دبیراتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد گفت: از اوایل هفته گذشته، شرایط بازار لوازم‌التحریر مقداری بهتر شده‌ اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد ۶۰ تا ۷۰ درصد افت فروش در بازار هستیم و فروش امسال به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

افت ۶۰ تا ۷۰ درصدی فروش لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، علی روان در خصوص عوامل موثر در کاهش فروش صنف لوازم‌التحریر اظهار کرد: از اوایل هفته گذشته، شرایط بازار مقداری بهتر شده‌ اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد ۶۰ تا ۷۰ درصد افت فروش در بازار هستیم که به دو دلیل فروش امسال به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. یکی از این دلایل شیوع ویروس کرونا بوده و دیگری که شاید فکرش را نمی‌کردیم که چنین اتفاقی رخ دهد و این‌چنین تاثیرگذار باشد، توزیع کتب درسی از طریق وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: هرساله معمولا زمانی که والدین برای خرید کتب درسی به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر مراجعه می‌کردند، لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموز را نیز می‌خریدند و این مراجعه در بازه‌ای یک ماهه انجام می‌شد اما با توزیع کتب درسی از سمت آموزش و پرورش، هیچ مراجعه‌ای به واحدهای صنفی نمی‌شود.

اگر فروش کتب درسی توسط آموزش و پروش ادامه یابد، ۳۰ درصد واحدها تعطیل می‌شوند

دبیر اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در خصوص لزوم عدم دخالت آموزش و پرورش در فروش کتب درسی گفت: اگر اوضاع به همین روال ادامه پیدا کند، ۳۰ درصد واحدها در این صنف ریزش پیدا کرده، تعطیل خواهند شد و خبرهای بدی از این صنف به گوش خواهد رسید. آموزش‌ و پرورش با این اقدام، به ‌نوعی اصل ۴۴ قانون ‌اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده، زیرا همان‌طور که از اسم این ارگان پیدا است، باید در حوزه آموزش و پرورش دانش‌آموزان فعالیت کند و نباید وارد مباحث اقتصادی شود. آموزش و پرورش با این اقدام، صنف لوازم‌التحریر را از بین می‌برد.

روان اضافه کرد: مکاتبه‌ای در زمینه رفع این مشکل با دفتر مقام معظم رهبری و با آقایان قاضی‌زاده هاشمی و قالیباف انجام و قول‌هایی در زمینه پیگیری این موضوع داده‌ شده ‌است. امسال با همین روال گذشت اما امیدواریم در سال آینده این نامه‌نگاری‌ها نتیجه داده و شاهد چنین اتفاقی از سمت آموزش و پرورش نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما از آموزش و پرورش انتظار داشتیم تا امسال همکاری بیش‌تری با ما داشته ‌باشد و موضوع توزیع لوازم‌التحریر در مدارس را خاتمه داده و جمع کند، زیرا ما در سال‌های گذشته از این موضوع نیز ضربه خوردیم اما در عوض شاهد توزیع کتب درسی از این ارگان شدیم.

۷ تا ۸ درصد واحدهای صنفی لوازم‌التحریر تعطیل کرده‌اند

دبیر اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد با اشاره به آمار تعطیلی واحدهای این صنف تصریح کرد: غالب صاحبان واحدها در این صنف، یا قبلا کارمند بوده و یا فرهنگی بوده‌اند که پس از بازنشستگی در این صنف فعالیت می‌کنند. در حال حاضر صاحبان این شغل، تنها با استفاده از اندوخته‌های قبلی به امید آینده گذران زندگی و مقاومت می‌کنند و تعدادی از افرادی که برای مثال حتی توان پرداخت حق عضویت اتحادیه در این شرایط را نداشتند، واحد صنفی خود را تعطیل کردند که این میزان در حدود ۷ تا ۸ درصد است و متاسفانه این روند به ‌صورت صعودی ادامه دارد.

روان در خصوص اقدام غیر قانونی برخی مدارس در فروش اجباری لوازم‌التحریر عنوان کرد: برخی از مدارس در سال‌های گذشته، زمانی که دانش‌آموز برای ثبت‌ نام به مدرسه می‌آمد، مبلغی برای خرید لوازم‌التحریری که در طول سال استفاده می‌کند، اخذ می‌کردند که این رقم چندین برابر میزانی بود که مدرسه از بازار تهران و کارخانه‌ها تهیه می‌کرد. والدین نیز به ‌دلیل اینکه می‌خواستند فرزندشان در این مدرسه تحصیل کند، چاره‌ای جز پرداخت این مبلغ نداشتند و به نوعی مجبور به این کار می‌شدند.

