۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 718254

نقش سرنوشت ساز انتخاب کابینه مصطفی ادیب در سرنوشت آینده لبنان

حسن هانی‌زاده/کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل

آقای مصطفی ادیب به عنوان سفیر فعلی لبنان در آلمان یکی از چهره‌های نزدیک به جریان المستقبل و سعد حریری است که پس از رایزنی‌های انجام شده بین رئیس جمهور لبنان و سیاسیون و چهره‌های نام آشنای سیاسی این کشور قرار است به عنوان نامزد نخست وزیری به مجلس این کشور معرفی شود. 

قدس آنلاین: آقای مصطفی ادیب به عنوان نخست وزیر هر چند نماینده همه طیف‌های سیاسی لبنان نیست، اما به دلیل روش اعتدال آمیزی که در مواضع سیاسی از خود نشان داده به نظر می‌رسد سایر طوایف لبنان هم با نخست وزیری وی مخالفت چندانی نداشته باشند و پذیرای وی در هیبت نخست وزیری لبنان باشند. 

هر چند حزب‌الله لبنان تا کنون در این باره موضع گیری خاصی از خود عنوان نکرده است، اما به نظر می‌رسد مخالفتی هم با روی کار آمدن آقای مصطفی ادیب به عنوان نخست وزیر لبنان ندارد.

انچه بعد از این انتخاب حائز اهمیت است و می تواند محل بحث یا مناقشاتی شود چگونگی چینش و ترکیب کابینه است که در حد و اندازه خود موضوع مهمی برای لبنان کنونی با تنش های فعلی به شمار می رود. 

از این رو بسیار مهم خواهد بود که چه شخصیت هایی وارد کابینه آقای مصطفی ادیب خواهند شد و سیاست‌های مصطفی ادیب در قبال مقاومت اسلامی لبنان و حزب‌الله چگونه خواهد بود؟! 

به همین دلیل حزب الله در انتظار ترکیب بندی آتی کابینه نخست وزیر بعدی لبنان می ماند تا در صورت مشاهده انتخاب‌هایی که به ضرر منافع ملی لبنان باشد موضع مخالفتی خود را اعلام کند و بر آن پافشاری نماید . 

به نظر می‌رسد جریان المستقبل در حقیقت نقش مهمی در انتخاب آقای مصطفی ادیب دارد، هرچند که ایشان نسخه تعدیل شده سعد الحریری است اما به هر حال حزب الله لبنان اکنون در انتظار اعلام اسامی کابینه مانده است، اگر اعضای کابینه با حزب‌الله در مبارزه با رژیم صهیونیستی زاویه‌ای نداشته باشند قطعاً حزب الله لبنان پذیرای آنها خواهد بود، و اگر این کابینه به صورت یکدست وابسته به جریان المستقبل باشد و با نتایج انتخابات پارلمان لبنان مغایرت داشته باشد با توجه به رأی اکثریت حزب الله در پارلمان، حزب الله با آنها مخالفت خواهد کرد و مانع تشکیل چنین کابینه‌ای می‌شود. 

در واقع به نظر می‌رسد اگر آقای مصطفی ادیب ترکیب کابینه خود  را به گونه ای ببندد و چینش وزارتخانه های کلیدی را به گونه ای تعیین کند که رضایت آمریکا، عربستان سعودی و امارات بر آن‌ مترتب باشد منجر به آن می‌شود تا حمایت های مالی از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و عربستان را به لبنان جذب کند، در غیر این صورت ممکن است از دچار شدن به سرنوشت کابینه نخست وزیر پیشین لبنان در واهمه باشد لذا روزهای سخت و تصمیم گیری‌های حیاتی در  پیش روی نخست وزیر آتی لبنان است و همه آنچه بعدها در لبنان اثر گذار می‌شود عبارت از تشکیل کابینه و افراد  تشکیل دهنده کابینه است. 

 اگر اعضای کابینه ضد حزب الله لبنان  باشند و چینش ها بر این اساس قرار بگیرد قطعاً رضایت آمریکا، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا را جلب خواهد کرد و کمک هایی مالی به لبنان انجام می شود در غیر این صورت کمک مالی چندانی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به لبنان ارسال نخواهد شد و این مساله چالشی در برابر نخست وزیر است که در برابر کمک های قدرت های چپاول گر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی تسلیم شود یا راه مقاومت را در پیش بگیرد.11

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.