یکی از اتفاقات ناگواری که در موج دوم کرونا شاهد بودیم و همچنان موجب نگرانی ماست، آمار کودکان مبتلا به کروناست که با وجود اینکه این بیماری در کودکان با درگیری کمتری همراه است بازهم چند فوتی به دلیل کرونا در کودکان مشهدی و شهرهای دیگر داشتیم که متأسفانه آمار ابتلا در بچه‌ها و افراد نوجوان رو به افزایش است.

روند مرگ و میر کودکان مبتلا به کرونا صعودی است

قدس آنلاین:  یکی از اتفاقات ناگواری که در موج دوم کرونا شاهد بودیم و همچنان موجب نگرانی ماست، آمار کودکان مبتلا به کروناست که با وجود اینکه این بیماری در کودکان با درگیری کمتری همراه است بازهم چند فوتی به دلیل کرونا در کودکان مشهدی و شهرهای دیگر داشتیم که متأسفانه آمار ابتلا در بچه‌ها و افراد نوجوان رو به افزایش است.

این مطلب را دکتر علیرضا صداقت، فوق تخصص آی‌سی‌یو و رئیس بخش کرونای آی سی یو بیمارستان امام‌رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگارما عنوان کرد و افزود: دیدگاه نادرستی که پیشتر وجود داشت و معتقد بودیم کودکان مبتلا به کرونا نمی‌شوند امروز تغییر کرده و متأسفانه کودکانی که به کرونا مبتلا شدند با سختی و شدت زیاد بیماری روبه‌رو شده و شرایط ناگواری را گذرانده‌اند.

از این رو باید دقت کنیم بچه‌ها هم ماسک بزنند و وادار به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شوند.

ورود ویروس کرونا به تمام دستگاه‌های بدن

دکتر صداقت به نکته مهمی اشاره و خاطرنشان کرد : موضوع دیگری که این روزها مشاهده می‌شود بحث علائم متفاوتی است که کرونا از خود نشان می‌دهد، زیرا در چند ماه گذشته علائم اصلی  به دستگاه تنفس، سرفه، کاهش اکسیژن خون بیمار و تنگی‌نفس خلاصه می‌شد و کم‌کم در دستگاه گوارش با تهوع، استفراغ، دل درد شدید، اسهال و... مشاهده شد.

اما اکنون به صورت علائم سیستم عصبی مرکزی با از بین رفتن حس بویایی و چشایی، کاهش هوشیاری، بعضاً تشنج و علائم پوستی متعدد و متفاوت زیاد و علائم قلبی ریوی دیده می‌شود که بسیار نگران‌کننده است و به‌خصوص تظاهرات بیماری در قلب و ریه از شیوع بیشتری برخورداراست، به طوری که درگیری قلب و ریه علامت شایعی برای فوت بیماران به‌خصوص کودکان و نوجوانان شده است.

ورود ویروس به بدن با آگاهی از کلمه عبور

وی با بیان اینکه ویروس کرونا اجازه ورود به همه ارگان‌های بدن را پیدا کرده است، اضافه کرد:گویی ویروس کرونا کلمه عبور ورود به دستگاه‌های بدن را دارد و به راحتی به همه دستگاه‌های بدن وارد می‌شود و آن‌ها را درگیر می‌کند به طوری که در سیستم تنفسی، عصبی، گوارشی، قلب و عروق، پوست و... می‌تواند بیماری‌زا باشد.

رئیس بخش آی سی یو کرونای بیمارستان امام‌رضا(ع) با اشاره به اینکه اکنون نسبت به دو سه هفته قبل وضع خوبی داریم، گفت:با اینکه در نتیجه استفاده قابل‌توجهی از ماسک در جامعه با یک کاهش نسبی روبه‌رو شدیم، اما نباید در خواب غفلت فرو رویم، چون این شرایط می‌تواند گول‌زننده و بسیار خطرناک باشد و رفتارهای مخاطره‌آمیز اجتماعی (مسافرت، عدم‌استفاده از ماسک، بی‌توجهی به شست وشوی دست‌ها و...) موجب تکرار شرایط  ناگوار شود.

همچنان در شرایط قرمز هستیم

دکتر صداقت با تأکید بر اینکه همکاری مردم و استفاده قابل‌توجهی از ماسک موجب شد تا با کاهش ابتلا، با بستری، مرگ و میر و در نتیجه کاهش مراجعه به بیمارستان امام‌رضا(ع) روبه‌رو شویم، تصریح کرد: البته کاهش موارد فوق و بهتر شدن شرایط در حدی نیست که ما از منطقه قرمز خارج شویم، هنوز در منطقه قرمز هستیم و باید توجه داشته باشیم میزان بروز همچنان بالاست، اما خوشحالیم نسبت به دو سه هفته گذشته شرایط خوبی را تجربه می‌کنیم ؛بنابراین امیدواریم مردم عزیز ما با ادامه ماسک زدن، کاهش ترددهای بی‌جا و نابجا در سطح جامعه، کمک کنند تا روند کاهشی این بیماری ادامه پیدا کند.

روش صحیح اطلاع‌رسانی

وی با تأکید به نقش و اهمیت رسانه‌ها به عنوان بازوی قدرتمند مدافعان سلامت، یادآورشد: رسانه‌ها در نحوه اطلاع‌رسانی این کاهش باید دقت کافی داشته باشند زیرا یک کاهش کوچک نسبی نباید گول‌زننده باشد و جان ما را به خطر بیندازد.

از این رو همچنان با زدن ماسک، نرفتن به سفرهای غیرضروری، پرهیز از حضور در جمعیت، خودداری از میهمانی دادن و میهمانی رفتن و... رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی را به مردم یادآور شوند تا با هم و به سلامت از این مسیر سخت عبور کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.