چندی است نمایشگاه «نقاشی قهوه‌خانه»   با موضوع پرده‌های مذهبی با مضامین حماسه کربلا در نگارخانه مهرسان آغاز به کار کرده است.

روایت حماسه کربلا با نقاشی ایرانی

مهدیه قمری/

 چندی است نمایشگاه «نقاشی قهوه‌خانه»  با موضوع پرده‌های مذهبی با مضامین حماسه کربلا در نگارخانه مهرسان آغاز به کار کرده است.

در این نمایشگاه ۲۴ اثر از هنرمندان  بنام و فعال نقاشی قهوه‌خانه‌ای همچون محمد مدبر، عباس بلوکی‌فر، حسن اسماعیل‌زاده، حسین همدانی، فتح‌الله قوللر، محمد فراهانی و علی‌اکبر لرنی است که توسط استاد جواد عقیلی، هنرمند پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای با هدف آشنایی مردم به‌ویژه جوانان با این هنر، گردآوری شده است.

جواد عقیلی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای را هنری کاملاً ایرانی دانست. وی گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای نوعی نقاشی روایی رنگ روغن با مضامین رزمی، حماسی، مذهبی و شمایل است که براساس سنت‌های هنر مردمی و دینی و روایتگرانه توسط هنرمندانی چیره‌دست خلق و در قهوه‌خانه‌ها، تکایا و حسینیه‌ها ارائه می‌شد. این هنر در سال‌های اخیر با توجه به تعطیلی قهوه‌خانه‌ها امکان معرفی بیشتر به مردم را از دست داده؛ بنابراین برای معرفی بیشتر آن لازم است نمایشگاه‌های متعددی برگزار شود.

عقیلی در توضیح آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه بیان کرد: همه آثار با تکنیک رنگ و روغن است، بازه زمانی این نمایشگاه از ۴۰ سال گذشته تاکنون است و تلاش شده آثار هنرمندان فعال و برجسته نقاشی قهوه‌خانه‌ای جمع‌آوری شود تا این هنر ایرانی در فضایی مناسب برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شود. محور همه این آثار روایت‌های ائمه‌اطهار(ع)   از واقعه عاشورا و محرم است که با هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای تلفیق شده و زیبایی خاصی را در کنار پیام‌ها و مفاهیم مذهبی به مخاطب منتقل می‌کند.

این هنرمند پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای تبلیغ برای این هنر را در رسانه‌ها کم دانست و متذکر شد: تبلیغ کم درباره هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای سبب شده مردم شناختی نسبت به این هنر نداشته باشند و اگر جوانان به نقاشی علاقه‌مند هستند به جای پرداختن به نقاشی قهوه‌خانه‌ای به نقاشی مدرن که طراحی قوی و استانداردی ندارد، رو آورند. متأسفانه مسئولان هم در حوزه حمایت حرف‌های بسیاری گفته‌اند اما من عملی از آن‌ها در این حوزه ندیدم.

وی پیشنهاد داد: سازمان‌هایی همچون وزارت ارشاد باید برای احیا، آموزش و برگزاری نمایشگاه‌های هنری، بودجه‌ای را در نظر بگیرند که نمایشگاه‌ها را یا به صورت مجازی یا حضوری برگزار کنند. برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند به معرفی بیشتر نقاشی قهوه‌خانه‌ای کمک کند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در نقاشی قهوه‌خانه‌ای به سمت حرفه‌ای شدن پیش برویم باید علاوه بر اینکه طراحی قوی داشته باشیم و با تکنیک‌های مختلفی آشنا باشیم، مطالعاتی گسترده در حوزه روایت‌ها و داستان‌های مذهبی داشته باشیم.

به گفته عقیلی، می‌توان نقاشی قهوه‌خانه‌ای را در دانشگاه‌ها به عنوان یک رشته مستقل از نقاشی آموزش داد.

عقیلی علاوه بر اینکه از شاگردان محمدتقی شریعتی است، متولد سال ۱۳۱۵ شاگرد عباس بلوکی‌فر و دانش‌آموخته نزد هانیبال الخاص است.

گفتنی است؛ نمایشگاه «نقاشی قهوه‌خانه» از ٣ شهریور تا ١٠ مهر ٩٩ در نگارخانه پردیس فرهنگی هنری مهرسان واقع در میدان انقلاب، ابتدای کارگر شمالی، بالاتر از فرصت شیرازی، برپا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.