سال‌های گذشته برخی مدارس معروف مشهد اقدام به فروش لوازم‌التحریر کردند

وی ادامه داد: این مدارس کاری کاملا غیرقانونی انجام می‌دادند، زیرا نه مجوز توزیع دارند و نه رسالت مدرسه این است تا در مسائل اقتصادی ورود پیدا کند. این کار در دو حوزه مهدهای کودک و مدارس انجام می‌شد و برخی از مدارس معروف مشهد نیز اقدام به این کار می‌کردند و در برخی از مدارس حتی کیف لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان داده ‌می‌شد.

دبیر اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد بیان کرد: یکی از مشکلاتی که صنف لوازم‌التحریر با آن مواجه بوده این است که در طول سال فروش زیادی ندارد و تنها در دو ماه سال مقداری شلوغ است اما آن دو ماه به چشم بسیاری از افراد از جمله مدیران مدارس می‌آید.

روان افزود: به طور مثال در برخی از مساجد گاهی فروش لوازم‌التحریر به راه می‌افتد و چند روز در خواجه‌ربیع شاهد چنین مواردی بودیم. اتحادیه نیز نمی‌تواند هیچ‌کاری در این زمینه انجام دهد، مراجعه حضوری انجام و هشدارهایی در این زمینه به فرد داده ‌شد و تلاش کردیم تا دوستانه به فرد گفته شود که این کار به همسایگان این مسجد که فروشنده لوازم‌التحریر هستند، ضربه وارد می‌کند اما تا چه زمانی می‌توان با دوستی کارها را از پیش برد؟ زمانی که کاری قانونی انجام شود، می‌توان با اهرم‌هایی قوی‌تر جلوی این مسائل را گرفت.

وی در خصوص اهدای بسته‌های حمایتی گفت: اهدای بسته حمایتی لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان نیازمند غالبا از سمت برندها و کارخانجات انجام می‌گیرد و یا اداراتی که با نیت و اهداف خود این کار را انجام می‌دهند و این موضوع در ۹۰ درصد همکاران تاثیر مثبت نداشته و تاثیر منفی دارد، زیرا مسیر توزیع عوض می‌شود. در حال حاضر کارخانه جنس خود را به عمده‌فروش و عمده‌فروش به خرده‌فروش داده و خرده‌فروش نیز به دانش‌آموز می‌دهد. حال اداره‌ای که این کار را انجام می‌دهد، جنس را با تخفیفاتی از کارخانه می‌گیرد و عملا عمده‌فروش و خرده‌فروش از چرخه حذف می‌شوند.

دبیر اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد ادامه داد: نمی‌توان گفت که این اقدام بد و مضر بوده، زیرا کار خیر است، درست است که خرده‌فروش و عمده‌فروش سودی نمی‌کنند اما منفعتی به تولیدکننده خواهد رسید و این موضوع منافاتی با مطالبات اتحادیه لوازم‌التحریر ندارد. زمانی که مدرسه‌ای اقدام به خرید و فروش می‌کند، کار مضری است. اگر به طور مثال آموزش و پرورش در سالی اعلام کند که کتب درسی به‌ طور رایگان توزیع می‌شود، هیچ‌گاه واحدهای این صنف اعتراضی نخواهند کرد.

روان با اشاره به افزایش کم‌تر قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال‌های گذشته تصریح کرد: گرانی لوازم‌التحریر به نسبت مواد اولیه گرانی که تولیدکننده خریداری کرده و یا سایر هزینه‌هایی که چه برای تولیدکننده و چه توزیع‌کننده و یا واردکننده وجود دارد، زیاد نیست. به طور مثال اگر پارامترهایی که در تعیین نرخ یک قلک کالای تحریر تاثیر داشته، به میزان ۴۰ درصد افزایش قیمت بوده، تولیدکننده نمی‌تواند امسال آن ۴۰ درصد را بر روی کالا اعمال کند.

امسال به اندازه تورم موجود در جامعه، شاهد گرانی در بازار لوازم‌التحریر نخواهیم بود

وی خاطرنشان کرد: تولیدکننده امسال تنها به فکر این است که چرخ کارش بچرخد، سود امسال اهمیتی ندارد و امیدوار است که امسال بگذرد و سود را در سال‌های آینده همانند سال‌های گذشته داشته‌ باشد، بنابراین امسال به اندازه تورم موجود در جامعه، شاهد گرانی در بازار لوازم‌التحریر نخواهیم بود.

دبیر اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در خصوص لزوم رسیدگی به این صنف عنوان کرد: صنف لوازم‌التحریر جزو صنوف مظلوم است، اما به‌نظر می‌رسد که این مظلومیت کار دست این صنف داده و باعث دخالت ارگان‌هایی در این صنف شده‌ که نمی‌دانند این دخالت در آینده چه تبعات منفی چه از نظر اقتصادی و چه اجتماعی خواهد داشت. به جرات می‌توان گفت که کم‌ترین شکایت در این صنف بوده و موردی که به تعزیرات کشیده ‌شود، نداریم. این اقدامات، صنف لوازم‌التحریر را که خود صنف ضعیف و ناتوانی است، ضعیف‌تر از گذشته می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.