شهرکرد- یک‌ضرب المثل قدیمی و معروف می‌گوید«آب؛ آبادانی می‌آورد» و لذا وقتی قرار است از کاهش میزان بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری سخن گفته و از خشکیدگی قنات‌ها و افت شدید سفره‌های زیرزمینی با کارشناسان هم‌صحبت شویم لذا از همین ابتدا می‌توان پایان این گزارش را حدس زد.

سفره‌های بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری خالی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: از سال آبی ۸۶-۸۷ تا سال آبی ۹۶-۹۷ به‌صورت پی‌درپی ۱۱ سال شاهد خشک‌سالی در استان چهارمحال و بختیاری بوده‌ایم که در ۱۱ سال گذشته با کاهش بارش و به دلیل افزایش دمای جوی، شکل بارش‌ها از برف به باران تغییر کرده است و لذا همین موضوع سفره‌های آب زیرزمینی را در این استان با افت زیاد و کمبود آب روبرو کرده است و منجر به خشکیدگی بسیاری از قنات‌ها شده است.

در اواسط تابستان هستیم و هم‌اکنون در بسیاری از مناطق استان آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به‌وفور یافت نمی‌شود و به قول محلی‌ها کفگیر به ته سفره خورده است!

به‌پای درد دل کشاورزان «خانمیرزا» که بنشینی و یا با بهره‌برداران منطقه «آلونی» هم‌کلام شوی مشکلات و گلایه های آن ها بر سر یک سفره است و ان هم سفره های اب زیر زمینی است  که هر چه قدر بر عمق چاه‌های خود افزوده و پائین تر می‌روند سهمشان از آب کمتر می‌شود.

کمبود آب

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری در همین رابطه از افت شدید آبدهی قنات‌ها خبر می‌دهد.

طاهر نوربخش بابیان اینکه ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری با قنات آبیاری می‌شوند اظهار می‌کند: حدود ۶۰ درصد قنات‌های استان چهارمحال و بختیاری در تیرماه با افت آبدهی شدید مواجه شده‌اند و میزان سطح قابل آبیاری با قنات‌ها کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه طی یک دهه گذشته بیش از ۲۰۰ قنات در استان چهارمحال و بختیاری خشک‌شده است می‌افزاید: بیش از ۵۰۰ قنات نیز در استان چهارمحال و بختیاری کم آب و فصلی شده است.

نوربخش با اشاره به اینکه ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان می‌کند:  بیشترین قنات‌ها در شهرستان‌های شهرکرد، بن، بروجن و کیار قرار دارند.

وی کشت گیاهان با نیاز آبی بالا در سطح استان ازجمله یونجه را با توجه به کمبود آب مقرون‌به‌صرفه ندانسته و معتقد است کشاورزان باید کشت گیاهان دیگر را جایگزین کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که استفاده از تجهیزات آبیاری نوین نیز نقش مهمی در کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید دارد برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان در راستای آموزش کشت‌های جدید و استفاده بهینه از آب و مزایای تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری را بسیار حائز اهمیت می‌داند.

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری تأکید می‌کند: توسعه گلخانه‌ها نیز نقش مهمی در حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی دارد چراکه مصرف آب در گلخانه‌ها بسیار پایین است و تولید و کیفیت نیز از طرفی بالاتر است.

آبیاری منسوخ در بحران کم‌آبی

اگرچه تأمین آب و مصرف آن به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی هر کشاورز و به‌ویژه دولتمردان باید در دستور کار قرار بگیرد اما با این‌وجود نگاهی به مزارع کشاورزی در این استان نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از مزارع به همان روش‌های منسوخ گذشته و سنتی ازجمله آبیاری غرقابی آبیاری می‌شوند و به نظر می‌رسد هنوز آب در برخی از مناطق حکم طلا را پیدا نکرده است.

در این راستا رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سؤال که آبیاری نوین چه سهمی در کشاورزی این استان دارد بیان می‌کند:  ۱۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که  ۶۵ هزار هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

ذبیح‌الله غریب بابیان اینکه سیستم آبیاری مختلف در سطح استان با حمایت‌های دولتی در حال اجرا است می‌افزاید: خوشبختانه مدت اجرای طرح‌های تجهیز زمین‌های کشاورزی استان از یک سال به سه ماه کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی موجب حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در برخی مناطق استان شده است اذعان می‌کند: با تلاش‌های بسیار و افزایش حمایت‌های دولتی و همکاری کشاورزان شاهد این هستیم که ۵۶ درصد از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند.

وی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، تیپ و تلفیقی، کم‌فشار و بارانی را از مهم‌ترین سیستم‌های آبیاری در حال اجرا در سطح استان نام‌برده و می‌افزاید: خوشبختانه استقبال کشاورزان از طرح‌های آبیاری بسیار خوب بوده است و عمر بازدهی شبکه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی استان از ۱۵ به حدود ۳۰ سال افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شش پروژه شاخص بخش کشاورزی در استان، گفت: پروژه ۲۰۰ هکتاری آبیاری تحت‌فشار در روستای مصطفی‌آباد، پروژه ۱۳۱ هکتاری آبیاری قطره‌ای در شهرستان بن، گلخانه هشت هزار متری در خانمیرزا، تأمین آب و اجرای شبکه سامانه نوین ۲۰۰ هکتاری که فاز سوم بزرگ‌ترین پروژه استان است، برخی از این پروژه‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.