۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 718180

یادداشت/

امام حسین(ع) در کلام پیامبر خدا(ص)

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری / عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

امام حسین(ع) امتیازهای اختصاصی دارد که نشان‌دهنده جایگاه و مقام عالی و ارجمند ایشان است. برخی از این ویژگی‌ها را پیامبر خدا(ص) به جهانیان اعلام کرده‌اند. امت اسلامی باید این‌ها را بشناسد و سیدالشهدا(ع) را الگوی زیستن خویش قرار دهد و زندگانی حسینی پیدا کند.

قدس آنلاین: امام حسین(ع) امتیازهای اختصاصی دارد که نشان‌دهنده جایگاه و مقام عالی و ارجمند ایشان است. برخی از این ویژگی‌ها را پیامبر خدا(ص) به جهانیان اعلام کرده‌اند. امت اسلامی باید این‌ها را بشناسد و سیدالشهدا(ع) را الگوی زیستن خویش قرار دهد و زندگانی حسینی پیدا کند.

امام جواد(ع) از پدران خویش از حسین بن علی(ع) چنین نقل کرده‌اند: «دَخَلتُ عَلی رسولِ الله ِ صلی الله علیه و آله وَعِندَهُ أبی ابنُ کَعبٍ، فَقالَ لی رسولُ الله ِ صلی الله علیه و آله مَرحَبا بِکَ یا أبا عَبدِالله ِ، یا زَینَ السَمَواتِ وَالأرَضینَ، قالَ لَهُ أبَیٌّ: وَکَیفَ یَکونُ یا رسولَ الله ِ صلی الله علیه و آله زَینُ السَّماواتِ وَالأرَضینَ أحَدٌ غَیرُکَ!؟ قالَ : یا أبَیُّ وَالَّذی بَعَثَنی بِالحَقِّ نَبیّا إنَّ الحُسَینَ بنَ عَلیٍّ فی السَّماءِ أکبَرُ مِنهُ فی الأرضِ، وَإنَّهُ لَمَکتوبٌ عَن یَمینِ عَرشِ الله ِ عزّ وجلّ : مِصباحُ هُدیً وَ سَفینَهُ نَجاهٍ  وَ إمامٌ غَیرُ وَهنٍ وَعِزٌّ وَفَخرٌ وَعَلَمٌ وَذُخرٌ. (کمال‌الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۲۶۵ / اعلام الوری باعلام الهدی، ص۴۷ / بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۰۴ و ۲۰۵ / الزام الناصب فی اثبات حجه الغائب(ع)، ج۱، ص۱۸۶)؛ بر رسول خدا(ص) وارد شدم. ابن ابی کعب در خدمت ایشان بود. پیامبر خدا(ص) به من فرمود : خوش آمدی ای اباعبدالله، ای زیور آسمان‌ها و زمین‌ها! اُبیّ به پیامبر عرض کرد: ای رسول خدا! چگونه ممکن است کسی غیر از شما زیور آسمان‌ها و زمین‌ها باشد!؟ پیامبر فرمود: ای ابیّ! سوگند به آن کسی که بحق مرا به پیامبری برانگیخت، مقام و منزلت حسین بن علی در آسمان، بالاتر از منزلت او در زمین است. در سمت راست عرش خداوند عز و جل نوشته شده است: [حسین] چراغ هدایت و کشتی نجات و امامی سستی‌ناپذیر، باعزت، افتخارآفرین، راهنما و ذخیره [ای گرانبها] است.

در این حدیث، پیامبر اعظم(ص) امام حسین(ع) را چراغ و ستاره روشنایی‌بخش و نشان‌دهنده راه راست معرفی کرده‌اند. زندگانی، گفتار و رفتار سیدالشهدا(ع) الگویی عالی و اسوه حسنه برای همه مردم است. باید سیره و سبک زندگی این مصباح هدایت را شناخت و در پرتو آن حرکت کرد. امام حسین(ع) بر اساس گفتار پیامبر خدا(ص) کشتی وسیع نجات، وسیله آزادی، جان به در بردن و رها شدن از انحراف‌ها، خلاص شدن از جهنم و ورود به ساحل بهشت است. از عاشورای سال ۶۱ تاکنون در طول تاریخ میلیون‌ها انسان و هزاران اندیشمند مسلمان و حتی غیرمسلمان راه سعادت را از نور چراغ حسینی و کشتی بزرگ راهنمای بشری یافته‌اند. امام حسین (ع) به تصریح پیامبر اکرم(ص) امام حق و توانا و امام عزت، شرف، غیرت، مناعت، سرافرازی و زیر بار ظلم نرفتن و امام صاحب مکارم و خوی‌های نیک و فضیلت‌های پرافتخار و اقدام‌های فاخر و بسیار عالی و امام دانشمند و دریای دانش و علم لدنّی، و امام پشتوانه، ذخیره و اندوخته الهی و آماده برای فداکاری در راه خداست.

یاد و نام امام حسین(ع) در آسمان بزرگ‌تر از زمین است و آسمانیان و فرشتگان الهی بیشتر از زمینیان امام حسین(ع) را می‌شناسند و از او یاد می‌کنند. بنابراین سزاوار است از زندگی این زینت ویژه و برجسته و بی‌نظیر که به تعبیر پیامبر خدا هم در آسمان و  هم در زمین زیور است، آگاهی یافت و به مسئولیت‌های آن معرفت و آگاهی آراسته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.