در حالی که اصلاح طلبان از یک‌سو با مسائل درون گروهی و انتقادهای بسیاری نسبت به عملکرد دولت و انتساب آن به خود مواجه‌اند و از سوی دیگر در بلاتکلیفی انتخاب راهبرد و فرد مناسب با اقبال بالا برای عبور از فیلتر شورای نگهبان به سر می‌برند، اما احتمال اعلام کاندیداتوری افراد بسیاری از اصول‌گرایان نیز معضلی است که به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی اصول‌گرایان را با مشکل مواجه کند و شانس آنان را برای پیروزی انتخابات کاهش دهد.

پاستور نشینی؛ عبور از مسیر اصلاح طلبی ناب یا اجماع اصول‌گرایی؟

قدس آنلاین: در حالی به نظر می‌رسد اصلاح طلبان همچنان در وضعیت بلاتکلیف و بدون راهبرد و گزینه مشخصی برای انتخابات ۱۴۰۰ به سر می‌برند که در سوی دیگر گمانه زنی‌ها برای حضور افراد زیادی از جناح اصول‌گرایان شدت گرفته است و در این بین حتی برخی از آنان رایزنی‌های خود را از همین حالا برای ورود به عرصه انتخابات و بالا بردن شانس پیروزی شروع کرده‌اند.

پایداری‌ها گزینه دیگری رو می‌کنند

در همین رابطه، از آنجایی که تجربه فعالیت سیاسی جبهه پایداری نشان داده که هیچ گاه با یک گزینه به عرصه انتخاباتی ورود نمی‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد به جز کاندیداتوری پرویز فتاح که وابسته به پایداری‌هاست، ورود سعید جلیلی نیز به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری بسیار محتمل است و در همین زمینه نیز برخی رسانه‌ها از حضور جلیلی در دفتر آیت‌الله مصباح یزدی و برگزاری جلساتی با وی خبر دادند تا بتواند حمایت ایشان را در انتخابات آینده با خود داشته باشد.

در حالی که اصلاح طلبان از یک‌سو با مسائل درون گروهی و انتقادهای بسیاری نسبت به عملکرد دولت و انتساب آن به خود مواجه‌اند و از سوی دیگر در بلاتکلیفی انتخاب راهبرد و فرد مناسب با اقبال بالا برای عبور از فیلتر شورای نگهبان به سر می‌برند، اما احتمال اعلام کاندیداتوری افراد بسیاری از اصول‌گرایان نیز معضلی است که به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی اصول‌گرایان را با مشکل مواجه کند و شانس آنان را برای پیروزی انتخابات کاهش دهد.

لاریجانی؛ محتمل‌ترین گزینه اصلاح طلبان در نبود گزینه مطلوب

شاید همین موضوع را بتوان علت طرح کاندیداتوری علی لاریجانی رئیس مجلس سابق از جناح اصلاح طلبان دانست، تا از این طریق هم بتواند گزینه اصلی اصلاح طلبان در نبود چهره مطرح این جناح برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد و هم علاوه بر دارا بودن حمایت بخشی از گروه‌های اصول‌گرایی بتواند آرای اصلاح طلبان را نیز از آن خود کند. گرچه برخی تحلیلگران نیز معتقدند که تفاوت‌های دیدگاهی لاریجانی با برخی اصول‌گرایان سنتی، دلیل دیگری بر فاصله گرفتن لاریجانی از اصول‌گرایان و تمایل وی برای نامزد شدن از جناح اصلاح طلبان است. موضوعی که حسین کنعانی مقدم تحلیلگر اصول‌گرا درباره آن گفت: طیف اصول‌گرایی، طیف وسیعی است که اگرچه برخی از این جریان با لاریجانی همکار هستند، اما بیشتر این جریان در برابر او ایستاده‌اند.

اصول‌گرایان بر لاریجانی اجماع ندارند

یا حتی غلامعلی رجایی دیگر فعال سیاسی معتقد است که اگر بخواهیم لاریجانی را در دسته‌بندی‌های سیاسی موجود شناسایی کنیم او خاستگاه اصول‌گرایی با تمایلات اعتدالی دارد، اما واقعیت این است که اصول‌گرایان بر او اجماع ندارند و حتی مقبولیت او بین اصلاح‌طلبان بیش از اصول‌گرایان است.

با این حال فضای کلی حاکم بر اصلاح طلبان و موضع‌گیری‌های این روزهای افرادی همچون عطریانفر، نشان می‌دهد اصلاح طلبان نیز چندان بدشان نمی آید تا در زمان خالی بودن دستشان از گزینه شاخص اصلاح طلب به فردی میانه رو همچون لاریجانی روی بیاورند. در همین رابطه، محمد حسین عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرده اگر جریان اصلاح‌طلب نتواند به ‌دلایل معلوم چهره‌های شاخص خود را به فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ وارد کند، احتمال دارد حمایتی را که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ از روحانی داشتند، در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از علی لاریجانی به عمل بیاورند.

تحرکات انتخاباتی دولتی‌ها از واقعیت تا تکذیب

تحرکات دو طیف اصلاح طلب و اصول‌گرا در حالی است که گمانه زنی درباره حضور برخی دولتمردان و افراد وابسته به روحانی که عمدتاً از طیف اعتدال‌گرایان هستند، شدت یافته و سخن از احتمال ورود سورنا ستاری، محمدجواد ظریف، محمدباقر نوبخت و محمدجواد آذری جهرمی مطرح است. در این بین، حتی بسیاری افراد اقدام‌های چند وقت اخیر محمد جواد ظریف و آذری جهرمی را به تلاش‌های آنان برای ثبت کارنامه ای مثبت تلقی می‌کنند تا از طریق آن مسیر کاندیداتوری و رأی آوری خود در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش دهند.

گرچه گمانه زنی درباره حضور برخی از اعضای کابینه روحانی در انتخابات مطرح است و حتی بسیاری آذری جهرمی را محتمل ترین گزینه می‌دانند، اما با این حال، این افراد در اظهاراتی که داشته اند به صراحت ادعای حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رد کرده اند و در همین رابطه ظریف چندی پیش در گفت‌وگویی اظهار کرد: من خودم جوری نگاه نمی‌کنم که یک لیدر باشم. کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نیستم. بعد از دولت به دانشگاه بر می‌گردم. یا علاوه بر آن، نوبخت نیز طرح ادعای سفرش به استان‌های مختلف با مبنای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد و انگیزه انتخاباتی را بی‌اساس دانست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.