مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» گفت: پس از عاشورای حسینی قرارداد ترجمه دانشنامه مجازی ویکی ادبیات به زبان اردو و خط سیریلیک تاجیکستان منعقد می‌شود.

 احتمال برگزاری جایزه جلال آل‌احمد و جشنواره شعر فجر به شکل مجازی

قدس آنلاین: بهروز جلالی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان پیش از این به عنوان بازوی اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل می‌کرد و برنامه‌های موظفی از جمله جوایز ادبی (جلال آل احمد در حوزه داستان؛ شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی که شعر و داستان و... ویژه بانوان بود)؛ برگزاری نشست‌های آمورشی شعر و داستان و دیگر برنامه‌ها را عهده دار بود و پایگاه‌های نقد شعر و داستان دارد.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی مؤسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته نزدیک به ۵۰ درصد انرژی مدیریت بنیاد، صرف تأمین بودجه و پیگیری تأمین آن می‌شد اما دیگر مدیر این دفتر دغدغه و مسئولیت پیگیری تأمین بودجه ندارد و می‌تواند تمام تمرکز خود را به کارها و برنامه‌های ادبی معطوف کند و در حال حاضر پیگیر افزایش بخش‌های جنبی به جشنواره‌های ادبی هستیم.

* قراداد ترجمه دانشنامه مجازی ویکی ادبیات به زبان اردو و خط سیریلیک تاجیکستان

وی افزود: علی رغم موج‌های رسانه‌ای در فضای مجازی پیرامون جایزه جلال آل احمد  باید گفت، این جایزه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و مجموعه امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری آن است.

جلالی درخصوص برگزاری کارگاه‌های داستان و شعر گفت: با شیوع ویروس کرونا الزام استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی بیشتر شد و با توجه به شرایط فعلی برای برگزاری سه دوره همزمان شعر و رمان و داستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که می‌توان به دوره‌های آموزش آنلاین داستان کوتاه، رمان و شعر اشاره کرد. هر کدام از دوره‌های یادشده ویژگی‌های خاص خود را دارند و در بازه‌های زمانی متفاوت برگزار می‌شوند و مقدمات ثبت‌نام و پذیرش این دوره‌ها احتمالا از مهرماه، پس از فراهم شدن زیرساخت‌های آموزشی آغاز می‌شود و در یکسال برنامه‌ها اجرایی می‌شود.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» خبر داد: پس از عاشورای حسینی قرارداد ترجمه دانشنامه مجازی ویکی ادبیات به زبان اردو و خط سیریلیک تاجیکستان منعقد می‌شود.

* احتمال برگزاری جوایز ادبی به شکل مجازی

جلالی به وضعیت جوایز ادبی در دوره شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: جایزه ادبی جلال پیش روی ماست و تلاش داریم طبق اساسنامه روند انتخاب هیات علمی این رویداد توسط هیات امنای جایزه انجام شود و اگر روند سلامت جامعه اجازه دهد جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تاریخ مقرر برگزار می‌شود. در بحث جایزه جلال ال احمد تجمیع کتاب‌ها تقریبا انجام شده است و امسال از همان ابتدا آثار در چند نسخه تهیه شده تا در صورت داوری آنلاین با مشکل روبرو نشویم  و طبیعی است؛ اگر تا زمان معمول، امکان برگزاری مراسم پایانی این دو رویداد به شکل حضوری وجود داشت؛ آیین یاد شده طبق روال سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و در غیر این صورت برای برگزاری آن به شکل مجازی تدابیری اندیشیده شده است.

وی در پایان به جایزه پروین اعتصامی و نظر برخی منتقدان نسبت به حذف آن اشاره کرد و گفت: براساس شرح وظایف، ما باید مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کنیم و درخصوص جایزه پروین اعتصامی پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه عنوان شده و پس از اصلاح و تدوین اساسنامه تجمیعی جوایر ادبی و ارائه آن به مدیرعامل خانه کتاب و معاون امور فرهنگی و بررسی در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، دغدغه منتقدان درباره موازی بودن این جایزه با جایزه جلال آل احمد و شعر فجر مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.