:  در سه ماه نخست پارسال ۶۴ هزار گردشگر از این استان دیدن کردند که این رقم در مدت مشابه امسال به زیر ۲۰۰ نفر رسیده است. 

وی اضافه کرد: امسال فقط ۲۰ هزار گردشگر داخلی و ۶۶ گردشگری خارجی داشتیم که فقط یک درصد گردشگران استان را در شرایط عادی تشکیل می‌دهند.

وی بابیان اینکه بخش گردشگری با اوضاع اقتصادی نامطلوبی دست‌وپنجه نرم می‌کند و هتل‌ها با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند و برخی از آن‌ها با فقط ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند یادآور شد: هر اتاق یک هتل ۱۲ میلیون ریال هزینه دارد درحالی‌که هتلداران، این اتاق‌ها را به قیمت هر واحد چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال به متقاضی می‌دهند.

مدیرکل میراث یزد با ابراز نگرانی از اینکه ممکن از بخشی از زیرساخت‌های گردشگری را از دست بدهیم و بازسازی دوباره آن‌ها به زمان زیادی نیاز داشته باشد تصریح کرد: کم‌کم در حال از دست دادن نیروهای انسانی مجرب این بخش هم هستیم که بازگرداندن آن‌ها هم‌زمان بر است هم پرهزینه.

فاطمی با اشاره به اینکه دولت وام ۱۶ میلیون تومانی برای این منظور، تعیین کرده بود اظهار داشـت: این وام برای بیمه‌شده‌ها است و برای آن‌هایی که بیمه نبودند هم وام شش میلیونی منظور شده اما هنوز این وام‌ها پرداخت‌نشده است.

به گفته وی ۱۵ هزار نفر در بخش گردشگری و صنایع دستی استان اشتغال وجود دارد که ۶۰ درصد آنها مشکلات درآمدی دارند و بقیه هم با حداقل درآمد فعالیت می کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.