مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۹۰درصد مدارس استان دولتی هستند و نباید وجه اجباری از خانواده ها دریافت کنند.

 دریافت هرگونه وجه اجباری در مدارس دولتی از خانواده ها تخلف   است/عدم برخورداری ۳۲هزار دانش آموز حاشیه شهر مشهد از ابزارهای آموزش آنلاین

قاسمعلی خدابنده در نشست خبری در مورد بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹در خراسان رضوی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره دریافت هزینه از خانواده ها برای ثبت نام در مدارس دولتی گفت: دریافت هرگونه وجه اجباری از دانش آموزان در مدارس دولتی ممنوع و غیر قانونی است و بر اساس گزارش های رسیده از برخی تخلفات در این باره پرونده هایی برای مدیران متخلف تشکیل شده است که در مرحله بازرسی می باشند.

وی با بیان اینکه ۹۰درصد مدارس استان دولتی هستند و نباید وجه اجباری دریافت کنند، افزود: کمک به مدارس در راستای جبران هزینه های زیادی که بر دوش آنها قرار دارد در اختیار خانواده ها است که تقاضای ما در این زمینه این است که به صورت داوطلبانه  با مدارس همکاری داشته باشند .

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در باره نحوه فعالیت مدارس در حاشیه شهر مشهد نیز گفت: در صورت اعلام مشهد به عنوان منطقه زرد و یاسفید از سوی ستاد کرونا ، در حاشیه شهر مشهد با مشکل تراکم و ازدحام دانش آموزان مواجه خواهیم بود که به ناچار باید کلاس ها در چند نوبت برگزار شوند . از طرفی ۳۲هزار دانش آموز در حاشیه شهر مشهد اعلام کرده اند که به هیچ گونه ابزار ارتباطی نظیر گوشی تلفن هوشمند، تبلت و کامپیوتر دسترسی ندارند که بنا داریم با همکاری شهرداری مشهد و برخی از بانک ها  نیاز آنها را در این زمینه تامین کنیم.

خدابنده در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین درباره برآورد احتمالی از حضور دانش آموزان در مدارس در صورت اعلام شرایط سفید کرونایی نیز گفت: اگرچه مانیز همانند خانواده ها نگران سلامتی دانش اموزان و همکاران فرهنگی هستیم اما در صورتی که ستاد کرونا هرمنطقه ای حتی مشهد را سفید اعلام کند دانش آموزان و معلمان باید به صورت مرتب و منظم در کلاس های درس حضور پیدا کنند و غیبت آنها به عنوان جریمه انضباطی محسوب خواهد شد.

وی در ادامه این نشست خبری گفت: یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار دانش آموز  امسال در خراسان رضوی مشغول به تحصیل خواهند بود.

خدابنده افزود: تاکنون یک میلیون و دویست و شصت هزار دانش آموز استان با رعایت پروتکل های بهداشتی ثبت نام خود را انجام داده اند و تقاضای ما از سایر خانواده ها این است که هرچه سریعتر برای ثبت نام دانش آموزان خود در سال تحصیلی جدید  به مدارس مراجعه کنند.  

وی ادامه داد: از روز شنبه  ۱۵ شهریورماه  سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد و در مراسمی نمادین در  یکی از  هنرستان های دخترانه ناحیه ۳ مشهد آغاز سال تحصیلی جدید در خراسان رضوی با حضور استاندار و  تعدادی از مسئولان استانی انجام می شود.

خدابنده اظهار کرد: نحوه برگزاری کلاس های درس در سال تحصیلی جدید به چهار روش حضوری، نیمه حضوری ، غیر حضوری و یا تجمیعی از سه مورد اول خواهد بود و بسته به اینکه ستاد ملی کرونا چه استان هایی را قرمز، زرد و یا سفید اعلام کند و سپس ستاد کرونای استانی چه شهرستان هایی را در سه حالت قرمز ، زرد و سفید تعریف کند نحوه برگزاری کلاس ها متفاوت خواهد بود، اگرچه در حال حاضر هنوز ما هم نمی دانیم که  در ۴۸اداره استان  کلاس های درس به چه نحوی خواهد بود   و به تصمیمات ستاد کرونا احترام خواهیم گذاشت.

