معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادعای آموزش دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تنها بر بستر فضای مجازی را رد کرد و گفت: چنین چیزی اصلاً مطرح نیست.

آموزش های غیرحضوری و اختلال در رشد اجتماعی

قدس آنلاین: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادعای آموزش دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تنها بر بستر فضای مجازی را رد کرد و گفت: چنین چیزی اصلاً مطرح نیست.

چگونگی حضور دانش‌آموزان در سه منطقه

رضوان حکیم‌زاده با بیان این مطلب در گفت‌وگو با قدس افزود: دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و همچنین اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌ها و ارائه آموزش‌ها به دانش‌آموزان کاملاً ادعای یاد شده را رد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان سه حالت برای ارائه آموزش‌ها به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پیش‌بینی شده است، افزود: در واقع با توجه به شیوع کرونا، کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم شده و برای هر منطقه بر اساس شرایط خاصش از نظر نوع تدریس، شرایط حضور دانش‌آموزان و معلمان و روند ارزشیابی و حضور و غیاب و... برنامه‌ریزی شده است. از این رو مدارسی که در منطقه سفید قرار دارند که غالباً مدارس مناطق روستایی و کم جمعیت هستند از پانزدهم شهریور بازگشایی می‌شوند و آموزش‌ها به دانش‌آموزان این مناطق به صورت حضوری انجام می‌گیرد. یعنی ما مشکلی برای بازگشایی مدارس مناطق سفید و ارائه آموزش به صورت حضوری به دانش‌آموزان این مناطق که خیلی‌ها ممکن است دسترسی به فناوری ارتباطات و اطلاعات نداشته باشند و یا زیرساخت‌های فناوری در آنجاها فراهم نباشد، نداریم.

وی با بیان اینکه آموزش در مناطق زرد به صورت ترکیبی است، گفت: در این حالت دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی تعدادی از روزها را در مدرسه حضور می‌یابند و بقیه روزها و فعالیت‌های آموزشی را از طریق شبکه شاد پیگیری می‌کنند.

حکیم‌زاده سپس به تشریح آموزش دانش‌آموزانی که در مناطق قرمز قرار دارند پرداخت و گفت: بیشتر آموزش‌ها در این مناطق بر بستر فضای مجازی ارائه می‌شود. البته برنامه‌های آموزشی از طریق رسانه ملی هم ارائه می‌شود و در کنار این‌ها تهیه درسنامه‌ها و راهبران آموزشی را هم داریم. بنابراین بحث آموزش دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به صورت صرف مجازی اصلاً مطرح نیست.

اولویت نخست، سلامت دانش‌آموزان است

وی با اشاره به اینکه بیشتر مدارس مناطق وضعیت قرمز در شهرهای پرجمعیت کشور هستند، در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد زنجیره حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس شهرهای دارای وضعیت قرمز قطع شود، گفت: در این شهرها بستر اصلی آموزش، فضای مجازی و آموزش‌های تلویزیونی است و طبعاً چون وزارت آموزش و پرورش تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کروناست، اولویت نخست این وزارتخانه سلامت دانش‌آموزان است. البته باید به یاد داشته باشیم که شرایط کرونا و مناطق قابل پیش‌بینی نیست و طبعاً هر کدام از مناطق اگر از حالتی به حالت دیگر تغییر وضعیت بدهند سناریو ما هم برای برگزاری کلاس‌ها تغییر می‌کند. یعنی اگر منطقه‌ای که دارای وضعیت قرمز است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منطقه زرد تبدیل شود آن‌وقت ما هم آموزش‌ها را به صورت ترکیبی ارائه می‌دهیم.

حکیم‌زاده آموزش غیرحضوری را به دانش‌آموزان مناطق قرمز کاملاً قانونی و براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواند و گفت: تصمیمات ستاد یاد شده در شرایط فعلی تنها مرجع تصمیم‌گیری‌هاست؛ به همین دلیل سال گذشته اجازه برگزاری کلاس‌ها به صورت غیرحضوری داده شد و امسال هم شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرده که اگر به دلیل شرایط اضطراری، آموزش و پرورش این امکان را نداشت که آموزش دانش‌آموزان حضوری باشد همه کلاس‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش بر بستر فضای مجازی انجام شود. بنابراین برگزاری کلاس‌ها به صورت غیر حضوری رسمیت دارد و قانونی است.

