یک روزنامه لبنانی در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در تلاش است که به بهانه تأمین برق عراق، در راستای اجرای طرحهای واشنگتن، بغداد را از تهران دور کند.

گزارش الاخبار| تلاش سعودی برای دور کردن بغداد از تهران

قدس آنلاین: پس از سفرهای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران و واشنگتن، این بار، نوبت سفر به ریاض است؛ سفری که در جولای گذشته به خاطر ادعای سعودی مبنی بر وخامت حال «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور، به تعویق افتاد.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد، سفر آتی الکاظمی در راستای تلاش برای دور کردن عراق از «نبرد صف‌بندی‌ها» و ایجاد موازنه در روابط عراق با کشورهای اطراف است؛ اقدامی که به گفته منابع آگاه، هیچ گاه «مایه خشم تهران نیست»، بلکه برعکس، دولت ایران، تحرکات الکاظمی را درک کرده و بر این باور است که در وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه، اقدام مناسبی است.

الکاظمی اخیرا میزبان «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی بود. نخست‌وزیر عراق پس از این دیدار گفت که بغداد در پی برقراری روابط با سعودی است و باید مصوبات «کمیسیون هماهنگی» نیز بین طرفین اجرایی شود.

بن فرحان هم مدعی شد که سعودی به روابط خود با عراق، اهتمام داد و در تلاش است که «همکاری مشترک را تقویت و توافقات بین طرفین را اجرایی کند».

 الکاظمی همچنین با هیأت سعودی، همکاری اقتصادی بین دو کشور و راههای ایجاد موازنه در تولید نفت را بررسی کرد؛ به نحوی که بار اقتصادی را از دوش عراق کم کند، به ویژه اینکه قیمتهای جهانی نفت نیز کاهش یافته است.

به گزارش این روزنامه، در بغداد هم نخستین نشست «کمیسیون اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امدادرسانی و توسعه» نیز تشکیل شد. وزارت برنامه‌ریزی عراق با بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف سعودی «تمایل زیادی» برای همکاری بیشتر با عراق در زمینه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارد.

خالد بتال وزیر برنامه‌ریزی عراق هم گفت که چند معاهده بین سعودی و عراق امضا خواهد شد و طرف عراقی نیز پیشنهادهایی درباره امکان تأمین مالی پروژه‌های متوقف شده ارائه خواهد کرد.

الاخبار تأکید کرد، طرف سعودی این بار درباره جدی است تا بتواند شبکه برق عراق را به سیستم انرژی وابسته به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وصل کند و احتمالا در تابستان 2021 تحولاتی در این زمینه رخ خواهد داد.

به گزارش این روزنامه، لذا احتمالا تعداد ساعت تغذیه برق در استانهای جنوبی افزایش خواهد یافت. با توجه به عجله واشنگتن برای اتمام این پروژه، بسیاری بر این باورند که این اقدام با تلاش آمریکا برای دور کردن بغداد از تهران و تنگ کردن حلقه محاصره ایران، مرتبط است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.