وی تشریح کرد: در مناطق قرمز کلاس های درس به صورت مجازی، در مناطق زرد به صورت نیمه حضوری و در مناطق سفید به صورت حضوری برگزار خواهند شد و بسته به تغییر وضعیت مناطق از لحاظ ویروس کرونا نحوه برگزاری کلاس های درس نیز تغییر پیدا خواهد کرد و شناور خواهد بود.

خدابنده با اشاره به اینکه در سال تحصیلی قبل ۹۹درصد مدیران ، ۹۸درصد معلم ها و ۹۳درصد دانش آموزان استان عضو شبکه شاد بودند،  ادامه داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹کشور با کمبود ۱۹۷هزار معلم مواجه است که سهم خراسان رضوی از این تعداد ۱۹هزار نفر می باشد که بنا داریم نیمی از آنها را از طریق نیروهای خرید خدمات آموزشی، نیروهای حق التدریس و  سرباز معلم  و نیمی دیگر را از طریق حق التدریس معلم های شاغل و بازنشسته تامین کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بابیان اینکه در مورد نیروهای فرهنگی مامور به خدمت در دستگاه های مختلف از جمله دفاتر نمایندگان مجلس امسال بررسی جدید صورت خواهد گرفت،  افزود: با بانک مهر اقتصاد به منظور پرداخت تسهیلات ۵۰۰میلیون ریالی به فرهنگیان استان برای خرید لوازم خانگی ایرانی  جلساتی برگزار شده است که پس از جمع بندی نهایی با این مجموعه ، شرایط پرداخت این تسهیلات اعلام خواهد شد.  

وی با بیان اینکه توانمندسازی معلم ها به منظور ارائه آموزش صحیح و درست  در روش مجازی و الکترونیکی  برای دانش آموزان مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، افزود: همکاران فرهنگی توجه داشته باشند که ۱۵روزی که مدارس در شهریور ماه زودتر از سال های قبل فعالیت خود را آغاز می کنند مربوط به مرور دروس سال تحصیلی قبل است تا دانش اموزان امادگی بیشتری برای سال تحصیلی جدید داشته باشند.

خدابنده بیان داشت: در مناطقی که تصمیم ستاد کرونا استان زرد شناخته شوند کلاس های درس به صورت نیمه حضوری خواهد بود و دانش آموزان با رعایت فاصله گذاری ۱.۵متری از یکدیگر باید در کلاس های درس حضور پیدا کنند از این رو به دلیل نبود فضای کافی،  مدارس در این مناطق به صورت دو نوبته فعال خواهند بود و یا اینکه دانش آموزان به دو گروه تقسیم خواهند شد که تصمیم گیری در این باره در اختیار شورای مدارس می باشد.

وی با بیان اینکه برای رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش امکان برگزاری کارگاه ها در مناطق قرمز و زرد به صورت حضوری امکان پذیر نمی باشد، اظهار کرد: در خراسان رضوی ۴۰۰آموزشگاه شبانه روزی وجود دارد که با توجه به شرایط فعلی امکان دایر بودن خوابگاه ها میسر نیست از این رو به این مدارس پیشنهاد شده است که در صورت امکان برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری،  در دو نوبت فعالیت داشته باشند و از محل هزینه و بودجه غذایی که در اختیار این مدارس است برای دانش آموزان سرویس رفت و برگشت تهیه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۳۳۳معلم استان امسال در شرایط بازنشستگی قرار دارند که برخی از آنها تقاضای استمرار فعالیت را ارائه داده اند،  افزود:  اطلاعیه و دفترچه آزمون استخدامی برای جذب و جبران کمبود معلم در راستای ماده ۲۸ از امروز در سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد که از طریق این آزمون ۲۶۰۰نفر در استان پس از طی مراحل مختلف پذیرفته می شوند.