آسیب‌های آموزش‌های غیرحضوری

وی در ادامه به بحث آسیب‌های آموزش‌های غیرحضوری اشاره کرد و گفت: موضوع آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان در حال حاضر مختص کشور ما نیست و یک پدیده جهانی است و طبعاً آموزش مجازی انتخاب وزارت آموزش و پرورش نبوده بلکه از روی اجبار بوده است. یعنی در وضعیت عادی تصمیم نگرفتیم درهای مدارس را ببندیم و کلاس‌ها را بر بستر فضای مجازی برگزار کنیم. ما می‌بایست بین بی‌برنامه بودن و رها بودن دانش‌آموزان و استفاده از بستر فناوری ارتباطات برای تداوم آموزش دست به انتخاب می‌زدیم که راه دوم را انتخاب کردیم. این، قطعاً انتخاب درستی است اما بی‌تردید برای آموزش و به‌ویژه برای پرورش دانش‌آموزان هیچ چیز جای کلاس‌های حضوری را نمی‌گیرد؛ چون انتقال مباحث تربیتی از طریق فناوری ارتباطات بسیار سخت است. شاید بتوانیم مفاهیم علوم و ریاضی را از طریق بستر فناوری به بچه‌ها یاد بدهیم اما تربیت کردن نیازمند تعامل مربی و دانش‌آموزان در محیط مدرسه است. یکی از آسیب‌های آموزش مجازی این است که بحث تربیت در حاشیه قرار می‌گیرد.علاوه بر این، آموزش غیرحضوری رشد اجتماعی دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان پایه یکم تا سوم دبستان را که تازه وارد دنیای مدرسه شده‌اند، دچار مشکل می‌کند چون آموزش‌ها به جای گروهی، به صورت فردی و در منازل دنبال می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ایجاد شکاف آموزشی به عنوان یکی دیگر از عمده پیامدهای منفی آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان یاد کرد و افزود: بعضی دانش‌آموزان از امکانات فناوری بیشتری برخوردارند. البته در آموزش حضوری هم همین‌طور است اما در مدرسه حضور معلمان تا حدی کمبودها را جبران می‌کند، اما در آموزش مجازی ممکن است این کمبودها بیشتر احساس شود. البته در کنار این آسیب‌ها، آموزش مجازی فرصت‌هایی هم فراهم می‌کند که از جمله آن می‌توان به انعطاف در زمان و مکان آموزش، تنوع‌بخشی به منابع یادگیری و گسترش دامنه ارتباط دانش‌آموزان و معلمان اشاره کرد. بر این اساس حتی پس از عبور از وضعیت موجود و کرونا باید از بستر فضای مجازی برای آموزش‌ها استفاده کرد؛ اما به هرحال اصل و اساس کار آموزش باید بر حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ها و محیط مدرسه باشد.

حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت آموزش و پرورش ارزیابی مشخصی از کیفیت آموزش‌ها بر بستر فضای مجازی داشته است تا میزان افت یا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به نسبت سال‌های قبل مشخص شود، گفت: پژوهش در تمام استان‌های کشور با محوریت یاد شده انجام شده است، حتی خودمان هم به صورت میدانی کار پژوهشی در این زمینه انجام داده‌ایم. علاوه بر این، اقدام به تجزیه و تحلیل آزمون‌های دانش‌آموزان کرده‌ایم که نتایج آن نشان می‌دهد کیفیت آموزش‌های ارائه شده در سال تحصیلی امسال با سال گذشته تفاوت زیادی نداشته است. به همین دلیل می‌توان گفت معلمان ما تمام تلاششان را انجام داده‌اند تا بتوانند در شرایط فعلی از همه بسترها و منابع آموزشی برای پیشبرد اهداف آموزشی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.