نماینده تربت حیدریه ، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح پرداخت اعتباری کمک معیشتی به ۷دهک پایین جامعه به منظور تضمین و عدالت غذایی از اواخر مهر ماه اجرا خواهد شد.

یک بام و دو هوای دولت در اجرای طرح های هزینه ای/آغاز اجرای طرح  خرید کالاهای اساسی از اواخر مهر ماه

محسن زنگنه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مجلس یازدهم با درک وضعیت فعلی جامعه و فشاری که تورم بر دهک های پایین جامعه وارد می کند، طرح پرداخت  اعتباری کمک معیشتی به منظور تضمین و عدالت غذایی را از ابتدای فعالیت خود مطرح کرد.

وی با بیان اینکه تورم باعث شده است دهک های نیازمند در کشور از ۳ دهک به ۷ دهک افزایش پیدا کنند، تصریح کرد: این طرح پس از وصول در صحن علنی مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد و طی یک هفته جلسات فشرده در این کمیسیون در مورد منابع، نحوه اجرا و دهک های مورد حمایت   بررسی های لازم انجام شد و جمع بندی نهایی صورت گرفت.

نماینده تربت حیدریه؛ مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: به منظور هماهنگی در زمینه اجرا،  با دولت و رئیس سازمان برنامه وبودجه جلساتی نیز برگزار شد اما متاسفانه آقای نوبخت در زمینه تامین منابع لازم برای اجرای این طرح علی رغم پذیرفتن نیاز دهک های پایین به حمایت غذایی ،  همراهی لازم را انجام نمی دهند این در حالی است که انتظار می رفت دولت و بویژه سازمان برنامه وبودجه  راهکارهای اجرای این طرح را به مجلس و کمیسیون برنامه وبودجه پیشنهاد می دادند.

وی با اشاره به اینکه هر هفته یکی از جلسات کمیسیون برنامه وبودجه با نماینده های دولت به نحوه اجرای این طرح اختصاص داشت، ادامه داد: در جلسه هفته قبل این کمیسیون به  نماینده های دولت اعتراض قاطع صورت گرفت که چرا در زمینه  تامین منابع مالی اجرای این طرح تعلل می کنند که پاسخ هایی نظیر نبود منابع را مطرح کردند.

زنگنه افزود: استدلال مجلس در پاسخ به اظهارات نماینده های دولت این بود که چرا وقتی دولت تصمیم می گیرد هزینه های خود را افزایش دهد با مجلس هیچ گونه مشورتی نمی کند و به صورت خودسر عمل می کنند اما در مقابل اجرای این طرح جبهه می گیرد و کمبود منابع را مطرح می کند.

وی تصریح کرد: گلایه مجلس این است که دولت در زمینه اجرای طرح های هزینه ای  یک بام و دو هوا عمل می کند به طوری که درباره طرح های مدنظر خود به هر شیوه ای از جمله فروش اوراق ، استقراض از بانک مرکزی و شرکت های دولتی منابع آن را تامین می کند اما در مورد طرح هایی که از جانب مجلس بیان می شود بهانه تراشی می کند.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود:   دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بارهزینه ای دارد منابع را به شیوه های مختلف و بدون دریافت مجوز از مجلس تامین می کند اما برای اجرای این طرح که نهایتا ۵هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد تعلل می کند .

زنگنه با اشاره به اینکه اجرای این طرح حداکثر از اواخر مهرماه سال جاری آغاز خواهد شد،    ادامه داد: به هرحال به دولت این فرصت داده شده است که از تعطیلات دوهفته ای جلسات علنی مجلس استفاده کند و پیشنهادات و راهکارهای خود را جهت اجرای طرح تضمین غذایی و خرید کالاهای اساسی برای دهک های پایین تا ۱۵شهریور ماه به مجلس ارائه کند زیرا در غیر این صورت از این تاریخ که جلسات علنی مجلس مجددا آغاز خواهد شد کمیسیون برنامه و بودجه از اختیارات خود استفاده خواهد کرد و محل و شیوه اجرای این طرح را نهایی و به صحن علنی خواهد برد.

وی با بیان اینکه صحبت های دولت با  عمل به آنها در برخی زمینه ها تناسب و همخوانی ندارد، افزود: دولت باید این واقعیت را بپذیرد که ۷دهک پایین جامعه در تامین اقلام اساسی نظیر گوشت، برنج، حبوبات با مشکلات جدی مواجه هستند.

زنگنه ادامه داد: منابعی نظیر افزایش بسیار جزئی حق گمرک کالاهای وارداتی ، دریافت کارمزد  از تراکنش های مالی بالای ۱میلیارد تومان و چند گزینه دیگر به دولت پیشنهاد شده است اما در مقابل هر کدام از آنها دلایلی را مطرح می کند .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.