خدابنده با اشاره به اینکه ۷۰هزار دانش آموز اتباع در استان مشغول به تحصیل هستند که ۲۵درصد آنها در منطقه تبادکان می باشند، اظهار کرد: بیش از ۲۰۷۰روستا در خراسان رضوی سال گذشته از لحاظ دسترسی به اینترنت با مشکلاتی مواجه بودند که با تفاهم نامه ای که با استانداری انجام شد و مساعدت هایی که مخابرات استان، همراه اول و ایرانسل داشتند مشکلات آنها در زمینه اینترنت برطرف شد و اگر در روستایی دانش آموزی از داشتن گوشی تلفن همراه و یا خط مستقل اینترنت محروم باشد می تواند به مدرسه مراجعه کند و بر اساس برنامه ای که مدیران مدرسه ارائه خواهند داد از امکانات مدرسه برای دسترسی به آموزش های مجازی استفاده کنند.

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در باره کوچ دانش آموزان از مدارس غیردولتی به دولتی نیز گفت:    ۹۵درصد دانش آموزان غیردولتی در مقطع ابتدایی، ۹۸درصد در مقطع متوسطه اول و ۹۰.۴درصد در مقطع متوسطه دوم سال گذشته ، امسال نیز مجددا در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده اند بنابراین فرضیه کوچ دانش اموزان در این زمینه صحت ندارد اگرچه پیش بینی ما در باره رشد ۵درصدی ثبت نام در مدارس غیردولتی استان برای سال تحصیلی جدید محقق نشد که دلایلی نظیر عدم اجرای تعهدات مدارس غیردولتی در زمینه برگشت شهریه های کلاس های فوق برنامه سال قبل به دانش آموزان، وضعیت اقتصادی فعلی جامعه و رشد ۲۳ درصدی شهریه ها در این موضوع تاثیر گذار بود.  

خدابنده افزود: ۱۴۰۰مدرسه غیردولتی در استان وجود دارند که برای سال تحصیلی جدید ۱۰۰مدرسه درخواست توقف خدمات ارائه دادند و امسال تعطیل خواهند بود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: سال تحصیلی جدید در استان با شعار سلامت جویی، مهارت ورزی و تحول آفرینی آغاز خواهد شد.

رضا صابری تولایی افزود: امسال در کمیته های پروژه مهر، یک کمیته مختص سلامت و بهداشت در نظر گرفته شده است که تمرکز و تاکید آن بر رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی  در راستای حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان خواهد بود.

وی بابیان اینکه در تمام مدارس استان مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی جدید با حضور مدیر و معلم های مدرسه برگزار خواهد شد، افزود: در مناطق قرمز آموزش های مجازی در دو نوبت صبح و بعدظهر برگزار خواهد شد که در هر نوبت،  وقت اول و وقت دوم در نظر گرفته شده است که وقت آموزش برای مقطع متوسطه ۳۵دقیقه ، برای مقطع ابتدایی ۲۵دقیقه و برای سایر پایه ها ۳۰دقیقه خواهد بود .

صابری تولایی با اشاره به اینکه آموزش مدرسه تلویزیونی از طریق چهار شبکه رسانه ملی در نظرگرفته شده است، ادامه داد: امتحانات نوبت اول و دوم در مناطق سفید و زرد به صورت حضوری و در مناطق قرمز به استثناء پایه های نهم و دوازدهم به  صورت غیر حضوری خواهد بود.

علی ابری اول ، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست افزود: امروز آخرین روز ثبت نام دانش اموزان برای کتاب در سامانه اعلام شده بود و اینکه این زمان تمدید شود یا خیر هنوز مشخص نیست اگرچه با توجه به چند روز تعطیلی امکان تمدید آن وجود دارد  اما برای افرادی که ثبت نام خود را در این باره انجام داده اند کتاب ها به ادارات استان ارسال شده و در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.