متهم یک پرونده کیفری که در شهر چند هزار یورو تقلبی را به فروش رسانده بود به جای تحمل حبس با رأی قاضی شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری دو مشهد و برای پیش‌بینی اصلاح مرتکب در آینده و رعایت جنبه بازدارندگی به ۱۰۰ بار نوشتن از روی یک حکمت نهج‌البلاغه و جمع‌آوری چند حدیث دیگر محکوم شد.

۱۰۰ بار نوشتن یک حکمت نهج‌البلاغه برای ادب شدن

عقیل رحمانی/

متهم یک پرونده کیفری که در شهر چند هزار یورو تقلبی را به فروش رسانده بود به جای تحمل حبس با رأی قاضی شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری دو مشهد و برای پیش‌بینی اصلاح مرتکب در آینده و رعایت جنبه بازدارندگی به ۱۰۰ بار نوشتن از روی یک حکمت نهج‌البلاغه و جمع‌آوری چند حدیث دیگر محکوم شد.

**ماجرای فروش ارز تقلبی چه بود؟

در محتویات این پرونده که توسط قاضی «مجید شرقی شهری» و در دادگاه کیفری دو مورد بررسی دقیق قرار گرفت، آمده است: شاکی پرونده با طرح شکایتی علیه متهم پرونده (ح. س) در موضوع فروش ارز تقلبی از نوع یورو به مبلغ ۹ هزار و ۵۰۰ یورو در دادسرا طرح شکایت کرده و اظهار نموده که توسط کارمندش ارزهای تقلبی را از متهم پرونده خریداری و پس از مراجعه به بانک متوجه شده یوروها تقلبی است. برهمین اساس متهم پرونده پس از احضار، در دادسرا به فروش یوروهای تقلبی اقرار صریح نموده لکن مدعی گردیده که از تقلبی بودن آن‌ها اطلاعی نداشته است. سپس پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست به دادگستری ارسال شده است.

این گزارش حاکی است در جلسه دادرسی، طرفین پرونده در شعبه حاضر و متهم پرونده ضمن اقرار بر فروش یوروهای مذکور (تقلبی) مدعی عدم اطلاع از تقلبی بودن آن‌ها می‌شود. بنابراین دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی مناسب می‌نماید: در خصوص اتهام آقای «ح. س» ۳۸ ساله، فاقد سابقه مؤثر کیفری، آزاد با صدور قرار قبولی کفالت، دایر بر خرید و فروش ارز تقلبی از نوع یورو به مبلغ ۹هزار و۵۰۰ یورو (استفاده از ارز جعلی خارجی) موضوع گزارش مرجع انتظامی و شکایت شاکی خصوصی پرونده، دادگاه با توجه به شکایت اولیه شاکی خصوصی پرونده، گزارش مرجع انتظامی، کشف پول‌های تقلبی و مجعول، استعلام به‌عمل آمده از بانک در خصوص تقلبی بودن اسکناس‌های مورد معامله، اقاریر صریح و مقرون به صحت متهم پرونده در خصوص فروش یوروها به شاکی پرونده، دفاعیات بلامؤثر متهم پرونده در خصوص عدم اطلاع از تقلبی بودن آن‌ها در دادسرا و جلسه دادرسی، کیفرخواست صادره از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، بزه انتسابی به متهم پرونده را محرز و مسلم دانسته و مستنداً به ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ و عنایت به بند (الف) مواد ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی، ضمن معدوم شدن چک پول‌های تقلبی مکشوفه، نامبرده را به تحمل چهار ماه و یک‌روز حبس تعزیری درجه ۷ محکوم و اعلام می‌نماید.

**۱۰۰ بار نوشتن یک حکمت و جمع‌آوری ۳۰ حدیث

درنهایت دادگاه با توجه به جوان بودن و فقدان سابقه مؤثر کیفری متهم و پیش‌بینی اصلاح مرتکب در آینده و رعایت جنبه بازدارندگی مجازات در اجرای مواد ۴۰ قانون مجازات اسلامی، قرار تعلیق مجازات تعزیری مذکور را به مدت یک‌سال صادر می‌نماید.

همچنین اعلام می‌نماید متهم پرونده مکلف است در ایام تعلیق اولاً، در یک دوره کلاس‌های اخلاقی زیر نظر اداره کل بهزیستی یا سازمان تبلیغات اسلامی استان شرکت نموده و گواهی آن را به واحد اجرای احکام کیفری ارائه نمایند.

 ثانیاً، ۳۰ حدیث در موضوع رعایت حقوق عامه و کسب روزی حلال تهیه و به صورت مکتوب در حداکثر دو ماه از تاریخ قطعیت رأی، تحویل واحد اجرای احکام کیفری نماید. ثالثاً، یکصد نوبت از فرمایشات گوهربار حضرت علی(ع) از حکمت ۴۳۰ از نهج‌البلاغه که می‌فرمایند «همانا زیانکارترین مردم در معاملات و نومیدترین مردم در تلاش، مردی است که تن در گردآوری مال خسته دارد، اما تقدیرها با خواست او هماهنگ نباشد، پس با حسرت از دنیا رود و با بار گناه به آخرت روی آورد» را مرقوم و تحویل در مدت دو ماه از تاریخ قطعیت حکم به واحد اجرای احکام کیفری ارائه نماید.

 بدیهی است چنانچه متهم از اجرای دستورات دادگاه پیروی نکند برای یک نوبت به درخواست دادستان یا واحد محترم اجرای احکام کیفری تا دو سال به مدت تعلیق اضافه می‌گردد و برای نوبت دوم و همچنین در صورت ارتکاب جرایم عمدی موضوع ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات تعلیقی کان لم یکن تلقی و محکومیت نامبرده به انضمام جرم ارتکابی جدید به مرحله اجرا درخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.