دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: امیدواریم با همیاری نسل جدید اقتصاددانان و فقهای متخصص بتوان موج سوم تحقیقات اقتصاد اسلامی را راه‌اندازی کرد و آنرا به مسیر درست خود بازگرداند.

موج سوم تحقیقات اقتصاد اسلامی راه‌اندازی شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی نعمتی در نشست صمیمی با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر سید احمد عاملی، مدیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی و تعدادی از مسئولان مرکز مدیریت این حوزه گفت: از عمر اقتصاد اسلامی قریب به چهل سال می‌گذرد که اگر موج اول تحقیقات اقتصاد اسلامی را به آثار مرحوم آیت‌الله شهید صدر (ره) و شهید مطهری بر اساس مبانی اجتهادی و فقهی اصیل منتسب بدانیم از آن زمان تاکنون با موج دوم تحقیقات اقتصاد اسلامی مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: البته در این مدت با آسیب هایی روبرو بوده و اجماع اندیشمندان و سیاست‌گذاران کشور بر این است که بانکداری موجود و نظام پولی و مالی ما که مهم‌ترین بخش از نظام اقتصادی می‌باشد، به طور کامل اسلامی نیست و دچار صوری‌سازی است.

دبیر  هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان یادآور شد: امیدواریم با همیاری نسل جدید اقتصاددانان و فقهای متخصص بتوان موج سوم تحقیقات اقتصاد اسلامی را راه‌اندازی کرد و آنرا به مسیر درست خود بازگرداند.

وی تأکید کرد: در باب ضرورت پرداختن به اقتصاد در حوزه‌های علمیه همین بس که علت عمدۀ نگاه مردم به مسائل و به ویژه پاسخگویی دین به نیازها، در این سال‌ها با توجه به رویکرد ضعیف عرصۀ اقتصادی و عدالت اقتصادی بوده است که متأسفانه با نقطۀ مطلوب فاصله دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر نعمتی  افزود: از ممیزات موج سوم، تخصص‌گرایی و مطالعه مستقیم دانش اقتصاد و مباحث به‌روز آن از منابع و کتب غربی است و این به‌هیچ عنوان به‌معنای غرب‌زدگی نیست بلکه بدین معناست که ایده‌های اسلامی چیزی از مباحث روز دانش اقتصادی دنیا، کم نداشته و با آنها قابلیت رقابت دارد.

وی تأکید کرد: باید اجتهاد در اقتصاد و موضوعات اقتصادی و اجتهاد در فقه در یک فکر و یک مغز جمع شود نه اینکه مستقلا فقیه و اقتصاددان در دو جهت اجتهاد نمایند؛ لذا تأکید این هیئت در دوره‌های آموزشی اقتصاد، خود بر نخبه‌گزینی و انتخاب استعدادهای برتر در زمینه اجتهاد در فقه و اقتصاد است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ساختار برنامه‌های هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد، به معرفی دو محور آموزش و گفتمان‌سازی و ترویج مباحث اقتصادی در حوزه پرداخت و به برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و ترویجی متعدد هیئت در این زمینه اشاره کرد.

وی افزود: در محور پژوهش، هیئت اقتصاد در سه قسمت اقتصاد اسلامی، فقه استنباطی و فقه استفتایی (پاسخگویی) در حال فعالیت است که در محور اول ارتباط با اساتید درس خارج حوزه و کمک به تأمین محتوا و راه‌اندازی مباحث اقتصادی دروس خارج حوزه و در محور دوم طراحی و تدوین دوره‌های تربیت مربی احکام و عقود شرعی را در دستور کار قرار داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر نعمتی در بخش پایانی صحبت‌های خود، از انتشار آثار پژوهشی مختلف در دست چاپ و تدوین هیئت اقتصاد در زمینه‌هایی همچون ماهیت بانک و خلق پول، زکات پول‌های رایج، تورم و جبران کاهش ارزش پول، مالیات بر مجموع درآمد، نظام مسائل اقتصاد اسلامی، مجموعه مسائل مستحدثه اقتصاد اسلامی و… خبر داد و به ایده‌های نو، بکر و به روز هیئت اقتصاد با عناوینی چون حکمرانی بخش عمومی (مالیات، یارانه‌ها، سربازی، اقتصاد هنر و اقتصاد آموزش، اقتصاد شهری و مالکیت ارضی و…)، حکمرانی پول و بازارهای مالی و حکمرانی بخش سوم اقتصاد (وقف و امور خیریه) اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.